SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Nowe tramwaje z Korei dopłynęły do Polski

Strona główna Infrastruktura Nowe tramwaje z Korei dopłynęły do Polski

Dwa pierwsze ze  123 wagonów, zamówionych przez Tramwaje Warszawskie, dotarły właśnie do portu w Gdyni! Przebyły one daleką podróż – przypłynęły aż z Republiki Korei, gdzie mieści się siedziba Hyundai Rotem – jednego z największych producentów pojazdów szynowych na świecie.

Przy produkcji nowych tramwajów dla stolicy wykorzystano nie tylko wiedzę i doświadczenie tego międzynarodowego giganta, ale też specjalistyczne komponenty produkowane przez nasze rodzime przedsiębiorstwa. Dzięki temu już wkrótce warszawianki i warszawiacy będą mogli komfortowo podróżować po stolicy nowymi wagonami, unikalnymi w skali całego kraju!

Tramwaje, które właśnie dotarły do Polski, zostały zaprojektowane w taki sposób, by w pełni dostosować się do specyfiki warszawskich torowisk, a także by w jak największym stopniu zaspokajać potrzeby stołecznych pasażerów. W czasie prac projektowych uwzględniono opinie warszawskich tramwajarzy, którzy wskazali najważniejsze elementy – zarówno z punktu widzenia ich samych, jak i korzystających z transportu publicznego mieszkańców stolicy. Tramwajom Warszawskim zależało na tym, by stworzyć tramwaj, który będzie w możliwie jak największym stopniu dopasowany do potrzeb warszawianek i warszawiaków, a także stołecznych motorniczych.

Nowe wagony są częścią większego zamówienia, obejmującego aż 123 pojazdy. Umowa zawiera opcję na kolejne 90 wagonów. Do stolicy trafią aż trzy rodzaje pojazdów szynowych o różnej długości, w wersji jednokierunkowej i dwukierunkowej. Najdłuższe z nowych tramwajów będą miały prawie 33 metry, czyli aż o 2,5 metra więcej niż najpopularniejsze w stolicy tramwaje niskopodłogowe. Będą to więc najdłuższe tramwaje, jakie kiedykolwiek jeździły po stołecznych torowiskach. W każdym takim tramwaju będzie mogło podróżować nawet 240 osób. Ułatwi to z pewnością zachowanie dystansu pomiędzy pasażerami – co jest szczególnie istotne w dobie pandemii koronawirusa.

Nowe tramwaje, pomimo swej długości, będą doskonale dostosowane do stołecznej infrastruktury. Unikalna konstrukcja wagonów, szyta na miarę dla Warszawy, oparta została na skrętnych wózkach – zostały one zaprojektowane w taki sposób, by cicho pokonywać nawet te ulice, gdzie są ciasne zakręty. Skrajne wózki, są tzw. wózkami obrotowymi. Właśnie to rozwiązanie pozwoli na ograniczenie zużycia szyn, a także zapewni cichszą jazdę na łukach. Aby spotęgować ten efekt, każde koło wyposażone zostało w absorber hałasu. Dzięki temu, tramwaje spełnią wysokie wymagania dotyczące emitowanych dźwięków.

Niskoemisyjne z założenia pojazdy, będą jeszcze bardziej przyjazne środowisku, dzięki temu, że podczas hamowania będą zwracały energię do sieci. W sytuacji, gdy nie będzie to możliwe zostanie ona zmagazynowana w zasobniku energii i wykorzystana na cele trakcyjne.

Dzięki tym nowym pojazdom, warszawianki i warszawiacy będą mogli częściej podróżować niskopodłogowymi, wygodnymi, klimatyzowanymi wagonami. Docenią je w szczególności pasażerowie z niepełnosprawnościami, opiekunowie z dziećmi w wózkach, a także seniorzy. Po zrealizowaniu, do końca kwietnia 2023 r., zamówienia na wszystkie 123 tramwaje, stolica będzie dysponować największą flotą tramwajów niskopodłogowych w Polsce. Ich liczba przekroczy 430, co będzie stanowić aż 70% całego taboru tramwajowego w Warszawie. Przełoży się to na poprawę komfortu, szybkości i efektywności przejazdów tramwajowych w stolicy.

