REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Na moście Poniatowskiego kierowcy jeżdżą już przepisowo

Strona główna Nieruchomości Na moście Poniatowskiego kierowcy jeżdżą już przepisowo

Zgodnie z zapowiedziami prezydenta Rafała Trzaskowskiego na moście Poniatowskiego stanęły fotoradary. Badania ruchu przeprowadzone właśnie przez Zarząd Dróg Miejskich potwierdzają, że kierowcy już na nim nie pędzą a przeprawa jest bezpieczniejsza.

– O tych fotoradarach powiedziano i napisano wiele. Że stoją nie tak jak trzeba i źle wyglądają, że po co w ogóle zostały zainstalowane. Cóż, twarde liczby jasno pokazują, że ich ustawienie wywarło gigantyczny wpływ na to, jak jeżdżą kierowcy przekraczający Wisłę i zdecydowanie ucywilizowało ruch na moście. Te żółte skrzynki może nie są najbardziej estetyczne, a ich stawianie popularne, ale tu chodzi przecież o nasze wspólne bezpieczeństwo – mówi prezydent Rafał Trzaskowski.

44,5 km/h – to dziś średnia prędkość pojazdów na moście Poniatowskiego i wiadukcie będącym jego przedłużeniem. Według pomiarów, które przeprowadzono w środę 29 września, dozwoloną przepisami prędkość przekracza tam wprawdzie co czwarty kierowca, ale najczęściej nieznacznie. A kierowców, którzy gnali tak szybko, że powinni stracić prawo jazdy już praktycznie nie ma. To efekt zakupienia i zamontowania przez miasto fotoradarów.

Badania na moście trwały całą dobę (takie same przeprowadzono w 2018 r. a kolejne, pod koniec czerwca tego roku). Te sprzed trzech lat były przerażające – prędkość na moście przekraczało wtedy aż 85 proc. kierowców. A 370 z nich, w ciągu jednej doby, powinno stracić prawo jazdy za jazdę o 50 km/h szybciej niż dopuszczalna prędkość. Przed trzema miesiącami, na moście stały już fotoradary, choć jeszcze nie były włączone. Efekt i tak był widoczny. Udział kierowców przekraczających prędkość spadł do nieco ponad 40 proc., a tych, którzy powinni stracić prawo jazdy było „tylko” 16.

Od kilku tygodni fotoradary na moście już są włączone. Efekt? Rewelacyjny! Spośród 41 754 kierowców, którzy w ostatnią środę przejechali przez most (20 744 w stronę centrum, 21 010 w stronę Pragi), prędkość przekroczyło „zaledwie” niecałe 11 tys., czyli ok. 27 proc. W zdecydowanej większości były to przekroczenia nieznaczne, czyli o kilka kilometrów na godzinę ponad dopuszczalne 50 km/h. To wciąż naganne zachowanie. Jednak przed montażem fotoradarów gnanie o 20-30 km/h lub więcej ponad limit prędkości było normą.

Przez całą środę prędkość ponad 100 km/h, czyli taką, za jaką na moście traci się prawo jazdy, zmierzono… jeden raz.

Wreszcie zgodnie z przepisami

Warto zaznaczyć, że Główny Inspektorat Transportu Drogowego, któremu przekazano w użytkowanie fotoradary, w ciągu dwóch pierwszych tygodni „sfotografował” 28 kierowców, którzy przejeżdżali przez most Poniatowskiego z prędkością ponad 100 km/h. Zrobione zdjęcie musi jeszcze zostać zweryfikowane (czy np. nie jest to pojazd służb ratunkowych), ale w dziesięciu z tych przypadków przewinienie zostało już potwierdzone. W sumie fotoradary przez ten czas zrobiły ponad 6 tys. zdjęć kierowcom, którzy jechali szybciej niż dozwolone 50 km/h.

Średnia prędkość pojazdów na moście Poniatowskiego to dziś ok. 44,5 km/h. Nieco szybciej – średnio 45,16 km/h – jeżdżą kierowcy w stronę centrum (w stronę Pragi – 43,85 km/h).

Co ciekawe, jadący w stronę Pragi szybciej niż 60 km/h (o 10 km/h więcej niż dopuszczalna prędkość), to raptem 1,3 proc. wszystkich kierowców zmierzający w tym kierunku, czyli 249. Przed montażem fotoradarów, czyli według pomiarów z 2018 r., takich kierowców było w ciągu doby… ponad 16,5 tys.!

