SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Metro dojedzie do Bródna

Strona główna Infrastruktura Metro dojedzie do Bródna

Tarcza TBM Anna przebiła się do szybu stacji Trocka, tym samym zakończyliśmy przełomowy i najtrudniejszy etap budowy wschodniego odcinka II linii metra, czyli drążenie tuneli. Przed nami prace wykończeniowe i montażowe, m.in. przy układaniu torowiska.

Mimo mrozów i śniegu prace na budowie nie zwalniają, a Targówek jak niegdyś Ursynów przeżywa dynamiczny rozwój ze względu na liczne inwestycje, w tym budowę metra.

– Kolejne świetne informacje z budowy metra! Tarcza TBM Anna właśnie przebiła się do stacji Trocka. Oznacza to, że zakończyliśmy budowę ostatniego z sześciu odcinków tunelowych na wschodnim odcinku II linii metra. Mimo niesprzyjającej pogody, pozostałe prace również są mocno zaawansowane – już widać kształty przyszłych stacji, gotowa jest już też konstrukcja schodów peronowych na stacji Kondratowicza – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Drążenie tuneli to przełomowy i najtrudniejszy etap podczas budowy metra. Jego zakończenie pozwala skupić się na pracach wykończeniowych i montażowych, takich jak układanie torowiska czy murowanie peronów stacji.

TBM Anna wyruszyła ze stacji Zacisze w stronę komory szybu demontażowego przy stacji Trocka 22 stycznia. To był jej najkrótszy, bo nieco ponad 650 metrowy, odcinek tunelowy, łącznie wydrążyła 2878 metrów. Był to ostatni z czterech tuneli budowanych na obu odcinkach w etapie 3+2 II linii metra. 

Pod koniec ubiegłego roku pracę zakończyły pracujące na zachodzie tarcze TBM Krystyna i Elisabetta. Łącznie wydrążyły 2736 metrów podwójnego tunelu.

Na odcinku wschodnim jako pierwsza zakończyła prace TBM Maria, która wydrążyła 2908 metrów tunelu.

Pod ziemią wciąż dużo się dzieje, na wydrążonych wcześniej tunelach odcinka wschodniego wykonawca prowadzi prace przy budowie torowiska. Wylewane są dolne i boczne bankiety – czyli betonowe konstrukcje do których mocowane będą kolejne elementy torowiska.

Stacje w budowie

Duże wrażenie robi ogromna kubatura stacji Bródno. Docelowo znajdzie się tu 11 torów odstawczych a podziemna konstrukcja stacji ma prawie 700 metrów długości, będzie to największa podziemna konstrukcja na II linii. Widać już większość podziemnej konstrukcji stacji, trwają prace przy budowie peronu pasażerskiego i peronów technicznych w torach odstawczych. Właśnie tu warunki dla pracowników są bardzo trudne, bo przez ogromne otwory technologiczne w stropie stacji wpada do środka mroźne powietrze – temperatura jest niewiele wyższa niż na zewnątrz.

Trochę cieplej jest na najbardziej zaawansowanej stacji Kondratowicza, gdzie trwają intensywne prace instalacyjne. W tym miejscu gotowa jest już konstrukcja schodów peronowych i niemal gotowe pomieszczenie podstacji energetycznej. Wiele części stacji jest już wydzielona specjalnymi parawanami, aby utrzymać nieco wyższą temperaturę. To ważne np. przy wylewaniu podłóg.

Natomiast zupełnie jak na gotowej stacji można się poczuć w pomieszczeniu podstacji energetycznej – gdzie stoi już komplet szaf z urządzeniami energetycznymi.

Na najmniejszej stacji Zacisze ruszyły prace malarskie i wykończeniowe. Trwa tez instalacja systemu wentylacji.

Mieszkańcy okolic placów budowy mogą także zaobserwować konstrukcje wiat wejściowych do stacji. Chcemy, aby pierwsi pasażerowie mogli skorzystać z nowobudowanych odcinków II linii metra w drugiej połowie 2022 r. Wtedy też do dyspozycji pasażerów będzie łącznie 17 stacji, w tym 5 nowych: Zacisze, Kondratowicza i Bródno oraz Ulrychów i Bemowo.

Nowe wagony dla II linii metra

W tym roku pierwszy z 37 nowych pociągów metra powinien przyjechać do Warszawy. To historyczne, największe zamówienie na dostawę nowoczesnego taboru w historii naszego miasta.

Produkcja nowych pociągów metra „Varsovia” od czeskiej Skody weszła w kolejny, ważny etap. Gotowe konstrukcje wagonów transportowane są z Ostrawy do Pilzna, gdzie zostaną pomalowane.

