Centrum Warszawy to rejon najczęściej odwiedzany przez turystów. Jest także celem spacerów mieszkańców – Stare Miasto, Trakt Królewski, urokliwe uliczki ścisłego centrum, parki. To tam chętnie odpoczywamy w plenerowych ogródkach kawiarnianych.
Przedsiębiorcy działający na terenie Śródmieścia powinni pamiętać, że stosowne dokumenty mogą składać do administratora tego terenu – Zarządu Terenów Publicznych.
ZTP w zeszłym roku wydało 276 zezwoleń, obecnie już blisko setkę (w tym 6 w parkach), ale zainteresowanie jest tak duże, że w tym sezonie miejsc do wypicia cappuccino na świeżym powietrzu może być więcej.
Dokumentacja, którą właściciel czy najemca powinien przygotować składa się m.in. z informacji o lokalizacji, wymiarach i terminu, w jakim będzie działał ogródek, projektu jego aranżacji oraz w wypadku zajęcia pasa drogowego przez stoliki i krzesełka – także projektu organizacji ruchu, zatwierdzonego przez miejskie Biuro Polityki Mobilności i Transportu.
Jeśli właściciel lokalu gastronomicznego chciałby na zewnątrz umieścić logo sponsora lub wyraźnie oznaczyć, jaką działalność prowadzi – może to zrobić wyłącznie na falbanach parasoli lub markiz, które są elementem wyposażenia ogródka.
Zasady aranżacji ogródków na terenach Traktu Królewskiego i obszarach reprezentacyjnych stolicy określa Zarządzenie Prezydenta m.st. Warszawy z 17 czerwca 2015 r. w sprawie wprowadzania czasowych zmian w zagospodarowaniu obszaru reprezentacyjnego m.st. Warszawy oraz koordynacji realizacji produkcji filmowych na obszarze m.st. Warszawy (z późn. zm.).
Dla pozostałych rejonów Warszawy od 7 marca 2017 roku obowiązują wytyczne opracowane przez miejskie Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego, określające sposób lokalizowania oraz aranżacji sezonowych ogródków gastronomicznych urządzanych w przestrzeni publicznej.
Dotyczy to zwłaszcza tych terenów miasta, którymi administruje Zarząd Dróg Miejskich, które w zeszłym roku wydało 468 zezwoleń, a w tym już 142.