REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Będą droższe opłaty parkingowe w Śródmieściu

Strona główna Infrastruktura Będą droższe opłaty parkingowe w Śródmieściu

Miasto chce walczyć ze smogiem. Dlatego miasto wprowadza systemowe zmiany, które ograniczą smog i emisję gazów cieplarniach. Mniejsza liczba samochodów w centrum stolicy, likwidacja kopciuchów oraz zieleń to fundamenty polityki klimatycznej. I nowe opłaty nawet 5 złotych za godzinę parkowania. 

 

Warszawa dusi się od samochodów. Zmiany klimatyczne i smog to realne zagrożenie, dlatego zadecydowałem o istotnych zmianach w polityce transportowej – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. – Nasze projekty będziemy wdrażać stopniowo, ale w sposób kompleksowy. Stawką jest walka o zdrowie i bezpieczeństwo mieszkańców. Poszerzenie strefy płatnego parkowania, nowe buspasy oraz strefa czystego transportu wpłyną na lepszą jakość powietrza. 

 

Rozszerzamy i uszczelniamy SPPN

Obecna Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) to ponad 190 km dróg i blisko 30 tysięcy miejsc postojowych. W ciągu trzech lat powiększy się o ponad 125%. Do 2023 r. do SPPN włączonych zostałoby siedem nowych obszarów. Oprócz Woli i Pragi-Północ, gdzie już toczą się konsultacje z mieszkańcami, parkometry mają stanąć:

  • na Pradze-Południe i w Porcie Praskim (ok. 36 km dróg, ponad 5600 miejsc);
  • w Śródmieściu Południowym, w kolejnych rejonach Mokotowa i na Ochocie (ponad 81 km dróg i ponad 12 500 miejsc postojowych);
  • na Mokotowie Południowym (ok. 25 km dróg i 3700 miejsc);
  • na Woli, w rejonie ul. Jana Kazimierza (ok. 8 km dróg i ok. 1000 miejsc);
  • na Żoliborzu (ok. 53 km dróg i ok. 8700 miejsc).

W sumie nowy obszar SPPN może się powiększyć o ponad 250 km dróg oraz blisko 40 600 miejsc postojowych. Miejsca i ewentualne korekty granic będą omówione z mieszkańcami. Dodatkowo wprowadzimy rozwiązania, które pomogą m.in. ochronić podwórka przed zastawianiem przez przyjezdne auta.

 

Wzrosną również opłaty za parkowanie. Nowe stawki mogą obowiązywać już od lata przyszłego roku. Pierwsza godzina postoju ma kosztować 3,9 zł, druga 4,6 zł, trzecia 5,5 zł, natomiast czwarta i każda kolejna 3,9 zł. Propozycja bliska jest maksimum, jakie miasta mogą stosować w myśl znowelizowanej Ustawy o drogach publicznych.

 

Uważamy, że terenie ścisłego centrum miasta powinny obowiązywać inne zasady. Moja wyjściowa propozycja to nie mniej niż 4,9 złotych za pierwszą godzinę parkowania w Śródmiejskiej Strefie.  Będę o tym rozmawiał z Radą m.st. Warszawy i z warszawiakami – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent stolicy. – Ta parkowanie będzie płatne także w weekendy – dodał.

 

Kierowcy, którzy dotychczas lekceważyli opłaty za parkowanie odczują zmiany. Wysokość kary wzrośnie radykalnie – do maksymalnej kwoty 250 zł (170 zł, w przypadku uiszczenia opłaty w ciągu siedmiu dni od daty wezwania, 100 zł – w ramach ostrzeżenia przy pierwszym braku ważnego biletu). Od listopada 2019 r. na ulicach Warszawy pojawią się pojazdy wyposażone w system tzw. e-kontroli, co zwiększy efektywność wykrywalności nieopłaconych aut.

 

Warszawa wprowadza również system tablic elektronicznych, które będą wskazywać liczbę wolnych miejsc na parkingach podziemnych. Obecnie potencjał tych przestrzeni nie jest w pełni wykorzystany.

 

Strefa Czystego Transportu i kolejne buspasy

Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu to rozwiązanie w miejscach, gdzie priorytet powinni mieć piesi. Niestety przepisy ustawy nie są doskonałe i nie pozwalają na elastyczność np. w przypadku dostawców. Będziemy apelować do rządu o ich zmianę, by ta strefa odpowiadała realnym potrzebom mieszkańców – zapowiada prezydent stolicy.

