Trwa budowa II linii metra na Bródnie, a wkrótce rozpoczną się prace na Bemowie. W tegorocznych planach są także inwestycje tramwajowe, kompleksowe remonty ważnych stołecznych ulic i nowe drogi rowerowe.
Zapowiada się kolejny rok intensywnej pracy warszawskich drogowców i gestorów infrastruktury podziemnej.
– W naszej bazie mamy aż 1895 zaplanowanych na ten rok inwestycji i remontów. 391 z nich wymagało koordynacji z innymi pracami na drogach, by prace przebiegły zgodnie z harmonogramem. W 2019 roku kontynuujemy budowy i modernizacje dróg ogólnomiejskich i dzielnicowych, a także planowane przebudowy sygnalizacji świetlnych i oświetlenia. Cały czas będziemy rozwijać też sieć tras rowerowych – mówi Robert Soszyński, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.
Ulica Górczewska dla wszystkich
Pod koniec roku zakończy się budowa trzech stacji wolskiego odcinka II linii metra. Wraz z końcem pracy przy podziemnej kolei warszawiakom udostępniona zostanie również odtworzona ul. Górczewska, która zyska prawdziwie śródmiejski charakter. Z ulicy zniknie zbędny po uruchomieniu II linii metra buspas, a w jego miejsce pojawią się postulowane przez mieszkańców miejsca parkingowe i zieleń. Na odcinku od ul. Tyszkiewicza do Sokołowskiej powstaną zatoki w których będzie mogło parkować nawet 130 aut (przed budową metra było ich tam 30). Tam gdzie będzie to możliwe miejsca dla samochodów będą przeplatały się z zielenią . Wyremontowana zostanie droga dla rowerów po północnej stronie ulicy, podobnie jak chodniki i przystanki, które będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W rejonie skrzyżowania z ulicą E. Tyszkiewicza powstanie nowe przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną. Na całej nowej Górczewskiej przybędzie także zieleni – szpalerów krzewów, zieleni niskiej i drzew.
Ogromne inwestycje w infrastrukturę i nowe pojazdy sprawiają, że co roku rośnie liczba pasażerów komunikacji miejskiej. Coraz więcej osób wybiera tramwaje, autobusy, pociągi i metro dojeżdżając codziennie do pracy, szkoły czy na studia. Według szacunków ZTM, w zeszłym roku było ich blisko 1,2 mld. W porównaniu z 2017 r. liczba wzrosła aż o blisko 40 mln osób. Jednym z priorytetów jest zakończenie budowy II linii metra. W tym roku zostaną oddane do użytku stacje na Pradze-Północ i Targówku (Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy, Trocka) i na Woli (Płocka, Młynów Księcia Janusza).
Ruszyły także prace na Bródnie. Na Targówku będą trzy nowe stacje: Zacisze, Kondratowicza i Bródno oraz powstaną 4 km podziemnych tuneli wartych 1,4 mld zł. Z kolei na Bemowie zaplanowane są dwa odcinki. W 2,5 km tunelu będą stacje Ulrychów i Powstańców Śląskich. Koszt inwestycji to 959 mln zł. Na ostatnich 4 km trasy powstaną natomiast stacje: Lazurowa, Chrzanów, Karolin i Stacja Techniczno-Postojowa o łącznej wartości 1,6 mld zł. Trwa przygotowywanie projektów zmian w ruchu dla dwóch stacji na Bemowie, w ramach prac przy odcinku „3+2”. Cała druga linia metra będzie gotowa przed 2023 rokiem.
Tramwaje Warszawskie zaplanowały na 2019 r. modernizację torowiska na ul. Grochowskiej pomiędzy rondem Wiatraczna a al. Zieleniecką. Tramwajarze wymienią ponad 9 km szyn, przebudują sześć zespołów przystankowych, a nowe torowiska obsadzą zielenią. Koniec inwestycji planowany jest na połowę września. W trosce o wygodę mieszkańców w czasie remontu, tak długo jak będzie to możliwe, kursować będą tramwaje dwukierunkowe.
