Ratusz ogłasza przetarg na budowę pięciu nowych stacji metra. Mają być podobne do tych, które powstały na centralnym odcinku metra.
Trwa przetarg na na wykonawców odcinków 3+3 czyli przedłużeń po trzy stacje w kierunku zachodnim, na Wolę, oraz w kierunku wschodnio-północnym, na Targówek. Teraz Metro Warszawskie ogłasza konkurs na wykonanie koncepcji architektoniczno-budowlanej kolejnych stacji II linii metra – dwóch na Bemowie oraz trzech na Bródnie.
Na odcinek zachodni, o długości ok. 2,12 km, składają się dwie stacje z dwoma odcinkami tuneli szlakowych z wentylatorniami. Stacja C-5 o roboczej nazwie Ulrychów (Wola Park) znajdzie się pod Górczewską, w rejonie ulicy Białowiejskiej. Kolejna stacja, C-4 o roboczej nazwie Górce (Powstańców Śląskich), jest zaplanowana pod Górczewską, w rejonie ratusza dzielnicy Bemowo oraz skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich.
Na odcinku wschodnio-północnym, o długości ok. 3,95 km, przewidziano trzy stacje i trzy odcinki tuneli szlakowych z wentylatorniami. Stacja C-19 Zacisze powstać ma pod ul. Figara, po południowej stronie skrzyżowania ul. Litawora z ul. Rolanda. Kolejną stację, C-20 Kondratowicza, przewidziano pod skrzyżowaniem ul. Kondratowicza z ul. Malborską, po zachodniej stronie ul. Św. Wincentego. Ostatnia stacja, C-20 Bródno (Rembielińska) powstać ma pod ul. Kondratowicza po wschodniej stronie ul. Rembielińskiej.
Termin składania wniosków o udział w konkursie mija 16 lutego 2015 r. Następnie uczestnicy będą mieli co najmniej 90 dni na złożenie prac, licząc od daty zaproszenia do składania prac. Każdy ze startujących może złożyć projekt tylko na jeden odcinek – zachodni lub wschodnio-północny. Na zwycięzcę konkursu – w każdej z dwóch jego części – czeka nagroda po 50 tys. zł oraz zaproszenie do negocjacji „z wolnej ręki” ws. wykonania projektów budowlanych. Ponadto dla każdego z odcinków mogą zostać przyznane cztery wyróżnienia po 25 tys. zł. Projekty mają kontynuować rozwiązania stylistyczne i techniczne przyjęte na centralnym odcinku II linii. Dotyczy to zarówno daszków nad wyjściami (tzw. motylków), jak i elementów wystroju stacji np. charakterystycznych, kolorowych grafik z ich nazwami, które stworzył Wojciech Fangor.
Koszt wykonania projektów budowlanych, dokumentacji oraz nadzoru autorskiego w przypadku odcinka zachodniego szacowany jest na nieco ponad 25 mln zł brutto, natomiast dla dłuższego odcinka wschodnio-północnego – prawie 40 mln zł brutto.
Metro w lutym?
Teraz Warszawa czeka na otwarcie pierwszego, centralnego odcinka II linii metra. Władze miasta postanowiły przedłużyć testy 6-kilometrowego odcinka z siedmioma przystankami po pożarze, do jakiego doszło w pomieszczeniach technicznych stacji C-9 Rondo Daszyńskiego. Jego otwarcie, według niepotwierdzonych oficjalnie przez miasto informacji, może nastąpić na przełomie stycznia i lutego 2015 r.
Potem ruszy budowa sześciu kolejnych stacji metra. Plany zakładają, że do 2022 r. – w ramach nowej perspektywy unijnej – II linia wydłuży się o blisko 13 km i 11 stacji. W pierwszej kolejności – do 2019 r. – powstaną tzw. odcinki 3+3 – to jest po trzy stacje w każdą stronę (na Wolę i Targówek). Wykonawców kolejnego odcinka metra poznamy po otwarciu ofert na przełomie marca i kwietnia 2015 r.
Kolejny etap, do 2022 r., zakłada właśnie budowę pięciu stacji (teraz toczy się konkurs na wykonanie ich projektów) – dwóch na Bemowie i trzech na Bródnie. Na wschodnio-północnym odcinku II linia metra dotrze do zaplanowanej stacji końcowej, z możliwością zbudowania odgałęzienia na Białołękę. Na zachodzie zabraknie jeszcze trzech przystanków i Stacji Techniczno-Postojowej. Na razie nie ma możliwego terminu budowy tego ostatniego odcinka. Do czasu jego realizacji pociągi będą obsługiwane z STP Kabat na I linii oraz właśnie z rozbudowanych torów odstawczych na trasie II linii.