 75247309_10157433420406091_630732152329207808_n

Pierwsza warszawska Strefa Czystego Transportu mogłaby objąć ulice Nowy Świat (od al. Jerozolimskich  na północ), Krakowskie Przedmieście, a także obszar Starego Miasta zakreślony ulicami: Miodową, Schillera, Bonifraterską, Świętojerską, Franciszkańską, Koźlą, Mostową (do ul. Bugaj), ul. Bugaj aż do Zamku Królewskiego (do wysokości mostu Śląsko-Dąbrowskiego). Miasto podjęło już pierwsze kroki – w przygotowywanym nowym Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego będzie podstawa, która w przyszłości pomoże wytyczyć strefę. Stolica zakupiła też 130 przegubowych autobusów elektrycznych. Wkrótce pojazdy napędzane silnikami diesla znikną z całego Traktu Królewskiego. W I kwartale 2020 r. zostanie zlikwidowany parking autobusowy pod Pałacem Kultury i Nauki.

 

Nowoczesne „elektryki” będą jeździły także po nowych buspasach. Te w 2020 r. wyznaczone zostaną na ulicach:

  • Bitwy Warszawskiej – w obu kierunkach, od ronda Zesłańców Syberyjskich do ul. Grójeckiej;
  • Radzymińskiej – kierunek północny, wyjazd z miasta, od ul. Trockiej do Łodygowej;
  • Puławskiej – w obu kierunkach, od Doliny Służewieckiej do al. Wilanowskiej;
  • Połczyńska-Wolska – od ul. Powstańców Śląskich do al. Prymasa Tysiąclecia;
  • Kasprzaka – od al. Prymasa Tysiąclecia do ul. Płockiej (jako rozwiązanie docelowe);

Po otwarciu Południowej Obwodnicy Warszawy przeprowadzimy również analizę dotyczącą możliwości uruchomienia buspasa w al. Sikorskiego, na kierunku północnym, od ul. Świętego Bonifacego do Sobieskiego.

 

Poszerzy się również oferta parkingów systemu Parkuj i Jedź. Nowe obiekty powstaną m.in. przy stacjach kolejowych PKP Żerań i PKP Jeziorki. Dodatkowo kolejne parkingi wybudowane zostaną w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych metropolii warszawskiej. Jeszcze w 2019 r. do użytku oddane zostaną obiekty przy stacji kolejowej w Kobyłce, a także w Żyrardowie – na ul. Kolejowej i na pl. Piłsudskiego.

 

Walczymy ze smogiem

Likwidacja kopciuchów, montaż nowych stacji monitoringu powietrza, a także zazielenianie stolicy to elementy walki ze smogiem – mówi Rafał Trzaskowski. – Warszawiacy, którzy zgłoszą do nas po nowe dotacje mogą liczyć na pełne pokrycie kosztów usunięcia starego pieca i instalacji ekologicznego źródła ogrzewania.

 

Dzielnice planowały w 2019 r. zlikwidować 350 kopciuchów w zasobach komunalnych, ale zlikwidowały – licząc do dziś – 529. Według szacunków Biura Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej prywatni właściciele, dzięki  wsparciu finansowemu miasta, zlikwidują w tym roku co najmniej 660 starych pieców. To łącznie blisko 1200 mniej kopcących kotłowni. Od środy, 23 października 2019 r. obowiązują nowe, bardziej atrakcyjne zasady dofinansowania – mieszkańcy mogą otrzymać od 12 do 200 tys. zł

 

System monitoringu powietrza zostanie rozbudowany o dwie referencyjne stacje pomiarowe (przy ul. Grochowskiej 244a i przy Muzeum Polin) oraz 150 czujników zlokalizowanych w stolicy i sąsiednich gminach. Dane pomiarowe będą dostępne w Warszawskim Indeksie powietrza już w 2020 r. Mieszkańcy będą mogli dołączyć do panelu obywatelskiego. Pierwsze w historii naszego miasta tego typu wydarzenie  odbędzie się w przyszłym roku. Uczestnicy początkowo mają dyskutować o efektywności energetycznej w stolicy oraz rozwoju odnawialnych źródeł energii.

