SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Będzie nowy DWORZEC ZACHODNI. Budowa ruszy w 2019 r.

Strona główna Infrastruktura Będzie nowy DWORZEC ZACHODNI. Budowa ruszy w 2019 r.

Nowa, przebudowana Warszawa Zachodnia będzie funkcjonalnym, pozbawionym barier architektonicznych węzłem komunikacyjnym. Pasażerowie pociągów, tramwajów i autobusów zyskają wygodne podróże. Stacja będzie miała całkowicie zadaszone perony, podziemną przestrzeń pasażerską na poziomie -1 oraz przystanek tramwajowy na poziomie -2.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Tramwaje Warszawskie podpisały dziś 10 lipca 2018 r. porozumienie w sprawie budowy zintegrowanego węzła przesiadkowego Warszawa Zachodnia. Wspólna realizacja inwestycji obejmie budowę podziemnego przystanku tramwajowego oraz wykonanie konstrukcji dla przyszłego tunelu tramwajowego pod zmodernizowaną stacją Warszawa Zachodnia. Przystanek będzie jednym z głównych punktów przesiadkowych na nowej trasie tramwajowej z Woli do Wilanowa. Prace zakończą się w  II  połowie 2022 r.zach-arch-01-14

– Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia to realizacja potrzeb pasażerów i mieszkańców, tworzenie zintegrowanego systemu transportu publicznego, w którym szczególnie istotną rolę pełni kolej. Jednym z ważnych celów Krajowego Programu Kolejowego jest ułatwienie komunikacji w aglomeracjach m.in. przez lepsze łączenie różnych środków transportu. Takie rozwiązania uwzględniamy m.in. w Warszawie, Krakowie, Wałbrzychu, Łodzi i Gorzowie Wielkopolskim – powiedział Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. 

Stacja otwarta na potrzeby pasażerów

Na stacji Warszawa Zachodnia powstaną nowe perony dostępne dla osób o ograniczonej mobilności. Na każdym będą ruchome schody i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. PLK wybudują dodatkowy peron od strony Tunelowej. Całą halę peronową przykryje dach. Czytelne oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej ułatwią obsługę na peronach. Całkowicie zmieni się przejście podziemne. Będzie wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Świetliki umieszczone w konstrukcji peronów zapewnią naturalne światło.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w realizacji inwestycji uwzględniają potrzebę dogodnych połączeń kolei z komunikacją miejską. Nowa Warszawa Zachodnia zwiększy komfort podróżnych przewozów aglomeracyjnych, regionalnych i międzyregionalnych, przesiadających się do autobusów i tramwajów. Pasażerowie skorzystają z wygodnych peronów oraz dogodnego dostępu do transportu miejskiego  – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

dwaa_7Pociągi pojadą częściej i sprawniej

Warszawa Zachodnia to największa stacja kolejowa w Polsce pod względem wielkości ruchu pasażerskiego. W dobie obsługuje około 1000 pociągów. Nowa Zachodnia będzie dostosowana do rosnącego zainteresowania pasażerów. Zmienią się tory oraz system sterowania ruchem kolejowym. W ramach modernizacji linii średnicowej trasa od Warszawy Zachodniej do Wschodniej będzie przystosowana do większej liczby pociągów. Stworzone zostaną także nowe możliwości połączeń na linii Piaseczno – Legionowo. Dzięki połączeniu linii kolejowej ze Służewca, Lotniska Chopina i Piaseczna z linią kolejową w stronę Warszawy Gdańskiej, po zachodniej stronie Warszawy powstanie dogodny przejazd północ – południe. Planowane jest dogodne przejście z peronu 9 Warszawy Zachodniej (obecny peron 8) do pozostałej części stacji.zach-arch

– Tramwaje Warszawskie służą mieszkańcom Warszawy od ponad 150 lat, dbając o to, by podróżni mogli przemieszczać się po stolicy szybko, komfortowo i w sposób przyjazny dla środowiska. Budowa węzła przesiadkowego na Warszawie Zachodniej, największej stacji kolejowej w Polsce pod względem wielkości ruchu pasażerskiego, w przyjazny i wygodny dla pasażerów sposób zintegruje szynową komunikację miejską z koleją. To ważny element realizacji długofalowej strategii Tramwajów Warszawskich, której celem jest dalszy rozwój nowoczesnej, komfortowej i ekologicznej komunikacji tramwajowej w stolicy. Cel ten jest zbieżny ze strategią Warszawy, która zakłada priorytet dla komunikacji szynowej, w tym rozbudowę i modernizację tras tramwajowych – mówi Wojciech Bartelski, prezes Zarządu, Tramwaje Warszawskie sp. z o.o.

