SISKOM – Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji opublikowało opracowanie p.t.: „Koncepcja Nowych przystanków osobowych na linii średnicowej w Warszawie”.
Publikacja materiału nastąpiła na stronie siskom.waw.pl w marcu 2020 r. W tym czasie wystosowaliśmy również pismo do Pana Andrzeja Bittela, wiceministra infrastruktury i PKP PLK S.A. oraz Pana Rafała Trzaskowskiego Prezydenta Warszawy oraz Urzędu m.st. Warszawy. Ze względu na trwającą epidemię, chcieliśmy dać więcej czasu na ustosunkowanie się i wniesienie ewentualnych uwag potencjalnym odbiorcom materiału,. Z tego względu dopiero dziś informujemy o jego publikacji. Jedyna odpowiedź, z Biura Architektury i Zagospodarowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy wyraża pozytywną opinię w zakresie wskazanych w analizie przystanków.
Zgodnie z opublikowanym Master Planem dla Transportu Kolejowego w Aglomeracji Warszawskiej PKP PLK S.A., ma zamiar w ramach modernizacji linii średnicowej w Warszawie wykonać nowe przystanki. SISKOM przystąpiło do opracowania załączonej Koncepcji zanim pojawiły się deklaracje Zarządcy Infrastruktury odnośnie ich budowy.
Pierwotnym celem projektu było sprawdzenie uzasadnienia dla nowych przystanków i ewentualne przekonanie decydentów co do zasadności ich wybudowania. Wobec deklaracji PKP PLK S.A. w zakresie ich budowy, celem opracowania stało się zbadanie tej zasadności i przy pozytywnych wynikach analizy potwierdzenie, że niniejsza decyzja jest zasadna.
Stowarzyszenie SISKOM zleciło firmie Andrzej Szarata Konsulting wykonanie analizy realizacji przy pomocy prognoz ruchu (Załącznik 1). W ramach niniejszego projektu sformułowano także wstępną propozycję rozwiązań technicznych (Załącznik 2).
W toku analiz eksperckich zidentyfikowano alternatywną względem dotychczas planowanej, lokalizację przystanku po wschodniej stronie Ronda de Gaulle’a. To z kolei umożliwiło zlokalizowanie nowego przystanku o roboczej nazwie Warszawa Solec, lepiej obsługującego rejon Powiśla w stosunku do dzisiejszej lokalizacji.
Podstawowym wnioskiem z analiz jest fakt, że budowa nowych przystanków przyczyni się do ok. 30% wzrostu pasażerów śródmiejskich przystanków linii średnicowej względem wariantu wcześniej planowanego tj. nie budowania nowych przystanków i pozostawienia przystanku Warszawa Powiśle w obecnej lokalizacji. Z ww. wniosków wynika także ogólny wzrost atrakcyjności transportu kolejowego w Warszawie.
Pełna wersja opracowania dostępna jest pod adresem: http://siskom.waw.pl/kp-kolej-srednicowa-raport-siskom.htm
Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.