 

Warszawa inwestuje w zieleń. Trwa zalesianie części nieużytków, które latem otrzymały Lasy-Miejskie Warszawa (tereny lasów powiększyły się o ponad 50 ha). Tylko w 2019 r. w stolicy zasadzonych zostanie ponad 115 tysięcy drzew. Jeszcze w tym roku przy 20 dużych warszawskich arteriach pojawi się blisko 850 drzew. Te sadzone będą m.in. na ulicach Broniewskiego (31 drzew), Jagiellońskiej (135 drzew), Marszałkowskiej (51 drzew), Wiertniczej (45 drzew), a także przy al. Jana Pawła II (51 drzew) oraz al. „Solidarności” (25 drzew).

 

Powstaną również nowe zieleńce, parklety i ogrody deszczowe. W latach 2019-2020 pojawią się m.in. przy ul. Kępnej-Jagiellońskiej, przy ul. Dąbrowszczaków, na podwórkach przy ul. Strzeleckiej-Środkowej-Konopackiej-Stalowej, a także plaży Romantyczna. Dodatkowo, do końca 2019 r. zakończymy modernizację parku Żeromskiego, a w 2020 r. – zmodernizowane zostanie przedpole Reduty Wolskiej.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Siedem ofert na budowę tunelu w Wesołej

Między 90,7 a 149,4 mln zł zaproponowały firmy, które chcą wybudować tunel w Wesołej pod linią kolejową nr 2 Warszawa Zachodnia-Terespol. Właśnie...

Nie rezygnuj z życia! Tabliczki z bardzo ważnym przesłaniem zawisły na mostach w stolicy

Na warszawskich mostach pojawiły się tabliczki informacyjne kierowane do osób w kryzysie samobójczym. Znalazło się na nich hasło „Nie rezygnuj z...

UNIQLO z drugim stałym sklepie w Warszawie! W samym sercu stolicy!

Najbardziej prestiżowy adres handlowy stolicy– Wars Sawa Junior w ścisłym centrum Warszawy, należący do G City Europe – stanie się lokalizacją...

Wszystkie biura w otulonym zielenią kampusie Forest wynajęte

HB Reavis, właściciel i zarządca nieruchomości komercyjnych, podpisał 7-letnie umowy najmu ze spółkami z grupy Transition Technologies. Zajmą one łącznie prawie...

NU2 Warszawa Wola: Skanska wprowadza do sprzedaży 36 mieszkań „pod klucz”

Skanska Residential Development Poland wprowadza do sprzedaży ofertę Sitta w ramach inwestycji NU2 Warszawa Wola. Docelowo dostępnych będzie 36 mieszkań wykończonych...

Polecane

Westfield Days – odkryj trendy, którymi możesz się dzielić w Westfield Mokotów

Lato powoli się kończy, ale na warszawskim Mokotowie nadal będzie gorąco. W ostatni weekend września w Westfield Mokotów odkryjesz najnowsze trendy w...

XVI WARSZAWSKIE TARGI MIESZKANIOWE DOM 2024

Już w ten weekend (21-22.09.2024 ) w Pałacu Kultury i Nauki odbędą się Warszawskie Targi Mieszkaniowe DOM 2024. To już szesnasta edycja...

IL DIVO w Polsce: Wyjątkowy Jubileuszowy Koncert w Warszawie

Międzynarodowy kwartet wokalny IL DIVO, z okazji swojego 20-lecia, wystąpi na żywo w Polsce. Koncert odbędzie się 22 września w PreZero...

Najważniejszy festiwal twórców wizualizacji już jesienią w Warszawie

Trzy dni dyskusji, prezentacji i warsztatów wokół najnowszych i najbardziej znaczących zagadnień w świecie wizualizacji architektonicznych (i nie tylko). Na początku...

Zabytkowa hala zagrożona rozbiórką. To tu powstał kultowy Fiat 125 p!

Jesienią pisaliśmy o zabytkowych halach dawnej fabryki FSO, w których powstawał fiat 125 p. Ten kultowy samochodów Jesienią pisaliśmy o zabytkowych...

Warszawski Maraton Fotograficzny. Ruszyły zapisy do 5. edycji największego polskiego fotomaratonu

Kolejna odsłona Warszawskiego Maratonu Fotograficznego organizowanego przez Green Caffè Nero odbędzie się 14 września 2024 roku. Uczestnicy będą mieli do wykonania 8...