REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Drogowcy zapowiadają budowę aktywnych przejść dla pieszych!

Strona główna Infrastruktura Drogowcy zapowiadają budowę aktywnych przejść dla pieszych!

Aktywne przejścia poprawiły bezpieczeństwo pieszych – tak pokazują przeprowadzone dla ZDM pomiary. W tym roku pojawi się  kilkanaście kolejnych takich “zebr”.

Aktywne przejście dla pieszych to zestaw rozwiązań, które mają podnieść ostrożność kierowców na przejściu, poprawić dostrzegalność pieszego i ułatwić mu przejście przez jezdnię. Głównym elementem jest pulsacyjne żółte światło, uruchamiane za pomocą czujnika ruchu. Wykrywa on pieszych zbliżających się do „zebry” i uruchamia sygnał ostrzegawczy dla kierowców. Dodatkowo, przejście jest wyposażone w punktowe elementy typu LED, również pulsujące po wykryciu pieszego. Samo przejście jest dodatkowo oznakowane (m.in. czerwonym malowaniem), zaś na odcinku dojazdowym nawierzchnia jest bardziej szorstka, aby ułatwić hamowanie. Przejście jest też odpowiednio doświetlone po zmroku.

W 2017 r. aktywne przejścia pojawiły się w 20 miejscach w Warszawie – na dużych, ruchliwych ulicach, gdzie nie można zastosować środków uspokojenia ruchu. Aktywne przejścia dla pieszych są rozwiązaniem ok. 10-krotnie tańszym od sygnalizacji świetlnej, dzięki czemu pozwalają doraźnie poprawić bezpieczeństwo w wielu miejscach.

Aby sprawdzić jak to nowe rozwiązanie wpływa na zachowania na drogach, przeprowadzono odpowiednie pomiary ruchu i obserwacje zachowań użytkowników. Badania były przeprowadzone przed i po wprowadzeniu aktywnych przejść, a następnie zostały powtórzone po kilku tygodniach, aby sprawdzić czy efekt utrzymuje się w dłuższej perspektywie.

 

Aktywne przejścia działają

Wyniki pomiarów pokazują, że wprowadzenie aktywnych przejść zmieniło zachowania kierowców i wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa i komfortu pieszych.

Na zbadanych przejściach kierowcy dwukrotnie częściej przepuszczali pieszych oczekujących na przejście przez jezdnię. Przed wprowadzeniem zmian na niektórych przejściach tylko 2-5% kierowców zwalniało lub zatrzymywało się, aby pozwolić pieszemu przejść na drugą stronę. Średnia w 8 badanach lokalizacjach wynosiła 19%. Po wyznaczeniu aktywnych przejść ten wskaźnik wzrósł średnio dwukrotnie – do 37% – zaś na niektórych przejściach przekroczył 50%. Najniższy wynik stwierdzono w al. Waszyngtona (11%) – jest to prawdopodobnie spowodowane tym, że pieszy oczekuje na przejście dalej od krawędzi jezdni, za torowiskiem tramwajowym. Ta sytuacja poprawi się wraz z przebudową torowiska planowaną przez Tramwaje Warszawskie.

Zmierzono również, jak długo piesi muszą oczekiwać na przejście przez jezdnię. Długi czas oczekiwania był problemem zwłaszcza na przejściach przez kilkupasmowe arterie: np. na ul. Modlińskiej przeciętnie trzeba było czekać ponad 12 sekund. Po wyznaczeniu aktywnego przejścia ten czas spadł o blisko połowę (do niecałych 7 sekund). Poprawę widać we wszystkich badanych punktach: średnio z ponad 4 sekund do ok. 2,5 sekundy.

Ważnym parametrem pokazującym poprawę bezpieczeństwa jest wskaźnik sytuacji konfliktowych – czyli takich, gdy pieszy lub kierowca jest zmuszony zareagować, by uniknąć zderzenia. Na podstawie 900 godzin nagrań zidentyfikowano ponad 14 tys. takich interakcji, co pozwala na analizę statystyczną. Wyliczony w ten sposób wskaźnik po wprowadzeniu aktywnych przejść zmniejszył się przeciętnie o 10%. Spadła również prędkość pojazdów na przejściach – średnio o 4 km/h.

Pomiary zostały powtórzone po upływie kilku tygodni od wprowadzenia aktywnych przejść, aby zweryfikować czy efekt poprawy bezpieczeństwa jest długotrwały. Badane wskaźniki pokazują, że w perspektywie kilku tygodni nastąpiła dalsza poprawa w zakresie liczby sytuacji konfliktowych, czasu oczekiwania na przejście i odsetka kierowców przepuszczających pieszych. Takie badania będą prowadzone dalej po to, aby w pełni poznać efekty tego rozwiązania w dłuższej perspektywie.

