Łódź Fabryczna przyspieszy komunikację ze stolicą. Powstanie duopolis?

Ten dworzec może połączyć ze sobą dwa miasta: Łódź z Warszawą. Po zakończeniu prac budowlanych przy nowym dworcu Łódź Fabryczna do stolicy będzie można dojechać w ciągu kilkudziesięciu minut. Wraca idea duopolis. Kolej może połączyć oba miasta.

Kończą się prace w tunelu prowadzącym do dworca Łódź Fabryczna. Blisko dwukilometrowy podziemny odcinek prowadzący od ulicy Niciarnianej do nowo budowanej stacji jest już gotowy w 90 procentach. Zakończyło się także szklenie trzech świetlików na ogromnej kopule dworca. Po zakończeniu inwestycji dworzec będzie mógł obsłużyć nawet 20-krotnie więcej pasażerów niż obecnie.

Na ukończeniu jest odcinek tunelu pomiędzy ulicami Niciarnianą a Kopcińskiego. Zakończył się montaż szyn, trwa montaż urządzeń sterowania ruchem oraz budowa ostatniego 155-metrowego odcinka tunelu pod ulicą Kopcińskiego.

Tunel  ma 1,7 km długości i kończy się 16,5 m pod ziemią, co stanowiło spore wyzwanie konstrukcyjne ze względu na trudny geologicznie teren i obecność wód podziemnych. Grubość zewnętrznych ścian tunelu przekracza 1 m, natomiast płyty górnej – sięga nawet 2,5 m.

Na dworcu Łódź Fabryczna zakończyło się już szklenie trzech tzw. świetlików. To pokryte szkłem kopuły, przez które światło słoneczne będzie docierało na najniżej położonych peronów.

W hali głównej, 16 metrów pod ziemią, wykonawca zbudował już cztery perony. Trzy z nich o długości 400 metrów i jeden – 300 metrów. Trwa montaż instalacji: odwodnieniowej, wentylacyjnej oraz montaż instalacji przeciwpożarowej.

Cała inwestycja, w tunelu i na dworcu, obejmuje montaż 12,5 km torów. Pierwsze przejazdy pociągów technicznych do nowego dworca zaplanowano pod koniec roku.

Wartość całego projektu to 1,75 mld złotych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji ze środków UE. Prace współfinansowane przez UE zostaną wykonane i rozliczone w tym roku. Część inwestycji realizowana przez samorząd również uzyskała unijne wsparcie.

Inwestycja jest realizowana przez konsorcjum Torpol, Astaldi, Intercor oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów.

 

kobro_ludzie-filtry-1 KOBRO_Z_KOMINA1 nowe_centrum_lodzi__Scene_8_

GALLERYWARSAW

Portal o sztuce, modzie i rzemieślniczych outsiderach, zgłębiający najciekawsze zjawiska na scenie twórczej. Łączy współczesne trendy z klasyką, przenikając kulturę wysokiej sztuki z nurtami alternatywnymi. Portal oferuje artykuły, wywiady i relacje z wystaw, promując niezależnych artystów o wyjątkowych stylach i podejściu do tworzenia – od awangardowych obrazów po ręcznie szyte buty.

Wiadomości

Polecane

Loftowy styl w inwestycji Na Okrzei – Dzień Otwarty z Matexi...

0
Już w sobotę, 15 marca, miłośnicy industrialnego designu i unikalnych wnętrz mogą osobiście zobaczyć inwestycję Na Okrzei na warszawskiej Pradze-Północ. Matexi Polska zaprasza na...