Nowe pociągi w znaczący sposób zasilą obecny tabor. Aktualnie do dyspozycji mamy w sumie 75 składów, zakup 37 kolejnych oznacza wzrost o niemal 50 proc.

Nowe pociągi pozwolą zapewnić częstotliwość kursowania na II linii metra. Realizowany zakup pozwoli też pomyśleć nad sprzedażą najbardziej wysłużonych składów kursujących na linii M1.

Kiedy 7 kwietnia 1995 r. do użytku oddany został ursynowski odcinek metra, dzielnica zaczęła rozkwitać. Na Ursynów zaczęło sprowadzać się coraz więcej młodych osób doceniających jego walory komunikacyjne oraz możliwości, które im daje. 

Czas na Targówek

15 września 2019 r. to ważna data dla dzielnicy Targówek – wtedy do użytku oddaliśmy stacje II linii metra – Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka.

– To jest czas Targówka – dzielnica zmienia się nie do poznania. Mieszkańcy już od 2019 roku mogą czerpać korzyści jakie daje metro, a w 2022 r. będą mogli dojechać z Bródna aż na Bemowo. Stawiamy też na ciągły rozwój oświaty i kultury oraz remonty infrastruktury – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Budowa nowych stacji metra i coraz większa popularność dzielnicy idzie w parze z kolejnymi inwestycjami. Mieszkańcy mogą korzystać z tzw. obwodnicy Targówka, czyli ciągu ulic Gorzykowskiej, Handlowej i Ossowskiego. Po przebudowie pojawiła się tu zieleń, nowe chodniki i latarnie, drogi dla rowerów, specjalna ścieżka dla biegaczy czy szereg rozwiązań uspokajających ruch.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Autobusy miejskie z pierwszeństwem przejazdu

ZTM wprowadził kolejne nowatorskie rozwiązanie promujące Warszawski Transport Publiczny - priorytet w sygnalizacji świetlnej dla autobusów. Sygnalizacja...

Koreańczycy doradzą w budowie CPK

Porozumienie o współpracy między Polską a Koreą Południową podpisali dziś przedstawiciele rządów obu krajów. Równocześnie złożono podpisy pod umową między...

Poniedziałkowe zgromadzenia i przemarsze

Na poniedziałek 1 marca zostało zgłoszonych siedem zgromadzeń i przemarszy. W godzinach 15.00 – 21.00 mogą być wprowadzone zmiany w kursowaniu...

Nowy przystanek na ulicy Żwirki i Wigury

Na ulicy Żwirki i Wigury, przy z skrzyżowaniu z J. P. Woronicza będzie nowy przystanek. Autobusy zatrzymają się tu już w...

Warszawa: dlaczego warto zamieszkać w Ursusie?

Warszawska dzielnica Ursus to w ostatnich latach jedna z najpopularniejszych części stolicy. Osoby szukające nowego mieszkania doceniają fakt,...

Biura satelitarne – serwisowane i coworkingowe – Czym są i czym się od siebie różnią?

Obecnie istnieje kilka sposobów na to, by home office zamienić na pracę w bardziej profesjonalnych przestrzeniach i lokalizacjach ...

Polecane

Zimowe szaleństwo na Pradze. Piruet zaprasza na lodowisko do Konesera

W świątecznej scenerii Placu Konesera pojawiło się lodowisko na świeżym powietrzu, które będzie otwarte aż do końca lutego. Podczas  przerwy świątecznej...

Wydruki zdjęć Warszawy

Przez lata fotografowaliśmy rosnącą panoramę Warszawy. Zebraliśmy pokaźną kolekcję fotografii stolicy, a teraz chcielibyśmy zaoferować najlepsze zdjęcia w postaci wydruków...

Rozpoczyna się Artystyczna Jesień w praskim Koneserze. Kilkaset wydarzeń dla dzieci i dorosłych.

Przed nami Artystyczna Jesień w Centrum Praskim Koneser, podczas której można będzie bezpłatnie uczestniczyć w wielu wydarzeniach. Do końca roku na...

Tulipan House – aplikacja dla najemcy przyszłością biurowców?

Wyobraź sobie, że w poniedziałek rano wchodzisz do biurowca, w którym pracujesz. Co czujesz? Czy jest to miejsce, o którym możesz powiedzieć,...

Zakończyło się Lato Konesera – cykl wakacyjnych imprez kulturalno-rozrywkowego centrum stolicy

Lato Konesera było niezwykle popularne wśród mieszkańców Warszawy i turystów. W ramach cyklu, zorganizowanego na terenie Centrum Praskiego Koneser od początku...

Wolskie Rotundy według Danuty Karsten

Danuta Karsten stworzyła w Warszawie niezwykle spektakularną instalację w Wolskich Rotundach, na terenie byłej gazowni, zatytułowaną „Stałość w ulotności”.