Mimo pandemii i wiążących się z nią obostrzeń, które wpłynęły m.in. na zmianę terminu zbiórki, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy zagrała po raz 29 – wyjątkowo radośnie i, jak się okazało, z fantastycznym finansowym wynikiem. Dziś punktualnie w południe Jurek Owsiak – prezes Zarządu Fundacji WOŚP – ogłosił rezultat akcji. Na zakup sprzętu dla dziecięcej laryngologii i diagnostyki głowy zebrano 210 813 830,10 PLN – ponad 20 milionów PLN więcej niż podczas poprzedniego Finału WOŚP i najwięcej w historii wszystkich zbiórek „Orkiestry”.
Ostateczny wynik 29. Finału WOŚP to ponad 80 milionów PLN więcej od kwoty deklarowanej – 127 495 626 PLN – którą Fundacja podała do wiadomości publicznej, kończąc wielkie granie 31 stycznia. Suma ta na koncie Finału znalazła się już w ostatnim tygodniu lutego, gdy cel kwesty wciąż można było wspierać na rozmaite sposoby.
To niesamowity wynik, za który wszystkim bardzo dziękujemy! Tu nie chodzi o rekordy – od samego początku mówimy, że to nie rekord jest czymś, co nas napędza. Najbardziej napędza nas to, że jesteśmy razem – że zagraliśmy znów wszyscy, jako Polacy, na całym świecie… Fundacja to miliony Polaków – to nie tylko zespół Fundacji, ale symbol wszystkich Polaków, którzy chcą z nami grać, myślą w sposób społeczny, są otwarci na ludzi i chcą swoją pracą wzmacniać to, co tworzy Polskę uczciwą, zdrową, pełną szacunku i troszczącą się o wszystkich. Taką Polskę tworzymy i to nie tylko przez ten jeden dzień Finału.
-Jurek Owsiak, prezes Zarządu Fundacji WOŚP
Na wynik zbiórki składają się:
- wpłaty do puszek w wysokości 75 583 135,42 PLN (36,09%)
- wpłaty elektroniczne w wysokości 133 870 715,29 PLN (63,91%)
- dary rzeczowe, czyli sprzęt od firm medycznych, o wartości 1 359 979,39 PLN (0,65% kwoty)
Zgromadzone środki pozwolą na zakup urządzeń dla oddziałów dziecięcej laryngologii i diagnostyki głowy, m.in. zestawów endoskopów laryngologicznych, egzoskopów i laserów diodowych.
Na wynik 29. akcji przełożyło się nie tylko wielkie zaangażowanie 1362 Sztabów (46,46% kwoty zebrano dzięki nim), ale też wzrost zainteresowania Polaków wpłatami poprzez kanały elektroniczne, których dostępnych było 26 – to m.in. wpłaty na wplacam.wosp.org.pl (26 mln PLN), eSkarbonce od Mastercard (7 840 237 PLN – ponad 29 razy więcej niż w roku ubiegłym), poprzez SMS czy za pomocą aplikacji i innych form zaoferowanych przez mBank (20 mln PLN). Cel zbiórki wspierać można było zasilając tradycyjne tekturowe puszki 75 tys. wolontariuszy, a także puszki zarejestrowane w Sztabach, sklepach i firmach oraz eSkarbonki, czyli skarbonki online, których w trakcie 29. Finału było ponad 22 tysiące, tj. prawie 14 razy więcej niż w ubiegłym roku. Łącznie daje to 120 tys. miejsc, w których można było „dołożyć swoją cegiełkę” do wyniku Finału.
Finał WOŚP po raz kolejny zabrzmiał na całym świecie – w akcję zaangażowało się 79 Sztabów zagranicznych w 28 krajach, m.in. Australii, Chorwacji, Tanzanii czy Wietnamie. Rekordzistami, jeśli chodzi o wysokość zebranej kwoty, okazały się: Wielka Brytania, w której w przeliczeniu na złotówki udało się zebrać 1,1 miliona PLN, Stany Zjednoczone z ponad milionem PLN i Niemcy, gdzie zebrano ponad 900 tys. PLN. Część z zagranicznych Sztabów, jak np. te z Australii, zagrała w pierwotnym terminie akcji, czyli 10 stycznia. Kwota zebrana do puszek w Chorwacji na prośbę organizatorów akcji przekazana została na rzecz Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych Sisaczko-Mosławińśkiej Żupanii, które działa na obszarze dotkniętym trzęsieniem ziemi.
W Polsce centrum wydarzeń stanowiło specjalne studio telewizyjne na Placu Defilad w Warszawie, w którym odbywały się koncerty i spotkania z zaproszonymi gośćmi. Wydarzenie w całości – czyli przez 27 godzin – transmitowane było na kanałach WOŚP w mediach społecznościowych. Każde internetowe wejście transmitowane na Facebooku wyświetlono średnio 800 000 razy, z kolei na YouTubie część publicystyczną wyświetlono pond 49 tys. razy, a część koncertową – ponad 124 tys. razy. Informacje dot. przebiegu akcji obecne były również w serwisach partnerów medialnych – Onet.pl, Antyradia, Radia ZET, wyborczej.pl, naszego miasta czy tytułów firmy mediowej Edipresse. Wzmianki w internecie o 29. Finale WOŚP zdobyły aż 402 miliony zasięgu. Głównym partnerem telewizyjnym Finału WOŚP po raz piąty została Grupa TVN Discovery Polska – na antenach tej grupy relację z Finału choć przez chwilę śledziło 10 mln osób.
Podczas ogłoszenia wyniku zbiórki Jurek Owsiak przedstawił także planowaną datę kolejnej akcji – 30. Finał WOŚP odbędzie się 30 stycznia 2022 roku.