To pionierski projekt – słupy tramwajowe będą wyglądały jak wielkie zielone pergole. Pilotażowy program Tramwajów Warszawskich objął trzy ulice – Prostą, Aleje Jerozolimskie i Puławską.
Przy siedemnastu słupach zasadzono już bluszcz w trzech gatunkach, który oplecie słupy tramwajowe. Wybrano winobluszcz pięciolistkowy i dwie odmiany winobluszczu trójklapowego. To rośliny odporne na ciężkie warunki – nie przeszkadza im mróz, silne słońce i nie wymagają dużej ilości wody. Jesienią kolor ich liści zmienia się na czerwony, nie potrzebują podpór i rosnąc potrafią zaczepić się nawet na dość gładkich powierzchniach. Rośliny dorastają średnio nawet do 15 m, będą wymagały skracania i przycinania.
Projekt sprawdzi, który gatunek najlepiej daje sobie radę na słupach tramwajowych. Dzięki temu będzie można zazieleniać kolejne miejsca w Warszawie.
Ach ta zagranica!
W Polsce przedsiębiorstwa tramwajowe nie sadziły dotąd kompleksowo roślin na słupach podtrzymujących sieć trakcyjną, choć rozwiązanie znają tramwajarze z Europy Zachodniej. Obrośnięte bluszczem słupy można spotkać na przykład we Fryburgu Bryzgowijskim w Niemczech .
Zielone tory bez podlewania
Słupy z bluszczem to kolejny tramwajowy zielony projekt w Warszawie, która jest liderem w tego typu przedsięwzięciach w Polsce. W mieście jest już ponad 25 km zielonych torów. Tradycyjna konstrukcja torowisk jest zastępowana zielonym dywanem. Stołeczni tramwajarze wprowadzają nowe gatunki roślin, które rosną wzdłuż szyn. Rezygnują z trawy, która wymaga podlewania na rzecz rozchodnika. Jest to roślina, która początkowo eksperymentalnie została posadzona na ul. Obozowej, a teraz dzięki temu, że nie potrzebuje podlewania trafia na inne ulice. To szczególnie ważne przy ocieplającym się klimacie i braku wody w Polsce.
Jeszcze więcej zieleni
Inwestycje tramwajowe w Warszawie, które będą prowadzone w ciągu najbliższych dwóch lat będą miały jeszcze więcej nowych zielonych rozwiązań. Na trasie do Wilanowa nawet w węższych miejscach pojawią się specjalnie formowane drzewa, także na części peronów, pasażerowie będą mogli czekać na tramwaj w cieniu. Większość torowisk na tej trasie i na trasie na ul. Kasprzaka będzie pokryta rozchodnikiem. Stołeczni tramwajarze prowadzą też badania nad kolejnymi metodami zazieleniania torów tramwajowych.