Ostatni odcinek II linii metra w prawobrzeżnej Warszawie niemal z kompletem pozwoleń na budowę. Dzięki uzyskaniu kolejnych dokumentów już wkrótce możliwe będzie podpisanie umowy na wykonanie tego odcinka.
To będzie ostatni blisko czterokilometrowy odcinek II nitki podziemnej kolei w północno-wschodniej części stolicy. Oprócz tuneli powstaną tam również trzy stacje: Bródno (C21), Kondratowicza (C20) oraz Zacisze (C19). Dla budowy tego odcinka konieczne jest uzyskanie aż siedmiu pozwoleń na budowę: trzech dla stacji, trzech dla wentylatorni oraz dla szybu demontażowego dla tarcz TBM przy stacji Trocka. Dotychczas Metro Warszawskie dysponowało dwoma dokumentami – dla stacji Kondratowicza (C20) przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i L. Kondratowicza oraz dla szybu demontażowego – których wydanie nie wiązało się z koniecznością uzyskania odstępstw od przepisów techniczno-budowlanych.
Decyzje o pozwoleniu na budowę dotyczą stacji Zacisze (C19) pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną oraz Bródno (C21) przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej, a także wentylatorni V19. Wkrótce powinny zostać wydane pozwolenia także dla pozostałych wentylatorni, tj. V20 i V21. Dzięki temu, a także pozytywnemu wynikowi kontroli UZP możliwe będzie podpisanie umowy z konsorcjum firm Astaldi i Gülermak, które zwyciężyły w postępowaniu na wybór wykonawcy ostatniego odcinka linii metra M2 w prawobrzeżnej Warszawie. Będą mieli na to 36 miesięcy. Koszt tej inwestycji to 1 397 895 000 zł.
Te dwie firmy wybudowały centralny odcinek drugiej linii metra, a teraz pracują przy jego rozbudowie o trzy stacje na Woli i trzy na Pradze-Północ i Targówku. Dodatkowo konsorcjum zostało również wybrane w przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie ostatnich trzech stacji nitki M2 na Bemowie i Stacji Techniczno-Postojowej Mory.
Cała M2
Cała druga linia metra będzie gotowa przed 2023 rokiem – wszystkie odcinki rozbudowywanej linii M2 są w budowie lub toczą się postępowania przetargowe na wybór wykonawcy. Trwa budowa odcinka z trzema stacjami na Pradze-Północ i Targówku – to ok. 3,12 kilometra trasy, a w kierunku zachodnim, z Ronda Daszyńskiego powstaje ok. 3,4 kilometra podziemnej kolei również z trzema stacjami. Obydwie budowy zakończą się w 2019 r. Metro Warszawskie wybrało także wykonawcę projektu i budowę ostatniego odcinka drugiej linii metra na zachodzie stolicy – na Bemowie, od planowanej stacji Powstańców Śląskich do stacji Techniczno-Postojowej Mory. To ok. 4 kilometrów trasy. Na wszystkie prace wykonawca będzie miał 48 miesięcy od dnia podpisania umowy. Znamy również zwycięzcę przetargu na wykonanie ostatniego odcinka metra w prawobrzeżnej Warszawie, na Targówku – ok. 4 kilometrów trasy, trzech stacji i hali torów odstawczych. Wykonawca będzie miał na to 36 miesięcy od daty podpisania umowy. W piątek, 10 sierpnia, otwarte zostały natomiast oferty w przetargu na budowę tuneli i dwóch stacji: Wola Park oraz Powstańców Śląskich. To fragment pomiędzy obecnie budowanym odcinkiem, a końcówką II linii metra na Bemowie.
Centralny odcinek linii M2 czyli siedem stacji pomiędzy Wolą a Pragą-Północ działa od 8 marca 2015 r. Dziennie przewozi ok. 150 tys. pasażerów.