REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Drogowcy zapowiadają budowę aktywnych przejść dla pieszych!

Strona główna Infrastruktura Drogowcy zapowiadają budowę aktywnych przejść dla pieszych!

Aktywne przejścia poprawiły bezpieczeństwo pieszych – tak pokazują przeprowadzone dla ZDM pomiary. W tym roku pojawi się  kilkanaście kolejnych takich „zebr”.

Aktywne przejście dla pieszych to zestaw rozwiązań, które mają podnieść ostrożność kierowców na przejściu, poprawić dostrzegalność pieszego i ułatwić mu przejście przez jezdnię. Głównym elementem jest pulsacyjne żółte światło, uruchamiane za pomocą czujnika ruchu. Wykrywa on pieszych zbliżających się do „zebry” i uruchamia sygnał ostrzegawczy dla kierowców. Dodatkowo, przejście jest wyposażone w punktowe elementy typu LED, również pulsujące po wykryciu pieszego. Samo przejście jest dodatkowo oznakowane (m.in. czerwonym malowaniem), zaś na odcinku dojazdowym nawierzchnia jest bardziej szorstka, aby ułatwić hamowanie. Przejście jest też odpowiednio doświetlone po zmroku.

W 2017 r. aktywne przejścia pojawiły się w 20 miejscach w Warszawie – na dużych, ruchliwych ulicach, gdzie nie można zastosować środków uspokojenia ruchu. Aktywne przejścia dla pieszych są rozwiązaniem ok. 10-krotnie tańszym od sygnalizacji świetlnej, dzięki czemu pozwalają doraźnie poprawić bezpieczeństwo w wielu miejscach.

Aby sprawdzić jak to nowe rozwiązanie wpływa na zachowania na drogach, przeprowadzono odpowiednie pomiary ruchu i obserwacje zachowań użytkowników. Badania były przeprowadzone przed i po wprowadzeniu aktywnych przejść, a następnie zostały powtórzone po kilku tygodniach, aby sprawdzić czy efekt utrzymuje się w dłuższej perspektywie.

 

Aktywne przejścia działają

Wyniki pomiarów pokazują, że wprowadzenie aktywnych przejść zmieniło zachowania kierowców i wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa i komfortu pieszych.

Na zbadanych przejściach kierowcy dwukrotnie częściej przepuszczali pieszych oczekujących na przejście przez jezdnię. Przed wprowadzeniem zmian na niektórych przejściach tylko 2-5% kierowców zwalniało lub zatrzymywało się, aby pozwolić pieszemu przejść na drugą stronę. Średnia w 8 badanach lokalizacjach wynosiła 19%. Po wyznaczeniu aktywnych przejść ten wskaźnik wzrósł średnio dwukrotnie – do 37% – zaś na niektórych przejściach przekroczył 50%. Najniższy wynik stwierdzono w al. Waszyngtona (11%) – jest to prawdopodobnie spowodowane tym, że pieszy oczekuje na przejście dalej od krawędzi jezdni, za torowiskiem tramwajowym. Ta sytuacja poprawi się wraz z przebudową torowiska planowaną przez Tramwaje Warszawskie.

Zmierzono również, jak długo piesi muszą oczekiwać na przejście przez jezdnię. Długi czas oczekiwania był problemem zwłaszcza na przejściach przez kilkupasmowe arterie: np. na ul. Modlińskiej przeciętnie trzeba było czekać ponad 12 sekund. Po wyznaczeniu aktywnego przejścia ten czas spadł o blisko połowę (do niecałych 7 sekund). Poprawę widać we wszystkich badanych punktach: średnio z ponad 4 sekund do ok. 2,5 sekundy.

Ważnym parametrem pokazującym poprawę bezpieczeństwa jest wskaźnik sytuacji konfliktowych – czyli takich, gdy pieszy lub kierowca jest zmuszony zareagować, by uniknąć zderzenia. Na podstawie 900 godzin nagrań zidentyfikowano ponad 14 tys. takich interakcji, co pozwala na analizę statystyczną. Wyliczony w ten sposób wskaźnik po wprowadzeniu aktywnych przejść zmniejszył się przeciętnie o 10%. Spadła również prędkość pojazdów na przejściach – średnio o 4 km/h.

Pomiary zostały powtórzone po upływie kilku tygodni od wprowadzenia aktywnych przejść, aby zweryfikować czy efekt poprawy bezpieczeństwa jest długotrwały. Badane wskaźniki pokazują, że w perspektywie kilku tygodni nastąpiła dalsza poprawa w zakresie liczby sytuacji konfliktowych, czasu oczekiwania na przejście i odsetka kierowców przepuszczających pieszych. Takie badania będą prowadzone dalej po to, aby w pełni poznać efekty tego rozwiązania w dłuższej perspektywie.

