REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Ekologiczny transport w Warszawie

Strona główna Infrastruktura Ekologiczny transport w Warszawie

W 2020 r. udało się otworzyć kolejne stacje metra, zakupić rekordową liczbę elektrycznych autobusów czy zazielenić kolejne kilometry torowisk tramwajowych. Mimo wielu zadań w związku z walką z epidemią koronawirusa, Warszawa pamiętała o priorytetach, które od wielu lat są konsekwentnie realizowane. Jednym z nich jest ekologiczny transport publiczny.

130 nowych autobusów elektrycznych

W 2019 roku podpisano „kontrakt stulecia” – umowę na dostawę aż 130 przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 Electric. Pod koniec minionego roku umowa została zrealizowana w całości, co oznacza, że aktualnie we flocie MZA znajdują się 162 takie pojazdy – elektryki można spotkać na wielu liniach, przede wszystkim w centrum miasta, w rejonach gęstej zabudowy, ponieważ są one ciche i bezpieczne dla klimatu.

Warszawa utrzymuje się w europejskiej czołówce w dziedzinie napędów zeroemisyjnych –więcej elektrobusów mają tylko Moskwa i Londyn. Dziś autobusy elektryczne rewolucjonizują transport publiczny w Europie. Tylko w Polsce duże zamówienia na kilkadziesiąt pojazdów składają m.in. Kraków i Poznań, a w ślady Warszawy poszły też Madryt, Berlin, Bukareszt czy Goeteborg.

Światowym liderem produkcji i eksploatacji autobusów elektrycznych pozostają jednak Chiny – tylko w 2019 roku weszło tam do eksploatacji 127 tysięcy tego typu pojazdów – stukrotnie więcej niż w Europie!

Aby móc efektywnie eksploatować elektrobusy, intensywnie ratusz pracuje nad rozbudową sieci ładowarek wtyczkowych i dotykowych. Już w tej chwili w zajezdniach działa ponad 150 ładowarek wtyczkowych plug-in oraz trzy ładowarki dużej mocy zasilające pojazdy przez pantograf. Wspomagają je trzy ładowarki pantografowe na krańcach Spartańska i Konwiktorska. Niedługo ich liczba ulegnie zwielokrotnieniu. Na pętlach Szczęśliwice i Chomiczówka oraz na terenie MZA przy Włościańskiej gotowe już urządzenia czekają na włączenie do sieci elektrycznej. Niebawem autobusy zaczną ładować się na pętlach Esperanto i Nowodwory – tam sieć przyłączeniowa już działa, a w najbliższym czasie wkroczą ekipy budowlane, które ustawią ładowarki.

Bardzo zaawansowane są prace w następnych zaplanowanych lokalizacjach. Na przełomie pierwszego i drugiego kwartału tego roku będzie oddanych ażdziewięć ładowarek pantografowych (każda o mocy 400 kW) – jedną na Konwiktorskiej, dwie na Browarnej oraz aż sześć na pętli Wilanów.

37 pociągów dla metra i 21 dla SKM

Największym w historii zamówieniem ekologicznych składów może pochwalić się również metro. Na początku 2020 r. ratusz podpisał umowę na dostawę 37 fabrycznie nowych składów. Metro Warszawskie będzie również mogło skorzystać z prawa opcji i zwiększyć zamówienie o kolejnych osiem pociągów.

W pociągach, które dostarczy konsorcjum firm Skoda Transportation i Skoda Vagonka istotnym z punktu widzenia ekologii i kosztów eksploatacji pociągów jest system rekuperacji, czyli odzysku energii. Podczas hamowania pociągi oddają energię elektryczną do tzw. trzeciej szyny, zaś ruszając wykorzystują ją do rozruchu bez konieczności poboru z sieci zewnętrznej. Będzie to miało wpływ na oszczędności w zużyciu energii, na czym skorzysta środowisko.

Równie ważnym i kolejnym rekordowym zakupem jest 21 nowoczesnych pociągów dla warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Nowe pojazdy pozwolą na uruchomienie kolejnych połączeń, a także zapewnią dodatkowe miejsca dla pasażerów w godzinach szczytu.  Pociągi z nowosądeckiego Newagu dotrą do Warszawy do końca listopada 2022 r.

Pociągi SKM przewożą ponad 22 mln pasażerów rocznie i stanowią istotny element Warszawskiego Transportu Publicznego. Można nimi podróżować po Warszawie, dojechać do Lotniska Chopina i podwarszawskich miejscowości: Otwocka, Legionowa, Radzymina, Sulejówka, Miłosny czy Pruszkowa – tym samym rezygnując z podróży samochodem.

W 2021 roku SKM będzie udoskonalać technologię wspierającą eko jazdę. Zaoszczędzona od początku działania programu energia wystarczyłaby do zasilenia ponad 3 000 gospodarstw domowych przez rok, a związane z tym ograniczenie emisji CO2 odpowiada zasadzeniu 200 ha lasu. Zaoszczędzone dzięki eko jeździe środki, sięgające blisko 2 milionów w skali roku, trafią do funduszu proekologicznego SKM.

