Łomża znów na kolejowej mapie Polski: połączenia do Warszawy po 33 latach

W centrum Łomży, gdzie dzisiaj ciężko doszukać się pozostałości dawnej stacji – powstaną dwa nowoczesne perony. Nowe życie zyska też nieczynna dla ruchu pasażerskiego linia do Śniadowa. Podpisaliśmy umowę z wykonawcą prac, które przywrócą dawno oczekiwane połączenia kolejowe. Prace potrwają do II kw. 2029 roku. Inwestycja jest finansowana z rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.

Łomżanie znowu będą mogli podróżować pociągami, do których wsiądą na nowoczesnej, dostępnej i wygodnej stacji. Co ważne, zakładamy, że będzie to możliwe już w trakcie trwania inwestycji, rok po rozpoczęciu prac (2026 r.). Zyskają też mieszkańcy regionu, gdzie powrót pociągów oznacza dodatkowe możliwości komunikacji i perspektywy rozwoju. Dzisiaj, na miejscu w Łomży, podpisaliśmy umowę na roboty za prawie 300 mln zł, które zrealizuje firma ZUE S.A.

 Linia kolejowa do Łomży ponownie ożyje. Łomżanie mają już nowoczesną drogę samochodową E67, a niebawem odzyskają także kolej. To impuls do rozwoju regionu. Chcemy, aby mieszkańcy mogli jak najszybciej skorzystać z powrotu pociągów, dlatego umożliwimy to jeszcze w trakcie trwania prac, już w przyszłym roku – powiedział Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.

– Na inwestycji zyska zarówno 60 tysięcy mieszkańców Łomży, jak również gminy położone przy kolejowej trasie. Fakt, że dzisiaj podpisujemy umowę na wykonanie robót, to wynik dobrej współpracy z Samorządem Województwa. PLK SA przygotują infrastrukturę, z której korzystać będzie regionalny przewoźnik finansowany przez Samorząd oraz pociągi dalekobieżne – powiedział Piotr Malepszak, Wiceminister Infrastruktury.

– W miejsce starych torów i prawie już niewidocznych resztek peronów powstanie nowoczesna, bezpieczna i dostępna infrastruktura kolejowa. Skończy się wykluczenie komunikacyjne tak dużego miasta i regionu. Również w innych obszarach kraju rozpoczynamy inwestycje w ramach programu Kolej Plus, który zakłada ścisłą współpracę z samorządami województw – powiedział Marcin Mochocki, Członek Zarządu PLK SA, Dyrektor ds. realizacji inwestycji.

Nowe tory, dostępne perony

Projekt przywracający kolej mieszkańcom składa się z dwóch części. Podstawowy zakres inwestycji to przede wszystkim kompleksowa modernizacja całej linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo (17 km). Na tym odcinku wymienione zostaną tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Odbudujemy stację w Łomży oraz przystanek osobowy w Kozikach. Powstaną też dwa nowe przystanki – Śniadowo Łącznica i Konarzyce. Natomiast na trasie od Śniadowa do Łap (ok. 60 km linii) dla potrzeb pasażerów zmodernizujemy przystanki Kulesze Kościelne i Czachy Kołaki oraz stację Sokoły.

Zakres podstawowy zamówienia przewiduje też odbudowę około 1 km łącznicy w Śniadowie, od strony Białegostoku w kierunku Łomży. To krótki, ale ważny odcinek – dzięki niemu możliwy będzie sprawniejszy ruch pociągów, bez konieczności zmiany czoła składów na stacji w Śniadowie. Także dla usprawnienia ruchu, na stacjach Czarnowo-Undy i Czerwony Bór zbudujemy nowy układ torowy.

Druga część umowy, to tzw. opcje, czyli roboty, które można będzie wykonać po ewentualnym uzyskaniu dodatkowego finansowania. W zakres opcji wchodzą m.in. prace torowe w Śniadowie oraz na stacji Czerwony Bór. Taki kształt projektu to efekt przeprowadzonych analiz oraz ustaleń z wnioskodawcą, czyli Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego. Pod uwagę brano także wnioski samorządów lokalnych oraz realne możliwości finansowe.

Ponownie w podróż!

Docelowo pociągi między Łomżą i Łapami pojadą z maksymalną prędkością 80-120 km/h, a średni czas przejazdu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu wszystkich robót i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń, planowany jest na ok. 1 h 35 min. Całkowite zakończenie inwestycji przewidujemy na II kwartał 2029 r. Poza kursami okazjonalnymi, ostatni pociąg pasażerski odjechał z Łomży w 1993 r.

Budżet inwestycji: zakres podstawowy – 298 mln zł netto (367 mln zł brutto); zakres opcji – 30,6 mln zł netto (37,7 mln zł brutto). Projekt realizowany jest we współpracy z Samorządem Województwa Podlaskiego, który pokrywa 15 proc. kosztów.

Po latach połączenia kolejowe wróciły lub wrócą na linie w wielu częściach kraju. W ostatnim czasie podpisano umowę na prace na linii do Ciechocinka. W Wielkopolsce pociągi ponownie dojadą do Czarnkowa, Śremu, Międzychodu i Gostynia. W marcu podpisaliśmy także umowę na projekt nowej linii Zegrze-Przasnysz. Szykujemy przywrócenie połączeń do Lubska w woj. lubuskim. Mieszkańcy Gliwic, Zabrza i Rudy Śląskiej będą mieć ponownie możliwość alternatywnego połączenia kolejowego z Katowicami.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

GALLERYWARSAW

Portal o sztuce, modzie i rzemieślniczych outsiderach, zgłębiający najciekawsze zjawiska na scenie twórczej. Łączy współczesne trendy z klasyką, przenikając kulturę wysokiej sztuki z nurtami alternatywnymi. Portal oferuje artykuły, wywiady i relacje z wystaw, promując niezależnych artystów o wyjątkowych stylach i podejściu do tworzenia – od awangardowych obrazów po ręcznie szyte buty.

Wiadomości

Polecane

Noc Wieżowców debiutuje w Katowicach.Ikonę miasta .KTW możesz zobaczyć nocą!

0
18 maja mieszkańcy Śląska po raz pierwszy będą mogli wziąć udział w Nocy Wieżowców. To już czwarta edycja tego wydarzenia, które co roku przyciąga...
×