Od roku Muzeum Warszawy przechodzi gruntowną zmianę wizerunku. Funkcjonalna strona internetowa, stała obecność w mediach społecznościach i świetnie projekty graficzne to efekt przemyślanych działań będących bardzo ważnym etapem odnowy tej instytucji. Nowa identyfikacja wizualna oddaje świeży charakter Muzeum Warszawy, miejsca, w którym historia naszego miasta spotyka się z jego przyszłością.
Nowe logo Muzeum Warszawy to połączenie historycznego symbolu z nowoczesną szkołą projektowania graficznego. Prosty, monochromatyczny znak trafnie oddaje charakter instytucji, która odnawia swój wizerunek bez zrywania z przeszłością. Wyrazista, świeża forma korzystnie wpłynie na rozpoznawalność nie tylko Muzeum, lecz także Warszawy. Nowy system identyfikacji wizualnej opracowała Ania Światłowska, projektantka graficzna Muzeum.
Herb Warszawy – półkobieta, półryba z miejskich legend, syrenka z mieczem i tarczą – to znak powszechnie wykorzystywany, znak rozpoznawalny i kojarzony z Warszawą. W zbiorach Muzeum posiadamy blisko 400 rozmaitych warszawskich syrenek uwiecznionych w malarstwie, na fotografiach, numizmatach, syrenki-pomniki, przedstawienia zdobiące zabytkowe rzemiosło czy plany Warszawy, które stały się inspiracją dla projektantki.
Nowa identyfikacja została zaprojektowana w oparciu o kilka konkretnych założeń i zadań, jakie ma do spełnienia, zarówno komunikacyjnych, jak i praktycznych. – tłumaczy Ania Światłowska – Po pierwsze musi klarownie komunikować warszawskość, otwartość, nowoczesność. Po drugie musi sprostać różnorodnym potrzebom instytucji o bardzo złożonym charakterze.
– Muzeum modernizuje się i otwiera na przyszłość, zachowując jednocześnie swój formalny i naukowy charakter oraz silne związki z przeszłością. Po trzecie – ma niezwykle szerokie grono odbiorców, także obcojęzycznych, co wymaga posługiwania się przystępnym, uniwersalnym językiem wizualnym. Po czwarte – kwestie ekonomiczne, bardzo istotne dla publicznej instytucji kultury. Nowa identyfikacja pozwala na wykorzystanie prostych, łatwo dostępnych technik poligraficznych i standardowych materiałów papierniczych, nie generując dzięki temu niepotrzebnych kosztów – podsumowuje projektantka.
Wybrany kolor nawiązuje do ciągu skojarzeń: Warszawa – Syrena – Wisła. Ciemny błękit jest kolorem, który gwarantuje Muzeum Warszawy odrębność wizerunkową – tłumaczy Ewa Nekanda-Trepka, Dyrektor Muzeum Warszawy.– Najczęściej spotykamy się z wykorzystaniem przez warszawskie instytucje żółci, czerwieni czy czerni.
Zastosowana w projekcie rodzina krojów pisma Good, autorstwa warszawskiego projektanta Łukasza Dziedzica, jest przejrzysta i przyjazna, a zarazem neutralna. Krój nie nawiązuje do konkretnego okresu historycznego. Doskonale zachowuje spójność proporcji i kroju ze znakiem graficznym, stając się jego integralną częścią.
Zmiany wizerunku Muzeum Warszawy – instytucji posiadającej siedem oddziałów, są planowane i realizowane przez pięcioosobowy zespół Działu Promocji i Marketingu.
***
Muzeum obecnie przechodzi gruntowną odnowę. Nowy program merytoryczny koncentruje się na przygotowaniach do wielkiego otwarcia w 2017 roku. Za trzy lata przestrzenie wystawiennicze, znajdujące się w 11 kamienicach przy Starym Mieście, wypełni ekspozycja będąca szkatułkową i fascynującą opowieścią o Warszawie.