W 2019 r. rozszerzony zostanie także system priorytetów, dzięki czemu tramwaje będą krócej czekały na światłach m.in. na ulicach Radiowej, Powstańców Śląskich, Towarowej i Okopowej, w al. Jana Pawła II, na skrzyżowaniu Młynarskiej i Żytniej i na pl. Bankowym. Pasażerowie szybciej dotrą do docelowego miejsca. Miejska spółka ogłosi także przetarg na budowę kolejnego odcinka torów na ul. Światowida. W ramach inwestycji wybuduje blisko 900 m trawiastego torowiska od ul. Strumykowej do pętli Winnica i trzy nowe przystanki. W pobliżu Winnicy do ul. Dzierzgońskiej powstanie nowa jezdnia wraz z chodnikami i drogami dla rowerów.
Nowe przystanki Warszawskiego Transportu Publicznego
Zarząd Transportu Miejskiego planuje budowę 17 nowych przystanków oraz remont trzech pętli i ponad 30 przystanków. W 2019 r. ponownie ogłosi przetarg na budowę parkingu P+R przy stacji PKP Żerań na co najmniej 220 miejsc dla samochodów i 110 dla rowerów. W tegorocznych planach jest także przetarg na projekt i budowę parkingu P+R Jeziorki PKP, który ma szansę być dofinansowany ze środków UE. Prace projektowe powinny zakończyć się w połowie 2020 r., a budowa – na przełomie 2020 i 2021 r. Mieszkańcy zyskają parking dla ok. 130 samochodów i 30 rowerów. W tym roku gotowy będzie projekt podziemnego parkingu pod boiskiem szkolnym Zespołu Szkół nr 7 przy ul. Chłodnej na ponad 200 miejsc.
Kolejarze z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. będą kontynuowali modernizację linii kolejowej nr 8 (czyli do Radomia), a także kolejowego mostu Gdańskiego. W ramach prac na przeprawie wymienią przęsła stalowej konstrukcji i wzmocnią podpory. Według zapewnień inwestora pociągi powinny kursować bez zmian.
Drogowcy budują i remontują
Na inwestycje Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych w 2019 r. radni przeznaczyli ok. 240 mln zł. W planach jest zakończenie prac przy ciągu ulic Marsa i Żołnierskiej w Rembertowie, Łodygowej na Targówku, Głębockiej na Białołęce i Marynarskiej na Służewcu. Obecnie trwa przebudowa dwóch ulic w Wawrze – Traktu Lubelskiego od Zwoleńskiej do Borowieckiej (23,6 mln zł) i Wału Miedzeszyńskiego od Traktu Lubelskiego do budowanej obwodnicy (19,5 mln zł). W tym roku rozpocznie się także przebudowa newralgicznego skrzyżowania ulic Grójeckiej, Harfowej i Racławickiej oraz budowa wiaduktu w ul. Chełmżyńskiej nad torami kolejowymi. Kontynuowany będzie także program poprawy jakości dróg nieutwardzonych – w tym roku obejmie on 57 ulic dzielnicowych.
Z kolei warszawscy drogowcy z Zarządu Dróg Miejskich przygotowują weekendowe frezowania, czyli remonty nawierzchni jezdni trwające dokładnie 54 godziny. Takie prace planowane są m.in. na rondzie gen. Ch. de Gaulle’a i ulicach: K. Szymanowskiego, Czerniakowskiej, Dywizjonu 303, L. Rudnickiego, J. Meissnera, Jagiellońskiej i Raszyńskiej. Lista ulic nie jest jeszcze zamknięta i może ulec zmianom w zależności od kosztów a także oceny stanu technicznego.