Pomimo tego, że nowe tramwaje dla Warszawy produkuje koreańska firma Hyundai Rotem, aż 60 procent komponentów w tych pojazdach, pochodzi z Polski oraz Unii Europejskiej. Cały osprzęt energoelektroniczny powstał w Warszawie i dostarczyła go firma Medcom, która współpracuje ze światowymi producentami taboru szynowego. Z innej polskiej firmy mającej siedzibę w Warszawie – ATM – pochodzą rejestratory parametrów jazdy. Z kolei fotele dla motorniczych, skomplikowane konstrukcje ze sterowaniem pneumatycznym, dostarcza śląska firma Damiro.

Wagony, które właśnie dotarły do portu morskiego w Gdyni, po dopełnieniu niezbędnych formalności celnych, zostaną załadowane na ciężarówki i wyruszą w drogę do Warszawy. Transport będzie prowadzony nocą i zajmie dwie doby. Po przyjeździe do stolicy, rozpoczną się dalsze badania homologacyjne pierwszego tramwaju. Natomiast pierwsi pasażerowie pojadą nimi jesienią.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Waryński S.A. Grupa Holdingowa mecenasem nowego muralu

Warszawska Wola zyskała nowy mural. Praca autorstwa Tytusa Brzozowskiego, znanego, stołecznego muralisty powstała na przedwojennej kamienicy przy...

Warsaw UNIT „Obiektem bez barier”

Warsaw UNIT otrzymał certyfikat „Obiekt bez barier”, przyznawany przez Fundację Integracja. To potwierdzenie przystosowania budynku do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, ograniczoną mobilnością, rodziców z...

Hulajnogi Dott już dostępne w aplikacji FREE NOW w Warszawie i Trójmieście

FREE NOW, europejska platforma multimobilności, dokonała integracji hulajnóg marki Dott w swojej aplikacji dla polskich i zagranicznych użytkowniczek i...

Strażnicy miejscy z nowym wyposażeniem ratowniczym

Straż Miejska m.st. Warszawy została wyposażona w nowy sprzęt ratowniczy. Dzięki nowoczesnym defibrylatorom automatycznym oraz plecakom ratowniczym będą...

Na placu Grzybowskim powstanie kolejny wieżowiec!

W połowie grudnia belgijski deweloper Ghelamco złożył wniosek o pozwolenie na budowę 120 metrowej wysokości wieżowca w miejscu wyburzonego Teatru Żydowskiego...

Dworzec Zachodni ma dwa zadaszone perony

Podróżni na Warszawie Zachodniej korzystają z dwóch nowych peronów. Kolejny etap prac umożliwi organizację przejazdów między linią obwodową a linią radomską....

Polecane

Jak zaprojektować grafikę na witrynę sklepową?

Rozmowa z właścicielem firmy WYTNIJ-WKLEJ Łukaszem Kowalskim, jednej z najlepiej rozpoznawalnych firm na rynku Warszawskiej reklamy. Firma wytnij-wklej.pl...

Świąteczna atmosfera zawitała na Pragę. Koneser zaprasza na zimowe atrakcje

Pierwsze płatki śniegu już za nami, a święta za pasem. Zimowa aura wypełnia całą Warszawę, ale szczególnie w Centrum Praskim Koneser można poczuć...

Insta Przewodnik po Warszawie. Unikatowe miejscówki, których nie znajdziecie w standardowym informatorze turystycznym

Warszawa to nie tylko Pałac Kultury i Nauki, Łazienki Królewskie i Stare Miasto. To także kapliczki na Pradze-Północ, targ staroci na...

“Wola się zmienia” rozstrzygnięcie konkursu fotograficznego.

Rozstrzygnęliśmy organizowany wspólnie z Browarami Warszawskimi konkurs fotograficzny „Wola się zmienia”. Wola jest obecnie jedną z najszybciej rozwijających się dzielnic, co...

Konkurs fotograficzny – Wola się zmienia

Dobrze wiemy, że wielu z Was potrafi świetnie fotografować Warszawę oddając jej niepowtarzalny charakter. Razem z Browarami Warszawskimi  (@browarywarszawskie) przygotowaliśmy konkurs...

Plac Konesera w nowej aranżacji. Jesień na warszawskiej Pradze pod znakiem literatury

Stołeczny plac Konesera zmienił się w bajkowe królestwo słów i literatury. Mieszkańcom i spacerowiczom od początku października towarzyszą kolorowe lampiony w...