Zaciągnięcie kredytu hipotecznego wiąże się z koniecznością poniesienia różnych opłat związanych z jego udzieleniem. Chodzi tu nie tylko o wpisane w kredyt odsetki, ale też wszelkie inne opłaty okołokredytowe. Kredytobiorca musi liczyć się z obowiązkiem poniesienia kosztów, przede wszystkim, na rzecz banku, ale nie tylko. Zobowiązania mogą dotyczyć również urzędu skarbowego, notariusza, sądu czy pośrednika.
Kredyt hipoteczny – opłaty dodatkowe
Decydując się na wzięcie kredytu hipotecznego, należy liczyć się z koniecznością poniesienia opłat okołokredytowych. Jakich? Poniżej zestawienie tych najważniejszych, w przypadku kredytu hipotecznego PKO Banku Polskiego.
- Prowizja
Bank pobiera prowizję za udzielenie kredytu. Jej wysokość jest ustalana indywidualnie. Bank nie pobierze prowizji jeśli klient zdecyduje się skorzystać z konta osobistego, ubezpieczenia od utraty pracy, karty kredytowej lub ubezpieczenia na życie (w ramach oferty: Kredyt Własny Kąt hipoteczny)
Bank nie pobierze jej również w przypadku, gdy kredyt będzie na spłatę kredytu w innym banku
2. Aneks do umowy
Za aneks do umowy trzeba zapłacić ok. 150 zł.
3. Ocena wartości nieruchomości
Bank musi ocenić, jaka jest wartość nieruchomości, która ma stanowić zabezpieczenie kredytu. Koszty oceny wartości nieruchomości są uzależnione od kwoty kredytu, ale też typu nieruchomości. W przypadku kredytów poniżej 80000 zł, koszt takiej oceny to 300 zł. Jeśli chodzi o kredyty od 80000 zł, koszt oceny będzie uzależniony od rodzaju nieruchomości i wyniesie:
- 400 zł – w przypadku lokali mieszkalnych, nieruchomości gruntowych i garaży wolnostojących,
- 700 zł – w przypadku domów jednorodzinnych.
Jeśli chodzi o pozostałe nieruchomości, opłata jest ustalana indywidualnie.
Opłaty notarialne związane z kredytem hipotecznym
Oprócz opisanych wyżej opłat okołokredytowych, osoby, które zdecydują się na wzięcie kredytu hipotecznego, będą musiały ponieść kilka innych opłat, chociażby notarialnych. Wszystko zależy o rodzaju nabywanej nieruchomości. Każde nabycie nieruchomości musi być potwierdzone w formie aktu notarialnego. Żeby taki akt uzyskać, trzeba udać się do notariusza, a ten za przygotowanie aktu notarialnego i jego odpisu pobierze stosowną opłatę. Kolejna kwestia to wniosek do sądu o wpis do hipoteki. Klient może to zrobić samodzielnie, ale może też zlecić to notariuszowi, który również i za tę usługę pobierze opłatę.
Kredyt hipoteczny – prowizja dla agencji i opłaty w urzędzie skarbowym
Jeśli nieruchomość jest nabywana za pośrednictwem agencji nieruchomości, agencja, po sfinalizowaniu transakcji, pobierze prowizję – nie tylko od kupującego, ale też od sprzedającego. Wysokość prowizji wynosi średnio 2-5% ceny nieruchomości. Warto też pamiętać o konieczności uiszczenia do urzędu skarbowego podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC). To opłata, która dotyczy wszystkich, którzy nabyli nieruchomość na rynku wtórnym. W przypadku zakupu mieszkania lub domu od dewelopera, PCC nie obowiązuje.
Artykuł sponsorowany