SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

E-HULAJNOGI W SEJMIE. DROGOWCY MAJĄ ZASTRZEŻENIA DO PROJEKTU

Strona główna Infrastruktura E-HULAJNOGI W SEJMIE. DROGOWCY MAJĄ ZASTRZEŻENIA DO PROJEKTU

Oczekiwana od 2018 r. roku nowelizacja ustawy porządkująca zasady używania elektrycznych hulajnóg coraz bliżej. Nowe przepisy zostały skierowane przez Ministerstwo Infrastruktury do Sejmu. Nie są idealne, ale dają nadzieję na uporządkowanie chaosu na ulicach.

Zarząd Dróg Miejskich apelował do rządu o przepisy regulujące nowy środek transportu już jesienią 2018 r., kiedy pierwsze e-hulajnogi pojawiły się na ulicach. ZDM zgłaszał uwagi do każdego projektu ustawy, na każdym etapie prac. Część z nich uwzględniono.

Najważniejszą informacją jest samo powstanie gotowego projektu, którym mają się zająć posłowie. Dziś bowiem e-hulajnogi jeżdżą w pustce prawnej. Zarząd dróg hulajnogi traktuje jako środek transportu, który, porzucony na chodniku, jezdni lub trawniku, uważany jest za przeszkodę, zajmującą nielegalnie pas drogowy. Nie ma jednak żadnych możliwości prawnych, by regulować coś, czego prawo nie rozpoznaje. Nie ma też jasności, czy e-hulajnoga w ogóle ma prawo poruszać się po drodze. A jeśli tak, to czy po jezdni, czy po chodniku? I z jaką prędkością? To pytania szczególnie ważne dla pieszych, dla których e-hulajnogi coraz częściej są zagrożeniem.

E-HULAJNOGI JEDNAK RÓWNIEŻ NA CHODNIKACH

Projekt ustawy reguluje status hulajnogi elektrycznej określając ją jako pojazd i w konkretny sposób lokując w przestrzeni miejskiej. Dobrze, że w toku prac zrezygnowano z uznania e-hulajnogi po prostu za rower. Wskazuje też w jaki sposób ma parkować – w wyznaczonych miejscach, a przy ich braku, przy krawędzi chodnika, równolegle i z zachowaniem 1,5 metra przestrzeni dla pieszych. W łatwy sposób będzie więc można wyłapać sytuacje, gdy jest pozostawiona nieprzepisowo. Kosztem usunięcia źle zaparkowanej hulajnogi ma być obciążony właściciel. Projekt określa też, kto może z elektrycznej hulajnogi korzystać.

I choć diabeł tkwi w detalach i warto poczekać na uchwalony tekst ustawy, a także komplet rozporządzeń wykonawczych, nasze wątpliwości budzi kilka braków i rozwiązań szczegółowych.

Wątpliwym jest, co podnosili drogowcy, przy wcześniejszych okazjach, dopuszczenie korzystania z hulajnóg elektrycznych na chodnikach. Projektodawca chce na to zezwolić warunkowo, jeśli nie ma trasy rowerowej, a także jeśli na jezdni dopuszczalna prędkość jest wyższa niż 30 km/h. W praktyce jednak dotyczy to znacznej części dróg w mieście. Jeśli ustawodawca uznaje, że rower na chodniku to rozwiązanie niebezpieczne (i co do zasady zabronione), to nie widzimy powodu, by uznać inaczej w odniesieniu do hulajnogi elektrycznej – pojazdu mniej stabilnego, silnikowego, z dużo większym przyśpieszeniem. I to nawet jeśli użytkownik jest zobowiązany do poruszania się po chodniku „z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego”, co wydaje się określeniem optymalnym pod warunkiem, że będzie egzekwowane. Należy przypuszczać, że służby wskazane do egzekwowania przepisów, czyli policja i straż miejska, sobie z tym poradzą.

Projekt,określa sposób pozostawiania hulajnóg elektrycznych na chodniku, przy jego krawędzi. Precyzuje jednak, że chodzi o „zewnętrzną krawędź chodnika, najbardziej oddaloną od jezdni”. W przypadku chodnika przy ścianie budynku oznacza to stawianie ich pod ścianą, co jest bardzo niewygodne dla osób niedowidzących. We wcześniejszych pracach legislacyjnych zwracali oni uwagę, że regulacje są niezbędne właśnie po to, by uniknąć pozostawiania hulajnóg pod ścianami.

UWR I UTO NA DROGACH ROWEROWYCH

Rozczarowuje również brak rozwiązań pozwalających na uregulowanie rynku wypożyczania e-hulajnóg. Poprzednia wersja projektu zakładała obowiązek zawarcia przez operatorów hulajszeringowych umowy z samorządem. Ten, o którym informuje ministerstwo infrastruktury, już o tym nie wspomina. Wielokrotnie drogowcy zwracali uwagę, że niezbędne jest nadanie samorządom możliwości regulacji tego rodzaju biznesów i przedsiębiorców, którzy w oczywisty sposób czerpią zysk dzięki korzystaniu z miejskiej przestrzeni. Chodzi nie tylko o możliwość wyznaczania stref poruszania się takimi współdzielonymi hulajnogami, ale też np. kontrolę nad liczbą tego rodzaju pojazdów udostępnianych komercyjnie, aby uniknąć zasypania miasta tysiącami hulajnóg.

