Do końca 2022 r. na podległych nam ulicach nie tylko ZDM wymieni oprawy oświetleniowe. Większość starych betonowych latarni zastąpią nowoczesne słupy stalowe. ZDM właśnie ogłosił przetarg na dostawę niemal 4 tys. nowych konstrukcji.
Oświetlenie większości warszawskich ulic wybudowano kilkadziesiąt lat temu. Dlatego co roku sukcesywnie wymieniane są nadgryzione zębem czasu latarnie i oprawy. Celem jest poprawa efektywności, zmniejszenie poboru energii elektrycznej oraz zminimalizowanie ryzyka wystąpienia awarii.
Na koniec 2020 r. tylko 20 proc. z ok. 55 tys. opraw na latarniach przy podlegających drogowcom ulicach świeciło nowoczesnym światłem LED, zainstalowanym w ciągu ostatnich kilku lat. Do grudnia 2022 r. w ledowe lampy wyposażane wszystkie są słupy oświetleniowe. Na mocy podpisanej na początku stycznia umowy zielonogórska firma LUG Light Factory po uprzednim zaprojektowaniu dostarczy nam pod montaż ok. 40 tys. opraw.
3961 NOWYCH LATARNI
Wartość umowy wynosi 32 mln zł i jest niższa od planowanej o 7 mln zł. Dlatego drogowcy zdecydowali, że tę zaoszczędzoną kwotę przeznaczą również na wymianę słupów oświetleniowych – większość betonowych latarni przy podległych drogach zastąpią stalowymi. W tym celu właśnie ogłoszono przetarg na dostawę 3961 takich słupów.
Wymiana prowadzona będzie metodą 1 do 1. Oznacza to jedną wstawioną nową latarnię w miejsce starej. Ponieważ termin składania ofert wyznaczono na 8 czerwca, a dostawa 75 proc. wszystkich słupów ma nastąpić do trzech miesięcy od dnia zawarcia umowy, montaż nowych latarni powinien rozpocząć się jesienią tego roku. To oznacza, że ruszy mniej więcej w tym samym czasie, kiedy otrzymamy pierwsze partie ledowych opraw.
Przetarg zakłada również zakup czterech urządzeń związanych z pomiarem oświetlenia. Baza będzie poszerzona o analizator jakości zasilania, miernik wielofunkcyjny, spektroradiometr i miernik do pomiaru powłok lakierniczych i cynkowych metodą wiroprądową i indukcji magnetycznej. Zwłaszcza ten ostatni sprzęt najbardziej komponuje się z latarniami. Dzięki niemu będzie można dokładniej sprawdzać, czy grubość warstw cynku i lakieru na słupach oświetleniowych jest odpowiednia i wynosi 80 mikronów. To ważne, bo latarnie są cały czas narażone na działanie warunków atmosferycznych, w tym opadów.
Fot. ZDM