Coraz więcej przedsiębiorców rozważa inwestycję w fotowoltaikę w firmie. Dlaczego tak się dzieje? Czy instalacja fotowoltaiczna produkująca prąd na potrzeby biznesu jest opłacalna? Na czas zwrotu z inwestycji wpływ ma wiele czynników i przedsiębiorca też może w tej kwestii dużo zdziałać. Warto dowiedzieć się więcej o optymalizacji kosztów fotowoltaiki.
Fotowoltaika w firmie – dlaczego warto?
Własna instalacja fotowoltaiczna w firmie to atrakcyjna możliwość przede wszystkim z punktu widzenia oszczędności, jakie można dzięki niej wygenerować. Jeśli projekt zostanie dostosowany do potrzeb danego przedsiębiorstwa i budynku, to taka odpowiednia ilość paneli fotowoltaicznych będzie w stanie pokryć w znacznym stopniu zapotrzebowanie energetyczne firmy. Korzystanie z własnego źródła prądu pozwala ograniczyć ilość energii pobieranej z sieci energetycznej. Sprawia to, że w konsekwencji zmniejszają się rachunki za prąd. Jak bardzo? W przypadku średniej wielkości instalacji o mocy ok. 15 kWp będzie to oszczędność ponad 8 tysięcy złotych rocznie.
Pieniądze pozostałe w budżecie firmy to jednak nie wszystkie korzyści z budowy firmowej ekologicznej mikroelektrowni. Fotowoltaika to też inwestycja jak każda inna, przedsięwzięcie, które świadczy o tym, że biznes się rozwija, że osoby nim zarządzające myślą o przyszłości. Tego typu posunięcie daje sygnał potencjalnym kontrahentom, że firmie można zaufać i warto z nią współpracować. Dodatkowym aspektem jest prośrodowiskowy walor inwestycji, który zachęca klientów do wyboru akurat danej firmy i jej produktów lub usług. Dzisiaj wielu ludzi przywiązuje dużą wagę do dbania o środowisko. Coraz ważniejsze jest ograniczanie użycia plastiku czy korzystanie z jak najbardziej naturalnych surowców. Dlatego tak dobre dla prestiżu i wizerunku firmy będzie zamontowanie na dachu jej siedziby paneli fotowoltaicznych. To znak, że w tym biznesie inwestycje są oparte o zasady zrównoważonego rozwoju i nie mają negatywnego wpływu na środowisko (a nawet wręcz przeciwnie).
Instalacja fotowoltaiczna – ile to kosztuje?
Dużo plusów, ale i znaczne wydatki – tak każdy przedsiębiorca początkowo sądzi myśląc o własnej mikroelektrowni. Faktycznie, inwestycja w fotowoltaikę w firmie to koszt rzędu przynajmniej kilkunastu tysięcy złotych. Trzeba wziąć pod uwagę nie tylko kupno samych paneli fotowoltaicznych, ale również pozostałych elementów instalacji, czyli chociażby inwertera. Do tego dochodzą analizy, audyty, sporządzenie optymalnego projektu i wreszcie koszty związane z montażem. Nie każda firma będzie sobie mogła pozwolić na zainwestowanie w jednej chwili kilkunastu bądź kilkudziesięciu tysięcy złotych. Tego typu przedsięwzięcie nie zwraca się też od razu, lecz stopniowo. O pełni zysków można mówić najczęściej po ok. 8 latach. Jednak istnieją sposoby, dzięki którym inwestycja staje się bardziej dostępna nawet dla mniejszych przedsiębiorców. Jakie są możliwości?
Optymalizacja kosztów fotowoltaiki dla firm
Koszty poniesione na przeciętnej wielkości instalację fotowoltaiczną zwracają się nawet do 10 lat po zamontowaniu paneli na dachu firmy. Ten czas można jednak skrócić, korzystając z różnego rodzaju inicjatyw oferowanych przez rząd, samorządy i przepisy. Pierwszą z nich są programy dofinansowań i dotacje do fotowoltaiki dla firm. „Bocian”, „Energia Plus” czy wsparcie finansowe ze źródeł regionalnych umożliwiają otrzymanie pożyczki na preferencyjnych warunkach lub dofinansowania do budowy instalacji fotowoltaicznej. W zależności od programu (i oczywiście samej inwestycji) można otrzymać dotację w wysokości nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Jak to wpływa na opłacalność inwestycji? W znacznym stopniu, ponieważ dzięki korzystaniu ze wsparcia finansowego znacznie skraca się czas zwrotu środków przeznaczonych na instalację fotowoltaiki. Z 8-10 lat może on spaść do zaledwie 5. Aby jednak tak się stało, warto wdrożyć jeszcze inne możliwości.
Wartością dla przedsiębiorców inwestujących w odnawialne źródła energii jest też to, że mogą sobie oni odliczyć stawkę VAT od wydatków ponoszonych na instalację. Wszystko dlatego, że VAT jest traktowany jako koszt uzyskania przychodu. Stawka w przypadku fotowoltaiki dla firm wynosi 23%, a więc jest to znaczne odciążenie kosztów.
Ostatnia opisywana tu szansa na optymalizację kosztów i szybszy zwrot z fotowoltaicznej inwestycji odnosi się do okresu korzystania z instalacji. Od 2019 roku statusem prosumenta zostali objęci przedsiębiorcy. Bycie prosumentem to jednoczesne produkowanie energii i jej konsumowanie na własne potrzeby. Status prosumenta umożliwia jednak korzystanie przez firmy z tzw. systemu opustów. I to właśnie ten element jest kluczowy dla optymalizacji okresu zwrotu z inwestycji.
Dzięki systemowi opustów można magazynować nadwyżki energii z własnej mikroelektrowni w sieci energetycznej. Po co to robić? 70 lub 80% z nich można później odebrać w okresie, kiedy instalacja produkuje niewystarczającą ilość energii by pokryć zapotrzebowanie danej firmy. Jest też możliwość sprzedaży nadwyżek. W każdym z omówionych przypadków podłączona do sieci firmowa instalacja fotowoltaiczna pozwala w najbardziej efektywny sposób korzystać z darmowej energii i łączyć to zużycie z poborem prądu z tradycyjnych źródeł. Dzięki temu, że nadmiar energii nie przepada i nie marnuje się, opłacalność inwestycji wzrasta.
Fotowoltaika dla firm – inwestycja w przyszłość
Ceny energii elektrycznej na rynku ciągle wzrastają, za to koszty inwestycji w fotowoltaikę z każdym rokiem maleją. Dzięki korzystnym dla inwestorów przepisom, a także dofinansowaniom i ulgom, odnawialne źródła energii stają się dobrym kierunkiem dla firm planujących inwestycje oparte o zasady zrównoważonego rozwoju. Oszczędność pieniędzy i dbanie o środowisko – potencjał fotowoltaiki dla biznesu jest ogromny i z pewnością w najbliższych latach będzie można obserwować wzrost popularności OZE w firmach.