Od grudnia pociągi między Trójmiastem a Warszawą pojadą z prędkością do 200 km/h, a podróż skróci się do 2,5 godz. – zapowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Minister infrastruktury oraz prezes PKP SA Krzysztof Mamiński wzięli dziś udział w konferencji w sprawie przebudowy dworca kolejowego i stacji Gdańsk Główny. Szef PKP poinformował, że na remont tego dworca spółka przeznaczy 100 mln zł.
Minister zaznaczył, że modernizacja dworca Gdańsk Główny to największy projekt realizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. – Inwestycje kolejowe w Gdańsku to przykład dobrego wykorzystania środków dla zwiększenia komfortu pasażerów korzystających z dworca i stacji Gdańsk Główny – dodał.
Jak podaje PAP, szybszym dojazdem nad morze lub do stolicy klienci PKP będą mogli się cieszyć już w grudniu. Zawiezie ich tam pociąg gnający 200 km/h, zapowiedział minister.
Nowa elewacja i wnętrze gdańskiego dworca
PKP SA podpisała umowę z wykonawcą na kompleksową przebudowę dworca kolejowego Gdańsk Główny. Dzięki inwestycji poprawi się stan techniczny i estetyczny budynku oraz usprawniony zostanie ruch podróżnych. Oprócz wyższego komfortu obsługi pasażerów, m.in. dzięki instalacji nowoczesnego systemu monitoringu, zwiększy się także poziom bezpieczeństwa podróżnych i innych użytkowników dworca. Cały kompleks dworcowy zostanie przebudowany, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz: układ drogowy przy budynku dworca oraz budynek wraz z zagospodarowaniem otaczającego go terenu.
Pracom renowacyjnym i konserwatorskim poddane zostaną elewacje, całkowicie zostaną wymienione pokrycia na istniejących dachach – odtworzone zostaną geometryczne wzory z kolorowych dachówek i rzeźbiarskie detale dekarskie, wymieniona zostanie stolarka okienna wzorowana na historycznej.
Planowana są też iluminacja elewacji, restauracja oraz estetyzacja placu przydworcowego. Zbudowany zostanie również nowy odcinek tunelu podziemnego wydłużającego tunel PLK i tunel miejski, dzięki czemu podróżni bezpieczne przedostaną się zarówno ze strony wschodniej na zachodnią ulicy Podwale Grodzkie, jak i z ul. 3 maja, w kierunku głównego podziemnego wejścia do budynku dworca na poziomie -1.
Wewnątrz budynku odtworzone zostaną dębowe witryny kasowe i sklepowe. Zainstalowane zostanie oświetlenie wzorowane na historycznym. Co więcej, historyczne witraże oraz kartusze z herbami pomorskich miast zrekonstruowane na podstawie zachowanych zdjęć. Nad nowo projektowanym pionem komunikacyjnym z poziomu 0 do poziomu -1, prowadzącym do węzłów sanitarnych i strefy poczekalni, wykonana zostanie przeszklona kopuła doświetlająca.
W budynku dworca i w jego otoczeniu zamontowany zostanie System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, za pośrednictwem którego podróżni będą informowani o rozkładzie jazdy pociągów. Na dworcu znajdą się także biletomaty oraz automaty z napojami i przekąskami.
Powstanie też nowa część tunelu podziemnego, która połączy budynek dworca z istniejącymi przejściami na perony oraz do przystanków tramwajowych.
Planowane zakończenie prac budowlanych to koniec 2021 roku. Inwestycja jest realizowana z wykorzystaniem funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska oraz środków własnych. Koszt robót budowlanych to 99,6 mln zł.