Jest bezpiecznie

To wszystko przekłada się na ochronione ludzkie życie. Tylko w latach 2015-19 na moście Poniatowskiego doszło do 26 wypadków drogowych, z czego w 16 przypadkach główną przyczyną była nadmierna prędkość. Zginęły w nich 3 osoby.

Przypomnijmy, samorządy nie mogą samodzielnie używać urządzeń automatycznie kontrolujących prędkość. Kilka lat temu posłowie odebrali im tę możliwość zastrzegając ją dla policji i GITD w ramach systemu CANARD. Wyłączenie „miejskich” i „gminnych” fotoradarów od razu przełożyło się na istotne pogorszenie statystyk wypadkowych.

Choć miasto nie może z nich korzystać, to w przypadku mostu Poniatowskiego postanowiło zakupić i zamontować takie urządzenia, a następnie przekazać je w użytkowanie do GITD –  żeby zapewnić bezpieczeństwo na moście. Mało który samorząd może sobie na to pozwolić, bo w przypadku sześciu fotoradarów na moście Poniatowskiego był to wydatek 1,8 mln zł. Ale jak pokazują dane – była to dobra decyzja.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Sześciu chętnych na remont ulic w Śródmieściu

Zbliża się rewitalizacja całego śródmiejskiego kwartału. Aż 6 firm chce się podjąć się przebudowy 2,5 hektara ulic i placów w obszarze...

Czy w Warszawie powinien być nocny zakaz sprzedaży alkoholu?

6 maja ruszają konsultacje społeczne w sprawie ograniczenia nocnej sprzedaży alkoholu. Czas na zabranie głosu przez mieszkańców w tej sprawie upływa...

Remont torowiska na rondzie Czterdziestolatka

Warszawscy tramwajarze wykorzystają długi weekend na remont przejazdów tramwajowych na rodzie Czterdziestolatka. Od 3 do 5 maja nie będzie można pojechać...

Przy Żelaznej powstanie budynek z pionowym ogrodem. Pierwszy taki w Warszawie!

Architekci z pracowni FAAB stworzyli koncepcję budynku, będącego nową siedziba instytutu Łukasiewicz-Itech. Gmach może stanąć przy Żelaznej 87 na Woli.

Ratusz otworzył oferty na przebudowę rejonu ulic Złotej i Zgody

Ogłoszono wyniki przetargu na przebudowę ulic Złotej i Zgoda w ramach projektu Nowego Centrum Warszawy. W ramach prac całokowicie przebudowane będą ulice...

20 lat Warszawy w Unii Europejskiej

Ponad 800 projektów realizowanych przez miasto stołeczne Warszawę otrzymało europejskie dofinansowanie. Inwestycje z udziałem pieniędzy unijnych to budowa metra, linii tramwajowych, zakup...

Polecane

Popularna marka wkracza do Centrum Praskiego Koneser. Green Caffè Nero wzbogaca ofertę gastronomiczną kompleksu

25 kwietnia 2024 roku w Centrum Praskim Koneser – największym, zrewitalizowanym kompleksie mixed-use w Warszawie – otworzy się popularna i ceniona przez...

Kultowa seria „Retro Warszawa” powraca do księgarń.

Już w maju ponownie pojawi się jedna z Waszych ulubionych serii WARSZAWA FOTO RETRO, która fotografiami opowiada o codzienności stolicy kolejnych...

Druga edycja Westfield Good Festival – baw się na koncertach, projektuj meble, odkryj proekologiczne postawy!

Już w czwartek, 18 kwietnia w Westfield Arkadia i Westfield Mokotów rozpocznie się II edycja festiwalu Westfield Good Festival. Na uczestników wydarzenia...

ZEROMAT – WYJĄTKOWA ATRAKCJA W CENTRUM WARSZAWY! POŻEGNAJ PEPSI MAX I OTRZYMAJ DWIE PUSZKI PEPSI ZERO CUKRU

Pepsi zaprasza wszystkich fanów marki do świętowania i powitania Pepsi Zero Cukru. Tuż przy rondzie ONZ, w centrum Warszawy, czekać będzie na nich wyjątkowa...

Konwiktorska Residence – najlepszy adres w sercu Warszawy

Przy Konwiktorskiej 4, zaledwie kilkadziesiąt metrów od Starego Miasta, powstaje kameralny apartamentowiec Konwiktorska Residence. W budynku znajdzie się tylko 78 luksusowych apartamentów....

18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski już w najbliższą niedzielę!

Już w najbliższą niedzielę, 24 marca, w stolicy wystartuje 18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski oraz New Balance Bieg Na Piątkę. Na starcie...