Ryzykowne wydaje się też zezwolenie na korzystanie z dróg rowerowych nie tylko hulajnóg elektrycznych, ale też urządzeń transportu osobistego (czyli tych jednoosobowych pojazdów elektrycznych, które nie maja dwóch osi) oraz urządzeń wspomagających ruch (czyli napędzanych siłą mięśni, np. deskorolek, rolek czy zwykłych hulajnóg). Są to pojazdy i urządzenia o bardzo różnej charakterystyce i sposobie poruszania się. W dodatku korzystający z UWR jest pieszym, a osoba na hulajnodze elektrycznej czy UTO – kierującym pojazdem. Zmiana ta została wpisana do ustawy już po konsultacjach społecznych, co nie pozwoliło na szerszą dyskusję na temat słuszności tego przepisu.

Niezależnie od powyższych wątpliwości, ZDM liczymy że projekt ustawy zyska poparcie posłów i zostanie sprawnie uchwalony. Zbliża się bowiem sezon wiosenno-letni, ruch e-hulajnóg niedługo znów wzrośnie, a problemy związane z bezpieczeństwem i zaśmiecaniem przestrzeni ponownie się nasilą.

Wiadomości

Andrea Bocelli wystąpi na PGE Narodowym – zmiany w ruchu

Jeden z najpopularniejszych tenorów naszych czasów – Andrea Bocelli – w piątek, 19 sierpnia, wystąpi na PGE...

Tramwaj na Wilanów. Duże zmiany w rozkładach jazdy!

Na początku 2024 roku do Wilanowa dojadą tramwaje, a mieszkańcy dzielnicy będą mogli dotrzeć do centrum w 25 minut. Prace inwestycyjne...

Droższe parkowanie w Warszawie

Od 15 sierpnia 2022 r. obowiązują nowe stawki opłat za postój w strefie płatnego parkowania. Wzrosła także opłata dodatkowa, naliczana kierowcom...

Apartamenty na wynajem skutecznie chronią kapitał

Trzyprocentowa podwyżka średniej ceny metra kwadratowego w Warszawie w II kw. 2022 r., względem I kw. 2022 r.,...

Taneczny, muzyczny i zielony – taki będzie 3. tydzień Festiwalu Miejskiego Wars Sawa Junior w Pasażu Wiecha

To już trzeci tydzień Festiwalu Miejskiego w Pasażu Wiecha, za Domami Towarowymi Wars Sawa Junior w samym centrum Warszawy. Tym razem szczególną...

Wysokie zainteresowanie biurami w polskich miastach. Najemcy szukają nowych lokalizacji

Dobrej jakości nowoczesne, ekologiczne biurowce w największych polskich miastach regionalnych przyciągają rodzime i zagraniczne firmy. W I...

Polecane

Taneczny, muzyczny i zielony – taki będzie 3. tydzień Festiwalu Miejskiego Wars Sawa Junior w Pasażu Wiecha

To już trzeci tydzień Festiwalu Miejskiego w Pasażu Wiecha, za Domami Towarowymi Wars Sawa Junior w samym centrum Warszawy. Tym razem szczególną...

Festiwal Miejski w Pasażu Wiecha nabiera tempa Sprawdź, co będzie działo się w dniach 11-13 sierpnia

W Pasażu Wiecha za Domami Towarowymi Wars Sawa Junior trwa letni Festiwal Miejski, pełen atrakcji dla uczestników w każdym wieku. W tym...

Konkurs fotograficzny – Lato w Browarach

Lato w pełni a my wracamy do Was z kolejnym super konkursem fotograficznym organizowanym wspólnie z Browarami Warszawskimi (@browarywarszawskie). Pokażcie nam...

XTB wyznacza nowy trend reklamy na wysokości

XTB S.A., jeden z największych domów maklerskich z główną siedzibą w Warszawie przy rondzie Daszyńskiego, jako pierwsza w Polsce firma zdecydowała...

Festiwalowe Lato Konesera czas start! Magnetyczne wydarzenia na Pradze przez całe wakacje

Sześć intrygujących festiwali, wspaniałe wystawy, spektakle teatralne, warsztaty i dziesiątki innych wydarzeń. Tak w telegraficznym skrócie wygląda harmonogram Festiwalowego Lata Konesera. Podczas...

Skąd się wziął Pałac Kultury i Nauki?

Pałac Kultury i Nauki jaki jest, każdy widzi. Jedni nazywają go radzieckim stemplem, wypalonym siłą na polskiej ziemi symbolem dominacji wrogiego...