REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Dzięki CPK szybciej koleją z Łodzi i Wrocławia do Warszawy.

Strona główna Infrastruktura Dzięki CPK szybciej koleją z Łodzi i Wrocławia do Warszawy.

Budowa linii dużych prędkości w woj. mazowieckim, dolnośląskim i łódzkim pozwoli na znaczące skrócenie czasów podróży, np. z Łodzi do stolicy kraju dojedziemy w 50 min, a z Wrocławia do Łodzi w 1 godz. Dotychczas w Polsce nie budowano jeszcze linii o prędkości eksploatacyjnej 250 km/h. Regionalne konsultacje ich przebiegu odbyły się już w Poznaniu, Warszawie, Łodzi i Wrocławiu.

 

W spotkaniach z przedstawicielami spółki CPK uczestniczyli reprezentanci organów administracji rządowej, samorządów województw i władz miast. Konsultacje w Warszawie odbyły się 24 lipca, a w Łodzi i Wrocławiu – 29 i 30 lipca. W ich trakcie rządowy inwestor przedstawił poziom zaawansowania prac przygotowawczych do budowy linii kolejowych na terenie województw mazowieckiego, łódzkiego i dolnośląskiego, omawiając ich pierwszą koncepcję w ramach rozpoczętego procesu tzw. trasowania. Na początku lipca podobne rozmowy miały miejsce w stolicy Wielkopolski. Jak podkreśla pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild, planowane są kolejne spotkania w ramach kolejowych konsultacji inwestycyjnych CPK z przedstawicielami samorządów. – Zamierzamy konsultować przebieg planowanych linii kolejowych, omawiać potrzeby transportowe mieszkańców i lokalne uwarunkowania środowiskowe. Regionalne konsultacje strategiczne, w które włączamy przedstawicieli samorządów, będą kontynuowane, a ich celem jest ustalenie optymalnego przebiegu linii – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.

65220329_10219805072706748_8566653129066545152_oWarszawa W ramach Programu CPK województwie mazowieckim planowana jest budowa 344 km nowych linii kolejowych. Dzięki temu 86 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną Mazowsza. Priorytetowymi inwestycjami w regionie są dwie linie kolejowe dużych prędkości: linia nr 85 Warszawa – CPK – Łódź – Poznań oraz linia nr 5 CPK – Płock – Grudziądz (Gdańsk). To fragment tzw. szprychy nr 1 i szprychy nr 9 w ramach Programu CPK. Na północnym-wschodzie województwa powstanie także nowy odcinek linii nr 29 z Ostrołęki przez Łomżę do Giżycka. Zaprezentowana podczas spotkania wersja trasowania zakłada, że przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/h możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu z Warszawy: do Łodzi – 50 min. (teraz najkrótszy czas to 1 godz. 21 min.), Gdańska – 2 godz. (dziś podróż pociągiem zajmuje minimum 3 godz.), a do Poznania – 1 godz. 55 min. (zamiast obecnych 3 godz.). W kolejnej fazie Programu planowana jest budowa odcinków CPK – Warka i Radom – Ostrowiec Św., stanowiących fragmenty szprychy nr 6 z Warszawy i CPK na Podkarpacie oraz linii Warszawa Choszczówka – Kątne, upraszczającej przebieg szprychy nr 2 na Warmię. Łódź W ramach Programu CPK w woj. łódzkim wybudowanych zostanie 219 km nowych linii. W regionie powstaną dwie linie kolejowe dużych prędkości: linia nr 85 Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Poznań oraz linia nr 87 Sieradz – Wieruszów, stanowiąca fragment trasy Warszawa – Wrocław, której budowę planowano już w latach 70. Znacząco poprawi się dostępność komunikacyjna regionu, ponieważ zgodnie z założeniami inwestora, 60 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości. Budowa nowych linii pozwoli na włączenie Łodzi do ogólnopolskiej sieci szybkich połączeń kolejowych i znacząco skróci czas przejazdu, np. do Poznania dojedziemy w 1 godz. 5 min. (zamiast obecnych 3 godz. 20 min.), do Warszawy – 50 min. (teraz najkrótszy czas to – 1 godz. 21 min.), Wrocławia w 1 godz. (zamiast obecnych 3 godz. 20 min.), a do CPK w 35 min. Wrocław W województwie dolnośląskim w ramach Programu CPK powstanie 119 km nowych odcinków, składających się na linię dużych prędkości Warszawa – Wrocław – Wałbrzych – granica polsko-czeska (z połączeniem do Pragi). Zaprezentowana podczas konsultacji wersja trasowania zakłada, że przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/h możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu z Wrocławia: do Wałbrzycha – 45 min. (obecnie najkrótszy czas to 60 min.), do Warszawy – 1 godz. 50 min. (dziś najkrótsza podróż na tej trasie zajmuje 3 godz. 55 min.), do Pragi – 2 godz. 30 min. (zamiast obecnych 5 godz.). Co więcej, dzięki inwestycjom CPK w tym regionie, aż 82 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną woj. dolnośląskiego. CPK planuje regionalne spotkania strategiczne w kolejnych województwach. Po ich zakończeniu przeprowadzi analizę lokalizacyjną, w ramach której zostanie przedstawiony przebieg linii kolejowych. Następnym etapem będą dodatkowe – zaproponowane przez CPK – lokalne konsultacje społeczne dotyczące konkretnych rozwiązań technicznych. Co ważne, głos lokalnych społeczności zostanie także uwzględniony w trakcie wydawania decyzji środowiskowej, czyli dokumentu przesądzającego o przebiegu linii. Łącznie w ramach kolejowej części Programu CPK planowana jest budowa ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. Tzw. etap zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, zakłada wybudowane zostanie 140 km nowych linii na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Zakończenie pozostałych inwestycji kolejowych wpisuje się w horyzont czasowy do 2040 r. Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP Polskie Linie Kolejowe. 29 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało zlikwidowanych ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczej Szerokotorowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Dawid Kornaga spotka się z czytelnikami w Koszykach

