W Polsce na rynku nowoczesnej powierzchni handlowej działa prawie 400 centrów handlowych o łącznej powierzchni najmu 9,3 mln mkw. (dane DTZ na koniec sierpnia 2014 r.). Obiekty działające w tym segmencie różnią się pod względem typów, oferty i jakości. Większość z nich powstała przed 2009 rokiem, a ponad 40 proc. ma już więcej niż 10 lat.
Według statystyk DTZ do 2016 roku udział w rynku centrów handlowych starszych niż 5 lat wyniesie 70 proc., z tego 43 proc. to obiekty powyżej 10 lat. Rosnąca liczba galerii w szczytowym etapie rozwoju wymusi na ich właścicielach podjęcie działań zwiększających konkurencyjność tych obiektów na rynku. Dlatego trend związany z modernizacjami (przebudowy, rozbudowy, dobudowy czy rekomercjalizacje) starszych obiektów handlowych będzie cały czas się zwiększał.
Centra handlowe działające od ponad dekady często są przestarzałe, brakuje w nich powierzchni handlowej dla nowych najemców, a w wielu miastach poziom konkurencji osiągnął bardzo wysoki wskaźnik. Ponadto ewoluujące zachowania zakupowe klientów, zróżnicowania ekonomiczne, wpływ roli e-commerce na obraz tradycyjnego handlu wymagają ze strony właścicieli i inwestorów obiektów handlowych dogłębnej analizy obecnej pozycji rynkowej. Elementy te powinny również motywować do podjęcia środków, które pomogą w utrzymaniu, bądź wykreowaniu przewagi konkurencyjnej galerii w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu – mówi Renata Kusznierska, Senior Director, Head of Retail – CEE w firmie DTZ.
W przeciągu lat 2010–2014, z 2,4 mln mkw. powierzchni centrów handlowych oddanej do użytkowania, około 17 proc. nowych zasobów to rozbudowy obiektów już działających na rynku. Obecnie około 150,000 mkw. powstającej powierzchni centrów handlowych (co stanowi 1/5 budowanej powierzchni) to rozbudowy starszych istniejących zasobów (np. Atrium Copernicus w Toruniu, Galeria Sudecka (dawniej centrum Echo) w Jeleniej Górze, Magnolia Park we Wrocławiu, Centrum Bielany we Wrocławiu, Factory Ursus w Warszawie, Supersam w Katowicach, Wola Park w Warszawie, Ogrody w Elblągu, Galeria Pomorska w Bydgoszczy, Smyk w Warszawie).
Kolejne inwestycje związane z modernizacją istniejących obiektów handlowych są już planowane. Chociażby centrum handlowe Atrium Promenada w Warszawie czy Tesco Kabaty.
Wola Park już się zmienia
Nowa powierzchnia handlowa powstanie na terenie obecnego parkingu, który znajduje się na wschodniej części działki należącej do Wola Parku. Obecnie firma Kajima, wykonawca stanu surowego, prowadzi tam prace ziemne i montuje główny szkielet konstrukcji. Trwa też budowa trzeciej kondygnacji parkingu wielopoziomowego znajdującego się na tyłach obiektu. W związku z pracami przy parkingu z użytkowania wyłączone zostały jego pierwsza i druga kondygnacja. Jednak do końca grudnia planowane jest ich ponowne otwarcie. Przygotowywana jest także rozbudowa strefy gastronomicznej, której wykonawcą będzie Budecon. Głównym najemcą nowej części będzie market budowlany Castorama (10 tys. mkw.). Kolejne 10 tys. mkw. zajmie 20 nowych sklepów. Wola Park powiększy się z 17,5 do 77,5 tys. mkw. Liczba salonów wzrośnie do ponad 200, a liczba miejsc postojowych – do około 3 tys.