REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Autobusy miejskie z pierwszeństwem przejazdu

Strona główna Infrastruktura Autobusy miejskie z pierwszeństwem przejazdu

ZTM wprowadził kolejne nowatorskie rozwiązanie promujące Warszawski Transport Publiczny – priorytet w sygnalizacji świetlnej dla autobusów. Sygnalizacja „widzi” autobus i daje mu zielone światło, co usprawni przejazd i pomoże pokonać trasę punktualnie.

W Warszawie od dłuższego czasu funkcjonuje już priorytet dla tramwajów. Gdy skład zbliża się do skrzyżowania, system decyduje, w jaki sposób może pomóc pasażerom komunikacji miejskiej: dać wcześniej „zielone” światło albo wydłużyć trwające, aby tramwaj zdążył przejechać. Zyskane dziesiątki sekund składają się na szybszy przejazd całej trasy. Dzięki priorytetom możliwe jest też dokładniejsze ułożenie rozkładu i większa punktualność. Teraz podobne rozwiązanie wprowadzamy dla autobusów.

Analiza danych na bieżąco

Przygotowanie priorytetów dla autobusów jest trudniejsze niż dla tramwajów. Autobusy, w przeciwieństwie do tramwajów, nie mają oddzielnej przestrzeni na drodze i poruszają się wraz z innymi uczestnikami ruchu. Nawet jeżeli wytyczony jest buspas, to i tak, poza kilkoma wyjątkami, sygnalizacja świetlna jest wspólna dla wszystkich pasów ruchu. A jest o co walczyć – jeśli autobus przejedzie przez skrzyżowanie o jeden cykl wcześniej niż bez priorytetu, można zyskać nawet dwie minuty na czasie przejazdu.

Priorytet zależy od wielu czynników, jak np. liczba autobusów na ulicach poprzecznych („zysk” jednego autobusu nie może być stratą dla innego) czy natężenie ruchu wszystkich pojazdów. Wyższy priorytet będzie podczas nocy oraz w święta, gdy ruch na ulicach jest mniejszy – wtedy zatrzymania autobusów będą minimalizowane. Stworzenie w takich warunkach priorytetu dla komunikacji miejskiej wymaga dokładnych danych i precyzyjnych analiz.

Założeniem było wykorzystanie systemów, w które autobusy już są wyposażone. Pojazdy na bieżąco wysyłają do centralnego systemu różne dane, m.in. swoją pozycję, prędkość, numer linii, liczbę pasażerów. Przygotowana w ZTM aplikacja zbiera dane z pojazdów, analizuje warunki ruchu na drodze i przekazuje odpowiednie informacje dla systemu sygnalizacji świetlnej, a stąd do sterownika na konkretnym skrzyżowaniu. Wszystko to dzieje się w czasie rzeczywistym. Żeby system działał, musi być do niego dostosowana przede wszystkim sygnalizacja świetlna, dlatego przy każdym remoncie czy budowie nowego skrzyżowania, staramy się uwzględnić w projekcie sygnalizacji świetlnej priorytetu dla autobusów.

System już działa

Priorytet dla autobusów wprowadzono testowo już w styczniu tego roku na ulicy Puławskiej dla skrzyżowań z al. Lotników i ul. Niedźwiedzią oraz na Wale Miedzeszyńskim – przy Przewodowej i Ogórkowej. Wyniki były zgodne z oczekiwaniami – dzięki priorytetowi autobusy komunikacji miejskiej tracą tu mniej czasu, rzadziej lub krócej stoją na czerwonym świetle. W zależności od pory dnia, niepożądane postoje udało się je zredukować nawet o jedną piątą. To właśnie ten parametr, czyli przejazd bez zatrzymania lub skrócenie postoju na czerwonym świetle, doskonale pokazuje, że priorytet działa. Przekłada się to wprost na skrócenie czasu przejazdu, dochodzące na niektórych odcinkach nawet do 20 procent. Doceniają to z pewnością pasażerowie, którzy w porannym szczycie spieszą się do pracy. Te dwa odcinki pozwoliły sprawdzić, że priorytet dla autobusów, choć w dużym stopniu zależny od warunków ruchu samochodów i pieszych, uwzględniający ulice poprzeczne i kursujące nimi autobusy – działa.

Teraz przyszedł czas na wdrożenie priorytetu na długim odcinku ulicy, z wieloma skrzyżowaniami i buspasem. W piątek, 26 lutego, zaczął on regulować ruch na pięciu skrzyżowaniach ulicy Radzymińskiej – z Gorzykowską, Trocką, gen. T. Rozwadowskiego, Jórskiego i Tarnogórską. Tak jak na dwóch pierwszych odcinkach ulic z autobusowym priorytetem, także tu algorytm będzie uwzględniał nie tylko ruch autobusów ulicą Radzymińską, ale także ulicami poprzecznymi. Na każdym z tych skrzyżowań autobusy WTP skręcają lub wjeżdżają na ulicę Radzymińską. Dużo zyskają więc również pasażerowie autobusów, jadący ulicą Trocką od stacji metra czy mieszkańcy Zacisza. Ponadto cykle pozostałych sygnalizacji na ulicy Radzymińskiej zostały dostosowane do odcinka, na którym działa priorytet.

