26 stycznia podczas uroczystego ogłoszenia wyników konkursu poznaliśmy laureatów Konkursu na Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL w Warszawie.
Sąd konkursowy w składzie: Andrzej Bulanda, Michał Tatjewski, Aleksander Chylak, Patryk Jaki, Henryk Witowski, Romuald Chagowski, Arkadiusz Karbowiak, Jacek Pawłowicz, Sławomir Cenckiewicz, Czesław Bielecki, Krzysztof Szwagrzyk, dokonał analizy prac konkursowych w kontekście wymagań Zmawiającego oraz istotnych postanowień Regulaminu konkursu (w tym kryteriów oceny prac konkursowych).
Prace konkursowe można zobaczyć na wystawie prezentowanej w pawilonie wystawienniczym SARP od dnia 26.01.2017r. do dnia 31.10.2017r. w godzinach od 10:00 do 16:00 (za wyjątkiem 28.01.2017r.) gdy wystawa będzie nieczynna. W trakcie wystawy odbędzie się dyskusja pokonkursowa dnia 27.01.2017r. o godzinie 15:00.
Nagrodę w wysokości 50 000 zł brutto oraz zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na opracowanie dokumentacji projektowej będącej szczegółowym opracowaniem pracy konkursowej otrzymuje:
Praca konkursowa nr 004 (numer nadany przez Uczestnika konkursu 571359)
Uczestnik konkursu samodzielnie biorący udział w konkursie:
M.O.C. Architekci
Pl. Grunwaldzki 8-10/636
40-127 Katowice
Skład zespołu autorskiego:
Ewa Janik, Błażej Janik, Grzegorz Ostrowski, Martyna Wyrwas, Radosław Bagrowski
Opinia o pracy konkursowej 004, która otrzymała I Nagrodę:
Zgodnie z zasadami i kryteriami oceny prac konkursowych podanymi w Regulaminie konkursu Rozdział V pkt. 2, I Nagrodę przyznaje się za twórczą koncepcję uporządkowania istniejącego założenia aresztu śledczego z zachowaniem i wyeksponowaniem obiektów historycznych, także za czytelność funkcjonalną Muzeum oraz za wprowadzenie nowych elementów rzeźbiarskich, wzbogacających przestrzennie i ideowo założenie Muzeum.
To miejsce nie ma być już aresztem śledczym, z jego ponurymi więziennymi powierzchniami, lecz staje się muzeum; powinno więc kreować wartości humanistyczne i duchowe, a nawet zawierać wątki optymistyczne. Praca nr 004 spełnia to w najwyższym stopniu.
W sposób przemyślany zaprojektowane zostało główne wejście na teren Muzeum. Przestrzeń publiczna [plac wejściowy] jest zintegrowana z ulicą Rakowiecką.
Za prawidłowe uznaje się rozwiązania funkcjonalne, także zagadnienia dojazdu i parkowania.
Dublując „ścieżkę” zwiedzania Muzeum z poziomu terenu, w sposób klarowny zaprojektowano powiązania piesze w podziemiu, w twórczy sposób integrujące wszystkie węzłowe miejsca.
Wyróżniającym pracę zabiegiem jest koncepcja czterech rzeźbiarskich wież – świetlików, dostarczających światło naturalne na poziom podziemia. Wieże te nie tylko porządkują przestrzeń Muzeum, ale staną się także ważnym akcentem w skali miasta. W projekcie pokonkursowym winny być ponownie przestudiowane ich gabaryty, materiał, z którego będą wykonane, kolor itp.
Należy podkreślić, że te istotne elementy koncepcji Muzeum, jakimi są wieże, zawierają w sobie myśl o zwycięstwie duchowości i wydobywają istniejący w założeniu akcent optymizmu i wzniosłości
Zalecenia pokonkursowe dla pracy konkursowej 004, która zdobyła I Nagrodę
- Przestudiować proporcje „skarbnic pamięci” w kontekście ich skali zarówno w relacjach urbanistycznych jak i wewnętrznych – bryły „skarbnic wolności” powinny upodabniać je do obelisków lub wież a nie budynków. Zdaniem Sądu konkursowego możliwa jest również dyskusja z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dotyczącymi wysokości i pytaniem czy obiekty o takim charakterze są przedmiotem podanych ograniczeń i intencji miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
- Przeanalizować problem perforacji muru frontowego w celu fizycznego otwarcia lub wizualnego skomunikowania zespołu muzealnego z miastem, czego potrzebę sygnalizowano w wytycznych konkursowych, a inne dostarczone prace wskazały na taka możliwość i potencjał takiego rozwiązania.
- Rozwiązać problem mocniejszego skomunikowania dla publiczności poziomu -1 z poziomem dziedzińca.