SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Nowe przejście dla pieszych i dojścia do przystanków na Mokotowie

Strona główna Infrastruktura Nowe przejście dla pieszych i dojścia do przystanków na Mokotowie

Warszawscy drogowcy z Zarządu Dróg Miejskich zakończyli przebudowę skrzyżowania al. Niepodległości i ul. Stefana Batorego. Reorganizacja ruchu na tym mokotowskim skrzyżowaniu były koniecznością, a przeprowadzone zmiany wpisują się w politykę poprawy bezpieczeństwa i dostępności na warszawskich ulicach.

 

Niebezpieczne zdarzenia

Aleja Niepodległości jest ważnym ciągiem komunikacyjnym, z którego na co dzień korzystają tysiące kierowców, pieszych i rowerzystów. Jednym z kluczowych punktów alei jest skrzyżowanie z ul. Batorego. Ze względu na duży ruch, niedostosowaną do niego konstrukcję skrzyżowania i sygnalizację świetlną starego typu, często dochodziło tu do niebezpiecznych zdarzeń.

w-ramach-przebudowy-skrzyzowania-wykonano-m-in-nowe-dojscie-do-przystankow-tramwajowychJak pokazują statystyki, w latach 2007-2018, na skrzyżowaniu doszło do 25 wypadków. 24 z nich zostały spowodowane przez kierujących pojazdami. Były to głownie zderzenia pojazdów (17 wypadków), potrącenia pieszych (7), raz doszło do wywrócenia się pojazdu. Zdecydowana większość wypadków była spowodowana nieustąpieniem pierwszeństwa, zwłaszcza podczas skrętu w lewo.

 

Co się zmieniło?

Mieszkańcy okolicy wielokrotnie apelowali o poprawę dostępności skrzyżowania. Dlatego po północnej stronie ul. Batorego wyznaczone zostały nowe przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów. Dzięki niemu piesi i rowerzyści nie muszą okrążać całego skrzyżowania, czekając na zielone światło aż trzy razy.

 

Z myślą o osobach starszych i z niepełnosprawnościami, a także rodzicach z wózkami, wybudowane zostały naziemne dojścia do przystanków tramwajowych znajdujących się nad stacją metra Pole Mokotowskie. Do tej pory przystanek był dostępny wyłącznie za pomocą schodów, co dla wielu osób było barierą nie do pokonania. Dojście powstało w miejscu jednego z pasów ruchu – po przebudowie pozostały dwa pasy w kierunku Ursynowa, czyli tyle samo, co przed i za skrzyżowaniem. Zmiana ta nie wpływa zatem na przepustowość ciągu.

Zdjęcia warszawa wydruki

Przebudowa poprawiła również bezpieczeństwo i komfort przejazdu przez skrzyżowanie dla kierowców jadących al. Niepodległości. Manewr skrętu w lewo przed przebudową wymagał przecięcia torowiska tramwajowego i trzech pasów ruchu z przeciwnego kierunku. To często prowadziło do blokowania tramwajów i zderzeń z innymi pojazdami. Teraz skręt w lewo odbywa się podczas wydzielonej fazy sygnalizacji świetlnej. Oznacza to nieco krótsze zielone światło dla kierowców jadących na wprost. Było to jednak konieczne – pozostawienie dotychczasowego układu byłoby niebezpieczne i wbrew przepisom. Nie było też możliwości zlikwidowania lewoskrętów – na tym skrzyżowaniu są one bardzo popularne i niezbędne do obsługi otaczającej zabudowy.

 

Przy okazji skorygowany został układ pasów ruchu na skrzyżowaniu al. Niepodległości z ul. Rakowiecką. Dotychczasowy zbyt krótki pas do skrętu w lewo w kierunku ul. Puławskiej został wydłużony. Po zmianie prawy pas nie urywa się za skrzyżowaniem, ale ma kontynuację w kierunku Ursynowa. Nowy układ pasów pozwala lepiej wykorzystać przepustowość skrzyżowania.

przebudowane-skrzyzowanie-al-niepodleglosci-i-s-batorego-fot-zarzad-drog-miejskichSygnalizacja na obu skrzyżowaniach została skoordynowana i wyposażona w automatyczną detekcję, dzięki czemu może dopasować się do ruchu. Nowy program sygnalizacji został właśnie wdrożony i powinien ograniczyć utrudnienia, jakie występowały podczas przebudowy. W nowym ustawieniu świateł przewidziano również priorytet dla tramwajów. Wraz z wydzieleniem lewoskrętów (co ograniczy zjawisko blokowania torów przez skręcające auta), pozwoli to znacznie usprawnić pokonanie tego odcinka przez tramwaje.