Otworzyliśmy kolejne stacje linii M2

Rok 2020 – pod względem rozwoju możliwości przewozowych i zwiększania atrakcyjności Warszawskiego Transportu Publicznego – minął pod hasłem oddania do użytku kolejnego odcinka podziemnej kolei i rozbudowy drugiej linii metra. Mieszkańcy Woli oraz zachodniej części Warszawy i aglomeracji zyskali nowy 3,5-kilometrowy odcinek z trzema stacjami: Płocka, Młynów i Księcia Janusza. Podróż na odcinku ograniczonym stacjami Księcia Janusza – Świętokrzyska zajmuje 9 minut, a przejechanie całego dostępnego obecnie odcinka Księcia Janusza – Trocka – 23 minuty.

Oddanie do użytku wolskiego odcinka drugiej linii metra było jednoznaczne z wdrożeniem nowej, wypracowanej wspólnie z pasażerami podczas konsultacji społecznych, organizacji komunikacji naziemnej. Stacja M2 Księcia Janusza stała się tymczasowym węzłem przesiadkowym, z którego można dojechać w kierunku Koła i Fortu Bema, Jelonek i Nowego Bemowa oraz Ulrychowa i Odolan.

Nawet 213 nowych tramwajów i kolejne zielone torowiska

Umowa na zakup nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów jest jedną z największych tego typu w Polsce i jedną z większych w Europie. Dostawy są podzielone na dwie części: w zamówieniu podstawowym Tramwaje Warszawskie kupią 123 tramwaje, a w ramach opcji możliwy będzie zakup kolejnych 90. Hyundai Rotem wyprodukuje je za 1 mld 825 mln zł netto.

Wszystkie pojazdy w ramach zamówienia podstawowego mają zostać dostarczone do stolicy do końca 2022 roku, a te budowane w ramach opcji – do końca 2023 roku.

Poza zakupem ekologicznych składów, Tramwaje Warszawskie zazieleniają również kolejne torowiska. Tylko w 2020 roku zazieleniliśmy ponad 3 km torowisk, a w najbliższych latach powstanie kolejnych 20 km zielonych tras!

Dlaczego zielone torowiska są takie ważne dla miasta i mieszkańców? O tym, że dodają uroku i elegancji ulicom w Warszawie, nikogo nie trzeba przekonywać. Jednakże mają też inne zalety:

  • więcej ciszy: trawa lub inne rośliny zasadzone między szynami obniżają poziom dźwięków wydawanych przez tramwaje nawet o kilka decybeli;
  • czystsze powietrze: dodatkowa roślinność pozwala filtrować spaliny;
  • niższa temperatura: ziemia, na której rośnie zieleń, wchłania wilgoć i obniża temperaturę otoczenia.

Priorytet dla tramwajów

Już na 145 z ponad 250 skrzyżowań w Warszawie, przez które przejeżdżają tramwaje, jest tramwajowa zielona fala – to prawie 60 procent skrzyżowań. System wykrywa nadjeżdżające wagony i przełącza sygnalizację na skrzyżowaniu tak, by tramwaj – podjeżdżając do niego – nie czekał na zmianę świateł. Korzyści są oczywiste – pasażerowie spędzają mniej czasu w podróży.

Priorytet dla tramwaju na kolejnych skrzyżowaniach oznacza skrócenie czasu przejazdu. Wyraźne oszczędności widać już na kilku liniach. Na przykład linia 17 z Tarchomina dociera teraz na Służewiec o dziesięć minut wcześniej, a 41 z Żerania Wschodniego – o dziewięć minut. Przejazd przez Bródno do Dworca Wileńskiego na Pradze skrócił się zaś o trzy minuty, a prędkość wzrosła o 15 procent. Bardzo popularna linia 2 z Nowodworów do metra Młociny jedzie krócej o 5 minut, co oznacza skrócenie czasu przejazdu aż o jedną czwartą.

Za sprawą redukcji zużycia energii, priorytety dla tramwajów to także większa korzyść dla środowiska. Przeprowadzone badanie wykazało, że po wyłączeniu priorytetu na ul. Marymonckiej, zużycie energii przez tramwaje wzrosło na tym konkretnym odcinku trasy o 13 proc.

Nowoczesna zajezdnia tramwajowa

Pod koniec 2020 roku ogłosiliśmy również przetarg na budowę nowej zajezdni tramwajowej na Annopolu. Będzie to najnowocześniejszy tego typu obiekt w Polsce. Zajezdnia zostanie wyposażona między innymi w inteligentny system do zarządzania serwisowaniem tramwajów.

Zajezdnia Annopol jako pierwsza w Polsce zasilana będzie w tak dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Będą to m.in. pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody deszczowej w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.

