REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Metro niezaistniałe – zobacz jak mogło wyglądać stołeczne metro

Strona główna Infrastruktura Metro niezaistniałe - zobacz jak mogło wyglądać stołeczne metro

Jak wyglądałaby Warszawa, gdyby budowa metra rozpoczęła się już w latach dwudziestych, trzydziestych czy pięćdziesiątych? Gdzie planowano lokację stacji kolei podziemnej przed wojną i tuż po niej? Stowarzyszenie Stacja Muranów zaprasza na wystawę poświęconą niezrealizowanym projektom warszawskiego metra. Otwarcie wystawy 12 czerwca o godz. 19.00 w siedzibie stowarzyszenia przy ul. Andersa 13.

 

plakat
Kiedy w styczniu 1863 roku z londyńskiego dworca Paddington ruszył w niespełna pięciokilometrową trasę pierwszy parowy pociąg kolei podziemnej, Warszawa szykowała się do powstańczej walki i nie miała jeszcze nawet linii tramwaju konnego. Na początku XX stulecia coraz to kolejne miasta, nawet już spoza ścisłej czołówki największych metropolii globu, zaczynały budowę swoich systemów kolei podziemnej. Można śmiało powiedzieć, że nawet uwzględniwszy ogrom środków i energii, jaki pochłonął trud całkowitej odbudowy po II wojnie, brak metra w Warszawie zaczynał bić coraz jaskrawiej w oczy. W latach 80. byliśmy – obok Sofii – jedyną ponadmilionową stolicą bloku wschodniego pozbawioną tego środka transportu.


Jednak historia warszawskiego metra nie zaczyna się wcale od momentu, gdy w 1983 roku rozkopano Ursynów i sporą część Mokotowa. Śmiałe wizje miejskich włodarzy i konkretne plany inżynierów dotyczące budowy jednej, a potem wielu linii pojawiały się i zamierały w kilku odsłonach już w pierwszej fazie dwudziestolecia międzywojennego. Można powiedzieć, że warszawskie metro prześladował pech – ekonomiczny i polityczny. Także i po wojnie, o mały włos nie doczekaliśmy się realizacji, która dziś pewnie byłaby nie lada atrakcją – monumentalnego metra w stylu sowieckim.

Jak hipotetyczne metro obiecane przez Starzyńskiego mogło wpłynąć na rozwój poszczególnych dzielnic? O ile łatwiej żyłoby się warszawiakom, gdyby przed wojną zdołałoby zbudować choć część projektowanej sieci? A jak wyglądałyby podziemne pałace, pełne marmurów, luster i alegorycznych płaskorzeźb gdyby dokończono drążenie linii rozpoczętej za Bieruta? I jak wyglądałby nasz muranowski skwer Tekli Bądarzewskiej, gdyby, zgodnie z założeniem planistów, mieściłoby się obok niego wyjście z najważniejszej dla całej linii Stacji Muranów?

Mamy nadzieję, że zgromadzone na wystawie wizualizacje, plany i fotografie ułatwią nam próbę odpowiedzi na te pytania. Wśród prezentowanych materiałów znajdą się przygotowane specjalnie na tę okazję wizualizacje stacji 3D wykonane na postawie szkiców
z lat pięćdziesiątych – podsumowuje Łukasz Prokop, kurator wystawy.

„Stacja Muranów. Metro nieistniejące”
Miejsce: Stacja Muranów, ul. Andersa 13, Warszawa
Wernisaż: 12 czerwca 2014 r.; wystawę można oglądać do 3 lipca 2014 r.
Organizator: Stowarzyszenie Inicjatyw Społeczno-Kulturalnych Stacja Muranów
Produkcja: Oneshot Design
Kurator: Łukasz Prokop
Opracowanie graficzne: Piotr Margas

Wiadomości

Rynek mieszkaniowy powoli wraca do równowagi. Deweloperzy stawiają na współpracę z samorządami

18 kwietnia br. w Łodzi odbyło się jedno z największych wydarzeń branży mieszkaniowej tego roku - ogólnopolska konferencja “Miasta i Deweloperzy”, organizowana...

17. Nagroda Literacka Warszawy – nominacje

W Światowym Dniu Książki (23 kwietnia) ogłaszamy nominacje do Nagrody Literackiej Warszawy. Jury wskazało 15 najlepszych książek minionego roku w pięciu...

U-City i BLANCO od ACCIONA z certyfikatami BREEAM Interim

Powstające na warszawskim Ursusie osiedle U-CITY otrzymało certyfikat BREEAM Interim. To kolejna po BLANCO inwestycja firmy deweloperskiej ACCIONA z takim wyróżnieniem....

10. Nagroda Architektoniczna Prezydenta Warszawy – znamy laureatów

Przebudowany Kopiec Czerniakowski z parkiem Akcji „Burza” absolutnym zwycięzcą 10. Nagrody Architektonicznej Prezydenta m.st. Warszawy – ta...

Willa Papiernia w Konstancinie -Jeziornie!

  W Konstancinie-Jeziornie powstaje ekskluzywna Willa Papiernia. Finał długiej i dobrej współpracy ze służbami konserwacji zabytków.

Przy Brackiej znika beton, będą drzewa!

Trwa przebudowa Chmielnej, a przy okazji nowe oblicze zyska ulica Bracka w rejonie placu Pięciu Rogów. Dotychczasowy prowizoryczny parking ustąpi zieleni....

Polecane

Popularna marka wkracza do Centrum Praskiego Koneser. Green Caffè Nero wzbogaca ofertę gastronomiczną kompleksu

25 kwietnia 2024 roku w Centrum Praskim Koneser – największym, zrewitalizowanym kompleksie mixed-use w Warszawie – otworzy się popularna i ceniona przez...

Kultowa seria „Retro Warszawa” powraca do księgarń.

Już w maju ponownie pojawi się jedna z Waszych ulubionych serii WARSZAWA FOTO RETRO, która fotografiami opowiada o codzienności stolicy kolejnych...

Druga edycja Westfield Good Festival – baw się na koncertach, projektuj meble, odkryj proekologiczne postawy!

Już w czwartek, 18 kwietnia w Westfield Arkadia i Westfield Mokotów rozpocznie się II edycja festiwalu Westfield Good Festival. Na uczestników wydarzenia...

ZEROMAT – WYJĄTKOWA ATRAKCJA W CENTRUM WARSZAWY! POŻEGNAJ PEPSI MAX I OTRZYMAJ DWIE PUSZKI PEPSI ZERO CUKRU

Pepsi zaprasza wszystkich fanów marki do świętowania i powitania Pepsi Zero Cukru. Tuż przy rondzie ONZ, w centrum Warszawy, czekać będzie na nich wyjątkowa...

Konwiktorska Residence – najlepszy adres w sercu Warszawy

Przy Konwiktorskiej 4, zaledwie kilkadziesiąt metrów od Starego Miasta, powstaje kameralny apartamentowiec Konwiktorska Residence. W budynku znajdzie się tylko 78 luksusowych apartamentów....

18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski już w najbliższą niedzielę!

Już w najbliższą niedzielę, 24 marca, w stolicy wystartuje 18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski oraz New Balance Bieg Na Piątkę. Na starcie...