SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Miasto przeciwne hulajnogom na chodnikach!

Strona główna Infrastruktura Miasto przeciwne hulajnogom na chodnikach!

Dziś kończą się konsultacje w Ministerstwie Infrastruktury dotyczące e-hulajnog. Ratusz złożył sporo poprawek do tej ustawy. Uznając projekt za wadliwy. Miasto chce m.in. zapisu, który nie dopuszcza tego typu środków “transportu osobistego” do jazdy po chodnikach. 

W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy na warszawskich ulicach pojawiło się kilka tysięcy elektrycznych hulajnóg. Jest to coraz popularniejszy środek transportu, stanowiący alternatywę dla aut w zakorkowanym centrum miasta.

Rosnąca popularność tych „urządzeń transportu osobistego” (UTO) oraz brak regulacji dotyczących tego zagadnienia w polskim prawie przyczyniają się jednak do wielu negatywnych zjawisk. Najpoważniejszym z nich jest zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, zarówno dla użytkowników UTO jak i dla innych uczestników ruchu. Mieszańcy skarżą się również na UTO pozostawione w miejscach stwarzających zagrożenie i utrudniających poruszanie się. W związku z tym, drogowcy uważają, że należy niezwłocznie uregulować kwestie związane z UTO, dbając jednak przy tym, aby nowe przepisy były pozbawione błędów, wad prawnych i sformułowań trudnych do jednoznacznej interpretacji, a także aby obejmowały wszystkie zagadnienia dotyczące kwestii UTO. W przeciwnym wypadku, przyjęcie nowych przepisów nie przyczyni się do poprawy obecnego stanu, a może wręcz doprowadzić do jego pogorszenia.

O nowe regulacje ZDM wielokrotnie do Ministerstwa Infrastruktury – po raz pierwszy już w październiku 2018 r., kiedy pierwsze hulajnogi pojawiły się na ulicach. Apel został ponowiony w kwietniu, zwracając uwagę na szereg wątpliwości dotyczących przepisów prawa. 19 lipca z inicjatywy m.st. Warszawy odbyło się spotkanie z udziałem Roberta Soszyńskiego, zastępcy prezydenta m.st. Warszawy, a także przedstawicieli urzędów, służb mundurowych i pięciu operatorów systemów wypożyczania hulajnóg dostępnych w Warszawie. Na spotkaniu, mimo zaproszenia, nie pojawił się przedstawiciel Ministerstwa, nie otrzymaliśmy również odpowiedzi na propozycję spotkania w sprawie projektu ustawy. Mimo to, mamy nadzieje że nasze uwagi zostaną uwzględnione a nowe prawo pozwoli opanować zagrożenia powodowane obecnie przez UTO.

Z projektem ustawy Ministerstwa Infrastruktury można zapoznać się tutaj.20190219_hulajnogi_zaparkowane-11-1-666x1000

Błędy w ustawie

Przedstawiony projekt ustawy jest bardzo krótki i nie porusza wielu ważnych kwestii. Zawiera też błędy, które powodują że w tym kształcie przepisy będą martwe. Najpoważniejsze zastrzeżenia to:

• dopuszczenie hulajnóg i innych UTO do jazdy po chodniku z prędkością 25 km/h, co stanowi zagrożenie dla pieszych;
• luka prawna, zgodnie z którą na drogach o prędkości dopuszczalnej powyżej 30 km/h i chodniku węższym niż 2 m hulajnogi nie mogą się poruszać ani jezdnią ani chodnikiem;
• brak warunków technicznych dla hulajnóg i innych UTO, dotyczących sposobu oświetlenia, sygnalizacji manewrów, hamulców, rodzaju napędu i innych niezbędnych elementów wyposażenia;
• brak konkretnych regulacji dotyczących parkowania, co pozbawia miasto możliwości interwencji w przypadku porzuconych hulajnóg;
• zakaz używania innych urządzeń z silnikiem elektrycznym, który oznacza wykluczenie z ruchu elektrycznych samochodów i autobusów;
• brak uzasadnienia proponowanych przepisów i poparcia ich danymi dotyczącymi bezpieczeństwa proponowanych rozwiązań.
Do zaproponowanego projektu ustawy złożyliśmy szereg uwag. Pełną treść załączamy poniżej. Najważniejsze uwagi to:
• zakaz jazdy hulajnogą po chodniku analogicznie, jak w przypadku rowerów;
• precyzyjne przepisy dotyczące parkowania, pozwalające skutecznie usuwać porzucone hulajnogi;
• określenie warunków technicznych dotyczących UTO, tak aby były one wyposażone w oświetlenie, hamulce, odblaski, kierunkowskazy itd.;
• wprowadzenie wymogu homologacji urządzeń i czytelnego oznakowania tych, które są dopuszczone do ruchu;
• dostosowanie zasad tworzenia infrastruktury drogowej do poruszania się UTO;
• uzależnienie możliwości wypożyczania hulajnóg od podpisania umowy z miastem, regulującej zasady współpracy.

