SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Metro niezaistniałe – zobacz jak mogło wyglądać stołeczne metro

Strona główna Infrastruktura Metro niezaistniałe - zobacz jak mogło wyglądać stołeczne metro

Jak wyglądałaby Warszawa, gdyby budowa metra rozpoczęła się już w latach dwudziestych, trzydziestych czy pięćdziesiątych? Gdzie planowano lokację stacji kolei podziemnej przed wojną i tuż po niej? Stowarzyszenie Stacja Muranów zaprasza na wystawę poświęconą niezrealizowanym projektom warszawskiego metra. Otwarcie wystawy 12 czerwca o godz. 19.00 w siedzibie stowarzyszenia przy ul. Andersa 13.

 

plakat
Kiedy w styczniu 1863 roku z londyńskiego dworca Paddington ruszył w niespełna pięciokilometrową trasę pierwszy parowy pociąg kolei podziemnej, Warszawa szykowała się do powstańczej walki i nie miała jeszcze nawet linii tramwaju konnego. Na początku XX stulecia coraz to kolejne miasta, nawet już spoza ścisłej czołówki największych metropolii globu, zaczynały budowę swoich systemów kolei podziemnej. Można śmiało powiedzieć, że nawet uwzględniwszy ogrom środków i energii, jaki pochłonął trud całkowitej odbudowy po II wojnie, brak metra w Warszawie zaczynał bić coraz jaskrawiej w oczy. W latach 80. byliśmy – obok Sofii – jedyną ponadmilionową stolicą bloku wschodniego pozbawioną tego środka transportu.


Jednak historia warszawskiego metra nie zaczyna się wcale od momentu, gdy w 1983 roku rozkopano Ursynów i sporą część Mokotowa. Śmiałe wizje miejskich włodarzy i konkretne plany inżynierów dotyczące budowy jednej, a potem wielu linii pojawiały się i zamierały w kilku odsłonach już w pierwszej fazie dwudziestolecia międzywojennego. Można powiedzieć, że warszawskie metro prześladował pech – ekonomiczny i polityczny. Także i po wojnie, o mały włos nie doczekaliśmy się realizacji, która dziś pewnie byłaby nie lada atrakcją – monumentalnego metra w stylu sowieckim.

Jak hipotetyczne metro obiecane przez Starzyńskiego mogło wpłynąć na rozwój poszczególnych dzielnic? O ile łatwiej żyłoby się warszawiakom, gdyby przed wojną zdołałoby zbudować choć część projektowanej sieci? A jak wyglądałyby podziemne pałace, pełne marmurów, luster i alegorycznych płaskorzeźb gdyby dokończono drążenie linii rozpoczętej za Bieruta? I jak wyglądałby nasz muranowski skwer Tekli Bądarzewskiej, gdyby, zgodnie z założeniem planistów, mieściłoby się obok niego wyjście z najważniejszej dla całej linii Stacji Muranów?

Mamy nadzieję, że zgromadzone na wystawie wizualizacje, plany i fotografie ułatwią nam próbę odpowiedzi na te pytania. Wśród prezentowanych materiałów znajdą się przygotowane specjalnie na tę okazję wizualizacje stacji 3D wykonane na postawie szkiców
z lat pięćdziesiątych – podsumowuje Łukasz Prokop, kurator wystawy.

„Stacja Muranów. Metro nieistniejące”
Miejsce: Stacja Muranów, ul. Andersa 13, Warszawa
Wernisaż: 12 czerwca 2014 r.; wystawę można oglądać do 3 lipca 2014 r.
Organizator: Stowarzyszenie Inicjatyw Społeczno-Kulturalnych Stacja Muranów
Produkcja: Oneshot Design
Kurator: Łukasz Prokop
Opracowanie graficzne: Piotr Margas

Wiadomości

Metro przez tydzień bez stacji Rondo Daszyńskiego

Od 8 do 15 marca pociągi metra na linii M2 będą kursowały na skróconej trasie Trocka –...

Warszawa bez węgla w 2024 r. Jest deklaracja prezydenta Rafała Trzaskowskiego

Warszawa będzie stopniowo odchodzić od palenia węglem – jednogłośnie zapowiadają władze stolicy i województwa mazowieckiego. Dziś, 26 lutego, w trakcie...

Wojewoda Mazowiecki daje zielone światło do oszpecania Warszawy

Wojewoda Mazowiecki stwierdził nieważność uchwały Rady Miasta Stołecznego Warszawy nr XXV/697/2020 w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury,...

Rondo Benny Hilla na Polu Mokotowskim.

Z inicjatywy anonimowych mieszkańców Warszawy patronem ronda na Polu Mokotowskim został brytyjski komik Benny Hill. ...

CEGLANY WIADUKT MOSTU PONIATOWSKIEGO WYREMONTOWANY

Zakończył się remont ceglanego wiaduktu mostu Poniatowskiego. Dzięki przeprowadzonym pracom zabytkowy obiekt odzyskał swój dawny blask. Trwają jeszcze ostateczne prace porządkowe...

Yareal zbuduje apartamenty na Mokotowie

Ruszyła sprzedaż apartamentów w Rezydencji Iwicka. U zbiegu ulic Iwickiej i Krasnołęckiej Yareal wybuduje 88 apartamentów o zróżnicowanej wielkości -...

Polecane

Wygodniejsze kolejowe stacje i przystanki w Warszawie

Nowe windy, platformy, wiaty oraz tablice informacyjne – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają komfort i dostępność kolei dla podróżnych ....

Warszawski rynek mieszkaniowy 2019

W 2019 roku w Warszawie przekroczono mieszkaniowy Rubikon. Na rynku pierwotnym średnia cena sprzedaży metra kwadratowego, na koniec pierwszej połowy roku, przekroczyła 9 tysięcy...

Noc Wieżowców 2018

Po przerwie wracamy do Was z trzecią edycją Nocy Wieżowców. zdjęcia: Kuba Jurkowski Wejściówki na Wydarzenie są imienne i nie istnieje możliwość zmiany danych na...

Rondo ONZ jeszcze wystrzeli w górę!

BY <!-- &amp;amp;amp;amp;lt;iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-N25V7L" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"&amp;amp;amp;amp;gt;&amp;amp;amp;amp;lt;/iframe&amp;amp;amp;amp;gt; Rondo...

Rondo Daszyńskiego w cieniu wieżowców

Rondo Daszyńskiego to chyba jeden z największych placów budowy w Europie. W czterech narożnikach tego ronda powstają lub są planowane biurowce o łącznej powierzchni 300...

Krwawe zaćmienie Superksiężyca w Warszawie

W nocy z 27 na 28 września doświadczyliśmy pełnego zaćmienia "Superksiężyca", następna taka okazja przydarzy się dopiero w 2033 roku. Zaćmienie rozpoczęło się o...