W 2003 roku był remont i wykonano złocenia bram wjazdowych do Pałacu Potockich przy Krakowskim Przedmieściu i znów mamy remont. Po pracach konserwatorskich bramy będą jak nowe. Remont musiał być wykonany, bo zabytkowej bramie szkodzi ruch na Trakcie Królewskim.
Wykonana w 2013 r. na zlecenie Ministerstwa ekspertyza budowlana tej części Pałacu Potockich wskazała na znaczną degradację bram i furt oraz podtrzymujących ich murów. W ekspertyzie zalecono przeprowadzenie kompleksowego remontu i prac konserwatorskich. Zalecenia te zostały zatwierdzone przez Stołecznego Konserwatora Zabytków.
Należ przypomnieć, że obecny wygląd murów i bram jest wynikiem odbudowy po zniszczeniach z okresu Powstania Warszawskiego z 1944 roku. Elementy murowe oraz bramy i furtki były wielokrotnie odnawiane i remontowane, jednak upływ czasu oraz obciążenia wynikające z lokalizacji (spaliny, remont ulicy Krakowskie Przedmieście) znacznie pogorszyły stan techniczny budowli. Mury są zawilgocone powyżej poziomu terenu z powodu zaciekania (zniszczone obróbki blacharskie gzymsów i zwieńczeń), jak i poniżej poziomu terenu (brak izolacji). Elementy stalowe i żelazne są w różnym stopniu skorodowane w wyniku utraty warstwy ochronnej farby i braku innych zabezpieczeń przed korozją.
Remont bram prowadzony jest pod nadzorem konserwatorów Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków. Metalowe zabytkowe bramy, furtki są naprawiane i zabezpieczane galwanicznie w specjalistycznym zakładzie, gdzie również tą metodą zostaną odtworzone złocenia.
Remont realizowany jest w dwóch etapach. Najpierw brama południowa, a później północna. Planowane zakończenie prac nastąpi w listopadzie br.
Przetarg wygrała firma ANPOL Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Andrzej Polański z siedzibą w Oleszycach. Umowa opiewa na kwotę 355 tys. zł. Informacja o przetargu dostępna jest na stronie internetowej MKiDN.
Przeprowadzony 10 lat temu remont bram wjazdowych do MKiDN od strony Krakowskiego Przedmieścia miał charakter ograniczony, tzn. wykonano bieżące naprawy tynków i malatury oraz oczyszczono i pokryto farbą elementy stalowe, a także wykonano złocenia niektórych elementów.
Być może najlepszym rozwiązaniem byłoby przekształcenie Traktu Krakowskiego w deptak. Jesteśmy ciekawi, co sądzicie o takim rozwiązaniu?