SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

CPK przyspieszy budowę kolei szybkich prędkości

Strona główna Infrastruktura CPK przyspieszy budowę kolei szybkich prędkości

Budowa linii dużych prędkości z Poznania i Kalisza do CPK i Warszawy pozwoli na znaczące skrócenie czasów podróży, np. ze stolicy kraju do stolicy Wielkopolski poniżej 2 godz. Dotychczas w Polsce nie budowano jeszcze linii o prędkości eksploatacyjnej 250 km/h i więcej. Regionalne konsultacje jej przebiegu ruszyły dziś w Poznaniu.

 

W dzisiejszym spotkaniu z przedstawicielami spółki CPK uczestniczyli m.in. wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann, marszałek województwa wielkopolskiego Marek Woźniak i wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski. W jego trakcie rządowy inwestor przedstawił poziom zaawansowania prac przygotowawczych do budowy linii kolejowych na terenie Wielkopolski, omawiając pierwszą koncepcję w ramach rozpoczętego procesu tzw. trasowania.

Jak podkreśla pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild, było to pierwsze z planowanych spotkań w ramach kolejowych uzgodnień inwestycyjnych CPK z reprezentantami organów administracji rządowej, samorządów województw i władz miast.

 

Koncepcja CPK robi niezwykłe wrażenie i z całą pewnością można stwierdzić, że ma charakter skoku cywilizacyjnego. Z perspektywy Wielkopolski oznacza wiele zmian, przede wszystkim w obszarze infrastruktury kolejowej, a ta wymaga wielopoziomowej współpracy na różnych szczeblach administracji. Dlatego takie spotkania jak dziś są konieczne i cieszę się, że udało nam się, mimo różnic politycznych, merytorycznie podejść do tematu – mówi wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann.

– Zamierzamy konsultować przebieg planowanych linii kolejowych, omawiać potrzeby transportowe mieszkańców i lokalne uwarunkowania środowiskowe. Regionalne konsultacje strategiczne, w które włączamy przedstawicieli samorządów, będą kontynuowane, a ich celem jest ustalenie optymalnego przebiegu linii – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.

W ramach regionalnych konsultacji strategicznych spółka CPK planuje spotkania w kolejnych województwach. Po ich zakończeniu przeprowadzi analizę lokalizacyjną, w ramach której zostanie przedstawiony przebieg linii kolejowych. Kolejnym etapem będą dodatkowe – zaproponowane przez CPK – lokalne konsultacje społeczne dotyczące konkretnych rozwiązań technicznych. Co ważne, głos lokalnych społeczności zostanie także uwzględniony w trakcie wydawania decyzji środowiskowej, czyli dokumentu przesądzającego o przebiegu linii.

W województwie wielkopolskim planowana jest, w ramach Programu CPK, budowa 196 km nowych linii. Według założeń inwestora, prawie 2/3 mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną Wielkopolski.

W Wielkopolsce w ramach Programu CPK powstanie, po pierwsze, linia kolejowa nr 85 Warszawa – CPK – Łódź – Kalisz – Poznań. To zadanie w ramach budowy Kolei Dużych Prędkości Warszawa – CPK – Łódź – Poznań / Wrocław, która od swojego kształtu jest nazywana „igrekiem”. Zakładana prędkość eksploatacyjna pociągów na tym odcinku to co najmniej 250 km/h. To fragment tzw. szprychy nr 9 w ramach Programu CPK. Po drugie, w Wielkopolsce będzie budowana linia kolejowa nr 400 Nakło nad Notecią – Złotów – Okonek, która jest elementem szprychy nr 1 prowadzącej z CPK przez Płock, Toruń i Bydgoszcz w kierunku Koszalina.

Zaprezentowana podczas spotkania wersja trasowania zakłada, że przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/h możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu z Poznania: do Łodzi 1 godz. 5 min. (dziś najkrótsza podróż na tej trasie zajmuje 3 godz. 20 min.), do CPK 1 godz. 40 min., a do Warszawy 1 godz. 55 min. – (obecnie najkrótszy czas to – 2 godz. 55 min.). Z Kalisza pasażerowie będą mogli dojechać do Łodzi w 35 min., do CPK w 1 godz. 10 min., a do Warszawy w 1 godz. 25 min.

Łącznie w ramach kolejowej części Programu CPK planowana jest budowa ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. W ramach tzw. etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowych linii na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Zakończenie pozostałych inwestycji kolejowych wpisuje się w horyzont czasowy do 2040 r.65220329_10219805072706748_8566653129066545152_o

Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP Polskie Linie Kolejowe. 29 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.

Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało zlikwidowanych ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczej Szerokotorowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Stolica zakwitnie jak nigdy dotąd

Natura była wytchnieniem podczas tygodni społecznej izolacji, wiele osób zaczęło się otaczać roślinami. Miłośnicy ogrodnictwa mogą wystartować w Konkursie „Warszawa...

ROK 2019 TO REKORDOWO MAŁO WYPADKÓW W WARSZAWIE

W zeszłym roku w Warszawie doszło do 905 wypadków drogowych. To najmniej odkąd ZDM prowadzi statystyki. W ostatnich latach ta...

Przybywa otwartych lokali i klientów

  Blue City znajduje wspólną płaszczyznę porozumienia z najemcami. Otworzyła się większość...

Nowy hotel Holiday Inn Express na Mokotowie

Nawet w czasach epidemii covid19 w stolicy otwierane są nowe hotele. W tym tygodniu nastąpi otwarcie nowego, trzygwiazdkowego hotelu Holiday Inn...

Kredyt hipoteczny i pozytywna decyzja – co dalej

Ubieganie się o kredyt hipoteczny to długi i męczący proces, który wymaga wypełniania wielu formularzy i dostarczenia mnóstwa dokumentów. Pozytywna decyzja...

Klienci wracają do galerii handlowych

Polska Rada Centrów Handlowych wraz z agencją badawczą Inquiry przedstawiły wyniki pierwszej fali badania nastrojów konsumenckich „Powrót Polaków do zakupów...

Polecane

Innowacyjne udogodnienia w Tulipan House

Zaprojektowane na nowo lobby biurowca Tulipan House to nie tylko ekologiczny design, ale też przestrzeń, która na każdym kroku podkreśla dumę...

Warszawski rynek mieszkaniowy 2019

W 2019 roku w Warszawie przekroczono mieszkaniowy Rubikon. Na rynku pierwotnym średnia cena sprzedaży metra kwadratowego, na koniec pierwszej połowy roku, przekroczyła 9 tysięcy...

Noc Wieżowców 2018

Po przerwie wracamy do Was z trzecią edycją Nocy Wieżowców. zdjęcia: Kuba Jurkowski Wejściówki na Wydarzenie są imienne i nie istnieje możliwość zmiany danych na...

Rondo ONZ jeszcze wystrzeli w górę!

BY <!-- &amp;amp;amp;amp;lt;iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-N25V7L" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"&amp;amp;amp;amp;gt;&amp;amp;amp;amp;lt;/iframe&amp;amp;amp;amp;gt; Rondo...

Rondo Daszyńskiego w cieniu wieżowców

Rondo Daszyńskiego to chyba jeden z największych placów budowy w Europie. W czterech narożnikach tego ronda powstają lub są planowane biurowce o łącznej powierzchni 300...

Krwawe zaćmienie Superksiężyca w Warszawie

W nocy z 27 na 28 września doświadczyliśmy pełnego zaćmienia "Superksiężyca", następna taka okazja przydarzy się dopiero w 2033 roku. Zaćmienie rozpoczęło się o...