 

Zielona fala w planach

Nie jest to koniec zmian w al. Niepodległości. Zarząd Dróg Miejskich jest w trakcie projektowania modernizacji aż 14 sygnalizacji świetlnych wzdłuż alei, na całym odcinku od ul. Koszykowej do Domaniewskiej. Sygnalizacje będą ze sobą skoordynowane w celu uzyskania efektu tzw. „zielonej fali” na kolejnych skrzyżowaniach. Dodatkowo wykonawca projektów uwzględni nowe drogi dla rowerów i przejścia dla pieszych. Poprawiona zostanie również geometria skrzyżowań, a tramwaje uzyskają priorytet.

Serdecznie polecamy nasz sklep z wydrukami pięknych zdjęć Warszawy!

 Jesteś świadkiem wydarzenia w Warszawie lub chcesz podzielić się informacjami na temat nowych inwestycji?  Skontaktuj się z nami przez Facebooka lub pisz redakcja@nowawarszawa.pl

Wiadomości

Zmiany na wiaduktach Trasy Łazienkowskiej

Wiadukty Trasy Łazienkowskiej czeka generalna przebudowa. W wakacje Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych zamierza ogłosić przetarg na realizację tej inwestycji. Do...

Anglicy będą doradzać przy budowie CPK

  Przedstawiciele Polski i Wielkiej Brytanii podpisali dziś porozumienie o współpracy dotyczącej CPK....

Nextbike złożył wniosek o upadłość

Firma Nextbike Polska zmaga się z problemami finansowymi. We wtorek 19 maja złożyła wniosek o upadłość. Ratusz uspakaja rowery miejskie...

Ruszyły prace przygotowawcze pod budowę podziemnego przejścia SKYWAWA

Ruszyły prace przygotowawcze pod budowę przejścia podziemnego łączącego flagową inwestycję Polskiego Holdingu Nieruchomości – biurowiec SKYSAWA...

Colliers International przejmuje w zarządzanie Biura przy Willi

Colliers International, wiodąca firma doradcza na rynku nieruchomości komercyjnych, przejęła w zarządzanie budynek biurowy Biura przy Willi, należący do miastotwórczego...

Elektrownia Powiśle Food Hall

Architekci z vsf-creative odegrali kluczową rolę w zachwycającym projekcie Food Hallu w Elektrowni Powiśle.

Polecane

Innowacyjne udogodnienia w Tulipan House

Zaprojektowane na nowo lobby biurowca Tulipan House to nie tylko ekologiczny design, ale też przestrzeń, która na każdym kroku podkreśla dumę...

Warszawski rynek mieszkaniowy 2019

W 2019 roku w Warszawie przekroczono mieszkaniowy Rubikon. Na rynku pierwotnym średnia cena sprzedaży metra kwadratowego, na koniec pierwszej połowy roku, przekroczyła 9 tysięcy...

Noc Wieżowców 2018

Po przerwie wracamy do Was z trzecią edycją Nocy Wieżowców. zdjęcia: Kuba Jurkowski Wejściówki na Wydarzenie są imienne i nie istnieje możliwość zmiany danych na...

Rondo ONZ jeszcze wystrzeli w górę!

BY <!-- &amp;amp;amp;amp;lt;iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-N25V7L" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"&amp;amp;amp;amp;gt;&amp;amp;amp;amp;lt;/iframe&amp;amp;amp;amp;gt; Rondo...

Rondo Daszyńskiego w cieniu wieżowców

Rondo Daszyńskiego to chyba jeden z największych placów budowy w Europie. W czterech narożnikach tego ronda powstają lub są planowane biurowce o łącznej powierzchni 300...

Krwawe zaćmienie Superksiężyca w Warszawie

W nocy z 27 na 28 września doświadczyliśmy pełnego zaćmienia "Superksiężyca", następna taka okazja przydarzy się dopiero w 2033 roku. Zaćmienie rozpoczęło się o...