Zarząd Transportu Miejskiego ponownie ogłosił przetarg na wykonanie koncepcji Dworca Południowego. To kolejny krok do przebudowy pętli przy al. Wilanowskiej. Cena nie będzie jedynym kryterium przetargu, pod uwagę wzięte będzie doświadczenie wykonawcy, jakość i udział pracowników ZTM w projektowaniu.
Przedmiotem przetargu jest wykonanie czterech wariantów koncepcji Dworca Południowego. Projekty będą się od siebie różnić dokładną lokalizacją obiektu oraz przebiegiem planowanej w przyszłości linii tramwajowej z dworca w kierunku Wilanowa. Wykonawca przeprowadzi analizę funkcjonalną, prawną, ekonomiczną i wariantów inwestycyjnych dla każdej koncepcji oraz zorganizuje także konsultacje społeczne. Pierwszy przetarg, ogłoszony w październiku ubiegłego roku, został unieważniony, ponieważ oferty przekroczyły założony budżet.
Najważniejsza jest jakość
W kryteriach oceny przetargu zostały wprowadzone nowości, tj. 55% możliwych do zdobycia punktów stanowi cena, 25 % metodyka pracy – oceniany będzie plan realizacji przedmiotu przetargu i propozycję współpracy z Zarządem Transportu Miejskiego na etapie projektowania, a pozostałe 20 % punktów to doświadczenie i kwalifikacje wykonawcy.
Zarząd Transportu Miejskiego stawia na jakość wykonanych koncepcji. Pracownicy ZTM wezmą udział w pracach na każdym etapie projektu: specjaliści z poszczególnych dziedzin będą dołączali do zespołu, aby wszystkie rozwiązania były optymalne. Termin realizacji zadania to 8 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Nowoczesny węzeł
Dworzec Południowy stanie się nowoczesnym, wygodnym i w pełni funkcjonalnym węzłem przesiadkowym. Zaspokoi wiele potrzeb podróżnych – przede wszystkim komunikacyjne. Zapewni sprawną, bezpieczną i wygodną przesiadkę między metrem, autobusem i tramwajem. Ponadto podniesie komfort oczekiwania na podróż. Dla osób korzystających z autobusów dalekobieżnych planowana jest poczekalnia, a także kawiarnie, restauracje, miejsca, gdzie będzie można przyjemnie spędzić czas.
Na początku 2016 roku został rozstrzygnięty konkurs dla studentów Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, którzy projektowali zagospodarowanie rejonu Dworca Południowego. W konkursie udział wzięło 12 zespołów. Uczestnicy musieli uwzględnić istniejącą stację metra, pętlę autobusową powiększoną o co najmniej 30 %, zintegrowane przystanki tramwajowe dla istniejącej linii wzdłuż ul. Puławskiej i projektowanej linii biegnącej w osi wschód-zachód, parking rowerowy na 800 miejsc, halę odpraw dla pasażerów, parking P+R i budynek Centrum Zarządzania Ruchem (z siedzibą ZTM). Oprócz tego zespoły musiały zaprojektować nowy układ drogowy.