Kolejarze zapowiadają wielkie inwestycje w infrastrukturę. Według PAP ponad 50 mld zł wydadzą PKP Polskie Linie Kolejowe na modernizację, budowę nowych szlaków czy peronów w latach 2014-2020 – ocenił w rozmowie z PAP prezes spółki Remigiusz Paszkiewicz. Dofinansowanie unijne ma wynieść ok. 40 mld zł.
Remigiusz Paszkiewicz – szef spółki powiedział, że modernizacja warszawskiego węzła ma się rozpocząć w 2016 r. i może potrwać od 3 do 5 lat, w zależności od organizacji ruchu na czas remontu, uzgodnionej z miastem Warszawa. Chodzi o jak najsprawniejsze przeprowadzenie prac i minimalizowanie utrudnień dla pasażerów kolei i kierowców. Przebudowane mają być m.in. tory na Dworzec Zachodni i sama stacja.
Na czas remontów ruch pociągów zostanie przeniesiony głównie na wyremontowany Dworzec Gdański. Paszkiewicz poinformował, że przywrócony dla pasażerów zostanie także Dworzec Główny. Remonty nie ominą też torów na dworcu Warszawa Wschodnia.
Przez ostatnie 10 lat udało się zmodernizować ponad 5 tys. km torów, z czego ponad połowę w latach 2012-2013. Tylko w tym roku PKP PLK zainwestuje ponad 7 mld zł, co umożliwi modernizację kolejnych 1,5 tys. km torów. Łącznie w latach 2012-2015 na ten cel planujemy przeznaczyć 22,5 mld zł – dodał.
PKP wspólnie z prywatnymi inwestorami zamierza wznieść nowy Dworzec Zachodni, którego budowa rozpocznie się jeszcze w tym roku, a zrealizuje ją HB Reavis. Drugim obiektem tego typu, który powstanie z wykorzystaniem prywatnych funduszy, jest Dworzec Gdański. Za budowę tego obiektu ma być odpowiedzialna spółka Ghelamco. Termin rozpoczęcia inwestycji nie jest znany.
Najmniej zaawansowane są prace przy zagospodarowaniu Dworca Głównego. Do czerwca można było składać oferty, żeby wziąć udział w przetargu na zagospodarowanie terenu. Być może zapowiedziane przez Paszkiewicza inwestycje przyspieszą remont i budowę Dworca Głównego.
Źródło PAP/Ghelamco/ PKP INTERCITY