ZDM planuje rozpocząć także dwa duże zadania. Swoje oblicze zmieni plac Pięciu Rogów u zbiegu ulic Kruczej, Chmielnej, Szpitalnej i Zgoda. Nowa koncepcja, opracowana na bazie konkursu architektonicznego, zakłada uporządkowanie przestrzeni i utworzenie placu bez wytyczonych chodników i jezdni. Pojawią się drzewa i mała architektura. Obecnie trwa przygotowywanie projektu.
Duże zmiany czekają również pl. Na Rozdrożu. W zeszłym roku warszawiacy przedstawili swoje uwagi na temat projektu. W planach jest m.in. budowa wind, które ułatwią dojście do przystanków na Trasie Łazienkowskiej. Drogowcy wytyczą też brakujące przejście dla pieszych po zachodniej stronie Al. Ujazdowskich, przez wlot ul. Koszykowej.
Na Ursynowie, w Wilanowie i Wawrze trwa budowa Południowej Obwodnicy Warszawy, której inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Zaawansowane są prace przy tunelu na Ursynowie, a w nurcie Wisły stoją już podpory przyszłego mostu. Planowany termin zakończenia budowy trasy o długości 18,5 km to trzeci kwartał 2020 r. W tym roku GDDKiA rozpocznie również prace przy budowie drogi ekspresowej S17 na odcinku od węzła z budowaną obwodnicą do węzła Zakręt.
Piesi i rowerzyści
Dalsza rozbudowa infrastruktury rowerowej i remonty chodników pozwolą zwiększyć bezpieczeństwo i komfort wszystkich uczestników ruchu drogowego. Jeszcze w tym roku miłośnicy rowerów przejadą wzdłuż ulic Leszno i Górczewskiej pomiędzy ul. Okopową i E. Tyszkiewicza. Przy okazji remont przejdą chodniki i oświetlenie ulicy. ZMID przygotuje również projekt budowy drogi rowerowej w ul. M. Anielewicza. Natomiast ZDM będzie kontynuował budowy dróg dla rowerów wzdłuż ulic Połczyńskiej, Puławskiej i na tzw. obwodnicy Targówka (ulice M. Ossowskiego – Handlowa – Kołowa). Nowe trasy dla fanów jednośladów planowane są m.in. na ul. S. Starzyńskiego (od Namysłowskiej do ronda Żaba) i al. Jana Pawła II (od ronda ONZ do ul. Nowogrodzkiej). Z kolei nowe płyty chodnikowe pojawią się m.in. przy al. Lotników, al. W. Reymonta, al. Wojska Polskiego, czy ul. B. Czecha. Sygnalizacje świetlne na kilku skrzyżowaniach przejdą modernizację, a kilkanaście lokalizacji zyska doświetlenie.
Wodociągowcy bez utrudnień
Wodociągowcy z MPWiK zaplanowali 300 nowych inwestycji sieciowych, za blisko 400 mln zł. W tym roku wybudują m.in. dwie magistrale wodociągowe – w Wawrze wzdłuż ul. Mrówczej i Mozaikowej o długości ok. 3,9 km oraz w Wesołej wzdłuż ul. B. Czecha i Trakt Brzeski na linii ok. 7,1 km. Renowację przejdą magistrale w ul. Domaniewskiej, Wolskiej i M. Kasprzaka. Kontynuowane będą również inwestycje w ramach projektów unijnych, m.in. na Bielanach: renowacja kolektora Burakowskiego wzdłuż ul. Marymonckiej i budowa kolektora Lindego bis w ulicach J. Conrada, Wólczyńskiej i T. Nocznickiego. W tym roku rozpocznie się projektowanie największego z kolektorów retencyjnych, Wiślanego, który będzie przebiegał na ponad 9-kilometrowym odcinku wzdłuż Wisły. Wodociągowcy stosują nowoczesne technologie bezwykopowe, dzięki czemu znacznie ograniczone będą uciążliwości związane z rozkopywaniem ulic i chodników.