Budowa od momentu podpisania umowy będzie trwała 26 miesięcy. Pierwsze prace związane z porządkowaniem terenu i przygotowaniem budowy zaczną się jeszcze w styczniu.

Jeszcze więcej energii na parkingach P+R

Jednym z elementów zachęcania warszawiaków do korzystania z pojazdów zeroemisyjnych, co ma wpływ na poprawę jakości powietrza i zmniejszenie hałasu w mieście, są kolejne darmowe punkty ładowania pojazdów elektrycznych.

Na samym początku tego roku do użytku oddane zostały kolejne punkty, dzięki czemu kierowcy mają do dyspozycji już 26 punktów ładowania na dziewięciu parkingach zarządzanych przez Zarząd Transportu Miejskiego, zlokalizowanych w różnych częściach Warszawy.

W ostatnim czasie Rada Warszawy przyjęła też plan budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

Warto dodać, że na parkingach P+R sukcesywnie montowane są panele fotowoltaiczne które są dodatkowym źródłem energii. Ładowarki i urządzenia parkingowe (oświetlenie, system poboru opłat, szlabany, itp.) działają we wspólnym systemie i energia pochodzi w różnych proporcjach z sieci i ze źródeł odnawialnych. Zależy to od różnych czynników – samego parkingu – wielkości paneli, aktualnego poboru mocy czy też ilości wytwarzanej energii przez panele (uzależnionej od pory dnia).

Nowa technologia dotarła też na przystanki autobusowe: wyposażono trzy wiaty w system oświetlenia z zastosowaniem paneli fotowoltaicznych. To przyjazne środowisku rozwiązanie zapewnia oświetlenie gablot z informacją pasażerską. Po zmroku gabloty są oświetlane na poziomie wydajności 50 proc., a po pojawieniu się pod wiatą pasażerów źródło światła rozjaśnia się do 100 proc. wydajności.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Wiosna coraz bliżej. Centrum Praskie Koneser z mnóstwem różnorodnych wydarzeń

Przyciągające wystawy, kreatywne warsztaty, kulinarne doznania i jeszcze więcej rozmaitych atrakcji. Centrum Praskie Koneser w Warszawie z przytupem wita najpiękniejszą porę roku....

600 czworonogów czeka na nowy dom.

Około 600 – tyle zwierząt przebywa obecnie w Schronisku na Paluchu. Choć pochodzą z różnych miejsc, a każde ma do opowiedzenia...

ŚwiatoVida – Nowa inwestycja w sąsiedztwie Galerii Północnej!

Ruszyła sprzedaż nowej inwestycji w Warszawie! Tym razem na Białołęce, w sąsiedztwie Galerii Północnej, powstaną 2 budynki...

Jutro powrót Veturilo!Rowery miejskie wracają na ulice.

W piątek 1 marca startuje 13. sezon roweru miejskiego Veturilo. Ponad 3 tysiące rowerów, ponad 300 stacji. A...

Odwołanie z funkcji Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków

Wojewoda Mazowiecki Mariusz Frankowski, na wniosek Generalnego Konserwatora Zabytków, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bożeny Żelazowskiej, odwołał...

Tramwaje na Kasprzaka już od wtorku

Na budowie trasy tramwajowej na ul. Kasprzaka trwają ostatnie prace wykończeniowe. Pierwsi pasażerowie pojadą nową trasą na Woli już we wtorek,...

Polecane

Wiosna coraz bliżej. Centrum Praskie Koneser z mnóstwem różnorodnych wydarzeń

Przyciągające wystawy, kreatywne warsztaty, kulinarne doznania i jeszcze więcej rozmaitych atrakcji. Centrum Praskie Koneser w Warszawie z przytupem wita najpiękniejszą porę roku....

Bieg Na Szczyt Rondo 1 próbą generalną przed mistrzostwami świata

16 marca odbędzie się 12. edycja Biegu Na Szczyt Rondo 1, czyli kultowego biegu po schodach na 37. piętro warszawskiego biurowca...

Od Służewa do Szpiegowa: osiedle Służew nad Dolinką

Służew nad Dolinką to bez wątpienia jedno z najbardziej wyjątkowych osiedli w Warszawie, mimo że niemal identyczne bloki znaleźć można...

XIV Warszawskie Targi Mieszkaniowe Dom 2024

Już za 2 tygodnie (17-18.02.2024 ) w Pałacu Kultury i Nauki odbędą się Warszawskie Targi Mieszkaniowe DOM 2024. To już czternasta...

Po drodze do szczęścia Macieja Hamerlińskiego. Zaproszenie na spotkanie z autorem

2 lutego o godz. 19.00 na terenie Toru Wyśigów Konnych odbędzie się spotkanie z Maciejem Hamerlińskim, którego książka Po drodze...

Nagroda Architektoniczna Prezydenta Warszawy – ruszyły zgłoszenia

Biurowiec, szkoła, a może park? Od dziś warszawianki i warszawiacy mogą zgłaszać swoje ulubione miejsca i inwestycje w mieście do jubileuszowej...