Wyniki analiz wskazują , w jakich miejscach aktywne przejścia dają najlepsze efekty. Dużą poprawę widać na takich ulicach jak ul. Mickiewicza, Popiełuszki, Grzybowska, Powstańców Śląskich. Na badanych przejściach w al. KEN i ul. Modlińskiej również odnotowano poprawę, jednak była ona dwukrotnie mniejsza niż w pozostałych lokalizacjach. To za mało, by zaakceptować aktywne przejście jako optymalne rozwiązanie w dłuższej perspektywie. W związku z tym, docelowo na tych ulicach zastosowana będzie sygnalizacja świetlna. Do czasu jej budowy aktywne przejścia będą funkcjonować jako doraźna poprawa bezpieczeństwa pieszych, zaś potem ich elementy zostaną przeniesione w inną lokalizację. Jednocześnie, w tym roku drogowcy planują także budowę kolejnych kilkunastu aktywnych przejść.

Wiadomości

NOWY BUDYNEK UW W WARSZAWIE. ZBUDUJĄ GO OBOK KŁADKI

Uniwersytet Warszawski otworzył oferty na budowę nowego budynku dydaktycznego przy ul. Bednarskiej 2/4, z którego korzystać będą wydziały Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii...

Warszawa najlepszym miastem na spacery. Wyprzedziła nawet Madryt i Paryż!

Australijska firma Compare The Market Australia opublikowała ranking najlepszych miast na spacer. Okazuje się, że w zestawieniu miejsc sprzyjających pieszym spacerom...

Cluster S.A. otwiera nową lokalizację biur serwisowanych w Warszawie

Cluster Offices, polski operator biur serwisowanych i przestrzeni coworkingowych, ogłosił plany otwarcia nowej lokalizacji przy ul. Siennej 75 w Warszawie. Ta...

The Shire – Beyond Coworking w Warszawie

Butikowa, elastyczna przestrzeń The Shire – Beyond Coworking w budynku Warsaw Spire C została otwarta zgodnie z harmonogramem. Potwierdzeniem rynkowego trendu...

Kolejne firmy stawiają na Diunę

Do najemców warszawskiej Diuny z portfolio Syrena Real Estate oraz PineBridge Benson Elliot dołączyły dwie kolejne firmy – Intrum zajęło w kompleksie przy ulicy...

Uniwersytet Warszawski z nowym rektorem!

Kolegium Elektorów UW, podczas zebrania wyborczego 18 kwietnia, wybrało rektora Uniwersytetu na kadencję 2024–2028. Przez kolejne cztery lata będzie nim prof....

Polecane

Kultowa seria „Retro Warszawa” powraca do księgarń.

Już w maju ponownie pojawi się jedna z Waszych ulubionych serii WARSZAWA FOTO RETRO, która fotografiami opowiada o codzienności stolicy kolejnych...

Druga edycja Westfield Good Festival – baw się na koncertach, projektuj meble, odkryj proekologiczne postawy!

Już w czwartek, 18 kwietnia w Westfield Arkadia i Westfield Mokotów rozpocznie się II edycja festiwalu Westfield Good Festival. Na uczestników wydarzenia...

ZEROMAT – WYJĄTKOWA ATRAKCJA W CENTRUM WARSZAWY! POŻEGNAJ PEPSI MAX I OTRZYMAJ DWIE PUSZKI PEPSI ZERO CUKRU

Pepsi zaprasza wszystkich fanów marki do świętowania i powitania Pepsi Zero Cukru. Tuż przy rondzie ONZ, w centrum Warszawy, czekać będzie na nich wyjątkowa...

Konwiktorska Residence – najlepszy adres w sercu Warszawy

Przy Konwiktorskiej 4, zaledwie kilkadziesiąt metrów od Starego Miasta, powstaje kameralny apartamentowiec Konwiktorska Residence. W budynku znajdzie się tylko 78 luksusowych apartamentów....

18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski już w najbliższą niedzielę!

Już w najbliższą niedzielę, 24 marca, w stolicy wystartuje 18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski oraz New Balance Bieg Na Piątkę. Na starcie...

Ruszają zapisy do 3. edycji Wbiegnij na Varso Tower

Sportowi amatorzy i profesjonalni zawodnicy ponownie zmierzą się ze schodami najwyższego budynku w Unii Europejskiej. Dziś od godz. 14:00 biegacze mogą...