W połowie marca z Dworca Głównego odjadą pierwsze od 20 lat pociągi. Właśnie zakończył się remont dworca, a raczej peronów i budowa kładki, która na razie prowadzi donikąd.
Kolejarze oddają do użytku tak naprawdę stację z nowymi peronami i kilkoma wiatami. Na Dworcu Głównym zabrakło hali biletowej, a kładka, którą pasażerowie będą mogli dostać się na stację od strony Alej Jerozolimskich ma być gotowa za kilka miesięcy. Na razie jedyne wejście na perony jest wyłącznie do strony ulicy Towarowej.
Kończą się prace na peronach, obok torów rozwieszono sieć trakcyjną. Wjazd pociągów na stację Warszawa Zachodnia zapewni nowy wiadukt kolejowy. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 87 mln zł jest realizowana z udziałem środków unijnych z POIiŚ.
Podróżni będą moi korzystać z Warszawy Głównej od 14 marca. Przebudowana całkowicie stacja znów będzie czynna po ponad 20 latach. Z Warszawy Głównej przewidziano kilkanaście połączeń Polregio i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie do Łodzi Fabrycznej oraz Kolei Mazowieckich do Skierniewic, Grodziska Mazowieckiego, Piaseczna, Dobieszyna i Łowicza, Sochaczewa. Zbudowane są dwa 350-metrowe perony z dojściem od ul. Towarowej. Wykonawca przygotował oświetlenie oraz wiaty. Podróże ułatwi czytelne oznakowanie, nagłośnienie oraz umieszczone w gablotach dodatkowe informacje z rozkładami jazdy. Obok peronów od strony ul. Towarowej przewidziano parking Kiss&Ride.
Na stacji zamontowane są tory i rozjazdy. Zbudowana jest nowa nastawnia, z której będzie prowadzony ruch. Przygotowywane są do pracy urządzenia sterowania ruchem kolejowym Wykonawca reguluje rozwieszoną wcześniej sieć trakcyjną. Wiadukt kolejowy nad dalekobieżną linią średnicową zapewni bezkolizyjny przejazd pociągów z Warszawy Zachodniej w kierunku Warszawy Głównej. Testy obciążeniowe potwierdziły sprawność nowego obiektu.
Kontynuowane będą prace przy budowie kładki. Obiekt zapewni dogodny dostęp na nowe perony od Al. Jerozolimskich i ul. Kolejowej. Mieszkańcy wygodnie przejdą nad torami między Ochotą a Wolą. Na przygotowanych już filarach ułożone będą stalowe przęsła. Najdłuższe 260-tonowe przęsło nad linią średnicową będzie miało ponad 50 m długości.
Otwarcie stacji Warszawa Główna pozwoli na rozkładowe prowadzenie ruchu pociągów podczas przebudowy stacji Warszawa Zachodnia oraz prac na linii średnicowej. Stacja zwiększy możliwości podróży koleją w obszarze Warszawskiego Węzła Kolejowego.
Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia realizowany jest w trybie „projektuj i buduj”. Wartość to ponad 87 mln zł.