fot: ZDM

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Zabytkowe tramwaje wracają na tory

Od weekendu, 8-9 sierpnia na tory wraca tramwajowa linia 36, zaś linia T zmienia swoją formułę.

Poradnictwo dla osób dyskryminowanych

W Warszawie nie może być miejsca na dyskryminacje. Osoby potrzebujące pomocy o porady prawnej mogą korzystać z naszej ofert. Od 2013 roku m.st....

Futurystyczny łącznik z metrem kompleksu The Warsaw Hub gotowy!

Już tylko kilkanaście dni zostało do otwarcia podziemnego pasażu pod kompleksem trzech wież The Warsaw Hub. To właśnie tam będzie można...

Na Grochowskiej powstała stacja referencyjna

Przy ul. Grochowskiej, na wysokości ul. Kickiego, pojawiła się referencyjna stacja monitoringu jakości powietrza. Urządzenie zlokalizowane przy ruchliwej ulicy będzie mierzyć stężenia...

II linia metra opóźniona przez covid19

Ograniczenia wprowadzone z powodu epidemii koronawirusa spowodowały spowolnienie lub wstrzymanie niektórych prac budowlanych linii M2. Taka sytuacja nie dotyczy tylko budowy...

Stalowa 39 z pozwoleniem na użytkowanie

Na Nowej Pradze w Warszawie zakończyła się budowa Stalowej 39, a mieszkańcy odbierają już klucze do...

Polecane

Rozpoczyna się Lato Konesera. Kilkaset wydarzeń w centrum kulturalno-rozrywkowym stołecznej Pragi

Już w 1 lipca w Centrum Praskim Koneser rozpoczyna się wakacyjny cykl wydarzeń pod hasłem Lato Konesera. Od początku lipca do...

Teatr Polonia i Och-Teatr zagrają w lato plenerowe spektakle w Centrum Praskim Koneser

Centrum kulturalno-rozrywkowe na warszawskiej Pradze zapowiada plenerowe spektakle Teatru Polonia i Och-Teatru podczas Lata Konesera. Wstęp na wszystkie wydarzenia będzie bezpłatny,...

Innowacyjne udogodnienia w Tulipan House

Zaprojektowane na nowo lobby biurowca Tulipan House to nie tylko ekologiczny design, ale też przestrzeń, która na każdym kroku podkreśla dumę...

Warszawski rynek mieszkaniowy 2019

W 2019 roku w Warszawie przekroczono mieszkaniowy Rubikon. Na rynku pierwotnym średnia cena sprzedaży metra kwadratowego, na koniec pierwszej połowy roku, przekroczyła 9 tysięcy...

Noc Wieżowców 2018

Po przerwie wracamy do Was z trzecią edycją Nocy Wieżowców. zdjęcia: Kuba Jurkowski Wejściówki na Wydarzenie są imienne i nie istnieje możliwość zmiany danych na...

Rondo ONZ jeszcze wystrzeli w górę!

BY <!-- &amp;amp;amp;amp;lt;iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-N25V7L" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"&amp;amp;amp;amp;gt;&amp;amp;amp;amp;lt;/iframe&amp;amp;amp;amp;gt; Rondo...