Byliśmy z wizytą w Halli Gwardii. To drugie miejsce po Hali Koszyki, które przyciąga tłumy mieszkańców stolicy. Warszawiacy, tak jak mieszkańcy innych metropolii, chętnie korzystają z takich miejsc.
Po sukcesie Hali Koszyki nowi najemcy Hali Gwardii stanęli przed ogromnym wyzwaniem. Nowi najemcy chcieli od początku stworzyć tradycyjny, popularny targ z dobrej jakości żywnością oraz stoiskami kulinarnymi. Nowe miejsce na zakupowej i kulinarnej mapie Warszawy będzie odwoływać się do historii oraz czerpać inspiracje z innych podobnych obiektów na świecie, które łączą ze sobą rolę targu i miejsca kulturalno – integracyjnego, takich jak lizbońskie Mercado de Ribera czy Mercado Boqueria w Barcelonie.
Zdjęcia Kuba Jurkowski
Targ w Hali Gwardii ma być uzupełnieniem i poszerzeniem obecnie istniejącej oferty handlowej w okolicy hali. W okresie tymczasowego najmu nowi gospodarze Hali Gwardii przeprowadzą adaptację wnętrza. Koncepcję architektoniczną wykonała warszawska pracownia architektoniczna „Bulanda, Mucha – Architekci”.
Przewiduje się ok. 100 miejsc wystawienniczych. Gospodarze Hali Gwardii zapraszają do współpracy małych producentów z Mazowsza i innych regionów Polski. Zależy im na bezpośrednich wytwórcach oraz produktach podchodzących z ekologicznych i odpowiedzialnych upraw oraz hodowli. W ofercie targowiska nie zabraknie strefy z produktami bio, żywności bezglutenowej oraz kompletnej oferty dla wielbicieli kuchni roślinnej.
Poza funkcją handlowo-gastronomiczną Hala Gwardii pełni rolę centrum integrującego mieszkańców. Gospodarze planują organizację różnorodnych wydarzeń, imprez okolicznościowych, animacji kulturalnych i edukacyjnych skierowanych do różnych grup wiekowych.
Wydarzenia są kierowane do różnych grup wiekowych. Seniorzy będą regularnie zapraszani do wspólnych zajęć, do dzielenia się kulinarnymi doświadczeniami, a dzieci będą mogły brać udział w animacjach edukacyjnych związanych z prawidłowym żywieniem i odkrywaniem smaków. W przestrzeni hali działa stała strefa zabawy, w której rodzice mogą zostawić najmłodsze dzieci pod opieką animatorów na czas robienia zakupów.
Strefa kultury jest tworzona ze znanymi artystami, dziennikarzami i przedstawicielami kultury. Pojawi się bogata oferta warsztatów kulinarnych, potańcówek, a scena na parterze zostanie oddana nieodpłatnie artystom oraz prezentacji projektów społecznych. Ponadto podczas wielkich wydarzeń sportowych strefa kulinarna będzie przekształcać się w strefę fanów, w której na dużym ekranie będzie można wspólnie przeżywać emocje. Cała hala jest objęta bezpłatnym dostępem do szerokopasmowego Internetu (wi-fi).
Hala Mirowska i Hala Gwardii wybudowane w latach 1899-1901 stały się na długo największymi obiektami handlowymi w Warszawie. Umożliwiały lepszą organizację handlu i podniesienie warunków higienicznych sprzedaży dzięki przeniesieniu jej z otwartej przestrzeni do zamkniętych pomieszczeń. Stragany i sklepy były wynajmowane indywidualnym przedsiębiorcom, sprzedawano w nich produkty spożywcze oraz przedmioty związane z gospodarstwem domowym. Po drugiej wojnie światowej Hala Gwardii służyła jako tymczasowa zajezdnia autobusowa, a po przekazaniu klubowi Gwardia Warszawa, stała się centrum polskiego boksu. To tu, pod okiem legendarnego trenera Feliksa „Papy” Stamma, polscy pięściarze trenowali i wygrywali międzynarodowe mecze bokserskie oraz odnieśli historyczny sukces podczas Mistrzostw Europy w Boksie w 1953 roku.
Umowa na wynajem części budynku, zlokalizowanego przy Pl. Żelaznej Bramy 1, została zawarta na 3 lata, z możliwością skrócenia po 18 miesiącach, do momentu wyłonienia docelowego najemcy. Po tym czasie zostanie wybrany docelowy operator budynku, który zorganizuje i poprowadzi w nim nowoczesną halą targową.