Co jeszcze może dać priorytet?

Przyszłość komunikacji miejskiej należy do takich systemów. Dzięki niemu możliwe będzie regulowanie rozkładów jazdy kolejnych autobusów na danej linii, żeby jechały zgodnie z rozkładem i rozkładowymi przerwami. Spóźnionemu autobusowi będzie można pomóc dzięki „zielonej fali”, a jadący przed czasem zatrzyma się na czerwonym świetle. System uwzględni nie tylko czas, ale i to, ilu pasażerów podróżuje w konkretnym autobusie. Im więcej skrzyżowań zostanie nim objętych, im więcej system będzie „widział”, tym sprawniej będzie działał. Dlatego sukcesywnie będziemy rozbudowywali i powiększali obszar objęty priorytetem dla pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego.

Fot. ZTM

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku

Wiadomości

Układają poszadki i sadzą drzewa. Plac Centralny nabiera docelowego kształu.

Prace przy budowie placu Centralnego przy Pałacu Kultury i Nauki wchodzą w kolejny etap. Właśnie rozpoczęło się układanie kamiennej nawierzchni w...

Ronaldo i Modrić na PGE Narodowym – komunikacja i zmiany w ruchu

Dwa kolejne mecze w ramach rozgrywek w Lidze Narodów UEFA rozegrają Biało-Czerwoni na PGE Narodowym. W sobotę, 12 października, podejmą Portugalię, a...

Varso z nową przestrzenią eventową z widokiem na panoramę Warszawy

Na 46. piętrze, wielokrotnie nagradzanego Varso Tower, najwyższego wieżowca w Unii Europejskiej, wkrótce otwarta zostanie przestrzeń Varso 46. Z tej niespotykanej...

Warszawa, stolica zieleni. Swój dzień świętuje tu aż 9 milionów drzew!

Aż 40% powierzchni Warszawy stanowią lasy, parki, skwery i zieleńce, co przekłada się na doskonałe 10. miejsce wśród stolic Unii Europejskiej pod...

Nowa ulica w Śródmieściu oficjalnie otwarta. Wojciech Fangor oficjalnie patronem najdroższej uliczki w stolicy!

Dziś oficjalnie odsłonięto tablice z nową nazwą ulicy w ścisłym centrum Warszawy. Patronem uliczki jest artysta Wojciech Fangor To niespełna 300 metrowej...

Zabytek przy Filtrowej 69 odzyskuje swój blask!

Kilkupiętrowy budynek przy ul. Filtrowej 69 odzyskuje blask. Remontu jego elewacji podjęła się spółdzielnia mieszkaniowa i już widać efekty tych prac...

Polecane

Westfield Days – odkryj trendy, którymi możesz się dzielić w Westfield Mokotów

Lato powoli się kończy, ale na warszawskim Mokotowie nadal będzie gorąco. W ostatni weekend września w Westfield Mokotów odkryjesz najnowsze trendy w...

XVI WARSZAWSKIE TARGI MIESZKANIOWE DOM 2024

Już w ten weekend (21-22.09.2024 ) w Pałacu Kultury i Nauki odbędą się Warszawskie Targi Mieszkaniowe DOM 2024. To już szesnasta edycja...

IL DIVO w Polsce: Wyjątkowy Jubileuszowy Koncert w Warszawie

Międzynarodowy kwartet wokalny IL DIVO, z okazji swojego 20-lecia, wystąpi na żywo w Polsce. Koncert odbędzie się 22 września w PreZero...

Najważniejszy festiwal twórców wizualizacji już jesienią w Warszawie

Trzy dni dyskusji, prezentacji i warsztatów wokół najnowszych i najbardziej znaczących zagadnień w świecie wizualizacji architektonicznych (i nie tylko). Na początku...

Zabytkowa hala zagrożona rozbiórką. To tu powstał kultowy Fiat 125 p!

Jesienią pisaliśmy o zabytkowych halach dawnej fabryki FSO, w których powstawał fiat 125 p. Ten kultowy samochodów Jesienią pisaliśmy o zabytkowych...

Warszawski Maraton Fotograficzny. Ruszyły zapisy do 5. edycji największego polskiego fotomaratonu

Kolejna odsłona Warszawskiego Maratonu Fotograficznego organizowanego przez Green Caffè Nero odbędzie się 14 września 2024 roku. Uczestnicy będą mieli do wykonania 8...