Warszawiacy niezmiennie bardzo dobrze oceniają funkcjonowanie transportu miejskiego w stolicy. Świadczą o tym wyniki kolejnych, listopadowych badań Barometru Warszawskiego – aż 87 proc. respondentów wystawiło pozytywną opinię stołecznej komunikacji.
Kolejną edycję badań Barometru Warszawskiego zrealizowano w listopadzie 2018 r. Wzięło w nich udział ponad 1100 respondentów mieszkających w stolicy. Każdy z nich był w wieku co najmniej 15 lat. Ankietowani odpowiadali na szczegółowe pytania dotyczące oceny funkcjonowania miasta. Jednym z poruszanych tematów był Warszawski Transport Publiczny.
Aż 87 proc. badanych dobrze określa funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Warszawie. Przeciwnego zdania jest jedynie 10 proc. Wyniki te pokazują stały wzrost odsetka osób zadowolonych ze stołecznego transportu publicznego – w listopadzie 2017 r. pozytywną ocenę wystawiło mu 86 proc. pytanych mieszkańców Warszawy.
Co szczególnie cieszy, wzrosła ogólna ocena Warszawskiego Transportu Publicznego. Na skali od 1 (bardzo źle) do 10 (bardzo dobrze), najwięcej respondentów wystawiło komunikacji w Warszawie najwyższe trzy noty: 8 – 28 proc., 9 – 23 proc. i 10 – 12 proc. W zeszłorocznych listopadowych badaniach było to odpowiednio 24, 18 i 10 proc.. Odsetek mieszkańców Warszawy, którzy najwyżej oceniają funkcjonowanie transportu publicznego w stolicy wzrósł więc zatem o aż 11 proc.
Wzrosła także liczba osób uważających, że funkcjonowanie miejskiej komunikacji poprawia się. 75 proc. pytanych przez ankieterów stwierdziło, że w 12 miesiącach poprzedzających badanie poziom transportu publicznego podwyższył się. Przeciwnego zdania było 22 proc. respondentów. W badaniach z listopada 2017 r. pozytywne zdanie na ten temat wyraziło 69 proc. pytanych, a przeciwną opinię przekazało 30 proc. ankietowanych. O 6 proc. zwiększyła się zatem grupa osób oceniających zmiany „na plus”.
Osoby przepytane przez ankieterów Barometru Warszawskiego wskazywały także m.in. największe zalety Warszawskiego Transportu Publicznego. Najwięcej ankietowanych wspomniało o: zasięgu (24 proc.), dobrej częstotliwości kursowania (14 proc.) oraz czasie jazdy (12 proc. pytanych). Jako wady najczęściej wskazywano tłok w pojazdach (22 proc.), niepunktualność (13 proc.), a także ceny biletów (12 proc.).
Ostatnie badania odpowiadają również na pytanie o popularność komunikacji miejskiej wśród mieszkańców Warszawy. Aż 71 proc. ankietowanych regularnie korzysta z transportu publicznego (51 proc. – codziennie lub prawie codziennie, 20 proc. – nie codziennie, ale przynajmniej raz w tygodniu). 11 proc. robi to od czasu do czasu, mniej niż raz w tygodniu. Rzadko (mniej niż raz w miesiącu) komunikacją miejską jeździ natomiast 7 proc. pytanych, a nie używa jej wcale 11 proc. respondentów. Rok wcześniej codzienne korzystanie z transportu publicznego zadeklarowało 53 proc. ankietowanych, a przynajmniej raz w tygodniu autobusem, tramwajem lub metrem jeździło 14 proc. pytanych. Mniej niż raz w tygodniu używało go 12 proc., a rzadziej niż raz w miesiącu – 13 proc. Odsetek osób deklarujących, że w ogóle nie korzysta z komunikacji miejskiej wyniósł wówczas 7 proc.
Badania w ramach Barometru Warszawskiego przeprowadzane są co roku – w czerwcu i listopadzie. Realizowane są na losowej, reprezentatywnej próbie mieszkańców stolicy. Ankieterzy przeprowadzają bezpośrednie wywiady (face-to-face) w domu respondenta, przy wykorzystaniu techniki CAPI (Computer Assisted Personal Interview).