Informacje o inwestycji

Projekt przebudowy stacji wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych za ponad 11 mln zł wykonuje firma Torprojekt Sp. z o.o. Planowany termin zakończenia prac to pierwsza poł. 2019 r. W II poł. 2019 r. przewiduje się rozpoczęcie robót budowlanych. Zakończenie inwestycji założono w II połowie 2022 r.

Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia będzie dofinansowana w ramach projektu “Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia” realizowanego z udziałem środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Jesteś świadkiem wydarzenia w Warszawie lub chcesz podzielić się informacjami na temat nowych inwestycji?  Skontaktuj się z nami przez Facebooka lub pisz redakcja@nowawarszawa.pl

 

Wiadomości

Nordea otwiera Horizon – futurystyczne centrum IT w Warszawie

W Warszawie powstała przestrzeń biurowa rodem z NASA. Skandynawski bank Nordea wybrał stolicę na siedzibę globalnego centrum dowodzenia i kontroli cyberbezpieczeństwa....

Innowacyjne udogodnienia w Tulipan House

Zaprojektowane na nowo lobby biurowca Tulipan House to nie tylko ekologiczny design, ale też przestrzeń, która na każdym kroku podkreśla dumę...

Warszawa nowojorska według Tytusa Brzozowskiego

Warszawa jak Nowy Jork. Taką wizję miasta przedstawił Tytus Brzozowski znany i ceniony przez wszystkich artysta. O tym, co go zainspirowało...

Grupa Murapol rozpoczęła oferowanie 273 mieszkań w dwóch stołecznych osiedlach

Portfolio stołecznych inwestycji Grupy Murapol zostało powiększone o nowe przedsięwzięcie deweloperskie, które powstanie w dzielnicy Ursus – Murapol Dzieci Warszawy. Oferta...

Motocykliści wjeżdżają na buspasy

Warszawskie buspasy będą dostępne dla motocyklistów. Prezydent Warszawy podjął decyzję o dopuszczeniu ruchu motocykli po tych wydzielonych korytarzach transportowych. Zmiany...

Forest rozkwitnie za 162 mln euro

Kampus biurowy Forest to druga, po wieżowcach Varso Place, największa inwestycja HB Reavis w Polsce. Budynki powstające w Warszawie na pograniczu...

Polecane

Wygodniejsze kolejowe stacje i przystanki w Warszawie

Nowe windy, platformy, wiaty oraz tablice informacyjne – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają komfort i dostępność kolei dla podróżnych ....

Warszawski rynek mieszkaniowy 2019

W 2019 roku w Warszawie przekroczono mieszkaniowy Rubikon. Na rynku pierwotnym średnia cena sprzedaży metra kwadratowego, na koniec pierwszej połowy roku, przekroczyła 9 tysięcy...

Noc Wieżowców 2018

Po przerwie wracamy do Was z trzecią edycją Nocy Wieżowców. zdjęcia: Kuba Jurkowski Wejściówki na Wydarzenie są imienne i nie istnieje możliwość zmiany danych na...

Rondo ONZ jeszcze wystrzeli w górę!

BY <!-- &amp;amp;amp;amp;lt;iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-N25V7L" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"&amp;amp;amp;amp;gt;&amp;amp;amp;amp;lt;/iframe&amp;amp;amp;amp;gt; Rondo...

Rondo Daszyńskiego w cieniu wieżowców

Rondo Daszyńskiego to chyba jeden z największych placów budowy w Europie. W czterech narożnikach tego ronda powstają lub są planowane biurowce o łącznej powierzchni 300...

Krwawe zaćmienie Superksiężyca w Warszawie

W nocy z 27 na 28 września doświadczyliśmy pełnego zaćmienia "Superksiężyca", następna taka okazja przydarzy się dopiero w 2033 roku. Zaćmienie rozpoczęło się o...