Już jutro o godzinie 18.00 odbędzie się spotkanie z pisarzem Dawidem Kornagą i premiera jego powieści MIŁOŚĆ I ZBRODNIE W CZASIE...

PHH wraz z inteliRobots inwestuje w sztuczną inteligencję

Grupa PHH, w partnerstwie z inteliRobots, rozpoczyna wprowadzanie przełomowego rozwiązania w obszarze obsługi gości – inteliRobots....

Jazz & More MOXO Warsaw Festival

Zapraszamy do świata dźwięków i emocji na Jazz & More MOXO Warsaw Festival - muzycznym wydarzeniu tej jesieni. 

ZA DRZWIAMI ATLANTICA – ERYK KULMEM JR i „TEŚCIOWIE 2”

Kino Atlantic w Warszawie zaprasza na spotkania z cyklu ZA DRZWIAMI ATLANTICA. Gościem dziennikarza i krytyka filmowego Marcina Radomskiego...

Kamienny monolit jako metafora historii. Muzeum Historii Polski otworzy się już 28 września

Na Cytadeli Warszawskiej dobiega końca budowa Muzeum Historii Polski. Będzie to jeden z największych obiektów muzealnych w Polsce. Jego...

Konkurs na koncepcję Parku Naturalnego Golędzinów rostrzygnięty!

Znamy już koncepcję wyjątkowego miejsca nad Wisłą – otrzymaliśmy 9 prac, spośród których jury wybrało koncepcję biura projektowego eM4. Pracownia Architektury...

Polecane

Warszawski Maraton Fotograficzny 2023 – Galeria Zdjęć

Czwarta edycja Warszawskiego Maratonu Fotograficznego już za nami, teraz uczestnicy oczekują na wyniki obrad jury. W tym roku na stracie stawiło się...

Znamy zwycięzców jubileuszowego 45. Nationale-Nederlanden Maratonu Warszawskiego! Polka najlepsza wśród kobiet

Poznaliśmy zwycięzców 45. Nationale-Nederlanden Maratonu Warszawskiego – indywidualnych oraz drużynowych – walczących w TEAM UP! Europe. Ewa Jagielska najszybszą kobietą na trasie! Za...

Lokalizacja kluczem do sukcesu nowych osiedli domów pod Warszawą

15-minutowe miasta czy 15 minut do miasta? To pytanie klientów poszukujących równowagi pomiędzy życiem w zatłoczonej aglomeracji, a spokojnym podmiejskim charakterem...

#ChodźPoWięcej do Centrum Praskiego Koneser. Nowości dla dużych i małych!

Już niebawem, na przełomie września i października, Centrum Praskie Koneser poszerzy swoją ofertę o dwa wyjątkowe miejsca. Coś dla siebie znajdą nie...

8. Nocny Półmaraton Praski- znamy wyniki!

8. Nocny Półmaraton Praski - Kaczor z rekordem trasy 8. Nocnego Półmaratonu Praskiego, Paszkiewicz pierwsza wśród kobiet. Mateusz Kaczor (RLTL Optima...

Ukraińskie narzędzia w Polsce: Dnipro-M otworzył sklep w Warszawie

Ukraińska marka narzędziowa Dnipro-M ogłosiła otwarcie sklepu dla majsterkowiczów w Warszawie. Producent, który zdobył zaufanie milionów Ukraińców i stał się największą...