Wyniki analiz wskazują , w jakich miejscach aktywne przejścia dają najlepsze efekty. Dużą poprawę widać na takich ulicach jak ul. Mickiewicza, Popiełuszki, Grzybowska, Powstańców Śląskich. Na badanych przejściach w al. KEN i ul. Modlińskiej również odnotowano poprawę, jednak była ona dwukrotnie mniejsza niż w pozostałych lokalizacjach. To za mało, by zaakceptować aktywne przejście jako optymalne rozwiązanie w dłuższej perspektywie. W związku z tym, docelowo na tych ulicach zastosowana będzie sygnalizacja świetlna. Do czasu jej budowy aktywne przejścia będą funkcjonować jako doraźna poprawa bezpieczeństwa pieszych, zaś potem ich elementy zostaną przeniesione w inną lokalizację. Jednocześnie, w tym roku drogowcy planują także budowę kolejnych kilkunastu aktywnych przejść.

Wiadomości

Kontrowersyjny hotel Puro przy Canaletta z kredytem!

Przemysław Wieczorek, prezes zarządu Puro Hotel Development, poinformował o podpisaniu umowy kredytowej z bankami na zakończenie budowy hotelu Puro...

Największy kolektor retencyjny w stolicy niemal gotowy

Wzdłuż Wisłostrady powstaje kolektor Wiślany – największy tranzytowo-retencyjny kolektor ściekowy w Warszawie. Inwestycja, która ma zakończyć się w 2024...

Autobusy wracają na Spacerową!

Budowniczowie trasy tramwajowej do Wilanowa kończą odtwarzanie pierwszej jezdni ulicy Spacerowej. Na początku grudnia autobusy Warszawskiego Transportu Publicznego pojadą nią w dół –...

Yareal realizuje swój pierwszy projekt lex deweloper na Służewcu

Ruszyła przedsprzedaż ponad 200 mieszkań w pierwszym projekcie Yareal przygotowanym w trybie specustawy mieszkaniowej. Kaskadowo zaprojekowany budynek MOKOPOLIS na warszawskim...

Matexi Polska z pozwoleniem na budowę inwestycji mieszkaniowej przy ulicy Żelaznej w Warszawie

Matexi Polska otrzymała prawomocne pozwolenie na budowę inwestycji na warszawskiej Woli przy ulicy Żelaznej 54, na odcinku między skrzyżowaniami...

Nowe drzewa obok Muzeum Sztuki Nowoczesnej

W rejonie Pałacu Kultury i Nauki dobiega końca budowa drogi, która posłuży do obsługi kompleksu muzealno-teatralnego na...

Polecane

Święto Niepodległości na biegowo – 33. Bieg Niepodległości za nami! Znakomita frekwencja w Warszawie!

Za nami ostatnia z imprez Warszawskiej Triady Biegowej „Zabiegaj o Pamięć” – 33. Bieg Niepodległości. W sumie prawie 14 tysięcy...

11 listopada – uroczystości i wydarzenia w Warszawie

Stolica Polski będzie miejscem głównych obchodów Narodowego Święta Niepodległości. Na sobotę 11 listopada zaplanowano uroczystą zmianę warty przed Grobem...

33. Biegu Niepodległości już niebawem. Medale, bieg wirtualny i już 11 tysięcy biegaczy na liście startowej!

Wielkimi krokami zbliża się kultowy Bieg Niepodległości - wystartuje 11 listopada, a na liście startowej jest już...

Develia zaprasza na Dzień Otwarty na osiedlu Aleje Praskie

W sobotę, 28 października, w godzinach od 10:00 do 15:00 firma deweloperska Develia zaprasza na Dzień Otwarty w inwestycji Aleje Praskie, która...

IV edycja Warszawskiego Maratonu Fotograficznego rozstrzygnięta – jury wybrało 12 laureatów!

16 października w Pałacu Kultury i Nauki odbyła się uroczysta gala, podczas której poznaliśmy laureatów czwartej edycji Warszawskiego Maratonu Fotograficznego. W szranki...

Rozmowy Dekady: Natalia Przybysz zabiera nas wmuzyczną podróż “Tam”.

W njabliższy czwartek spotkanie z Natalią Przybysz. Piosenkarką, autorką tekstów i muzyki o najnowszej płycie "Tam" i Warszawie rozmawia Tomasz Reich....