SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

20 procent mniej ofiar na warszawskich drogach

Strona główna Infrastruktura 20 procent mniej ofiar na warszawskich drogach

35 osób zginęło w 2019 r. na warszawskich drogach. Ich liczba spada w rekordowo szybkim tempie. Każda ofiara to ogromna tragedia, dlatego drogowcy dokładają wszelkich starań, aby warszawskie drogi były jak najbezpieczniejsze.

– Nie ma nic ważniejszego niż życie ludzkie. Dlatego bezpieczeństwo ruchu drogowego jest dla miasta najważniejszym priorytetem. Cieszę się, że nasze działania przynoszą wymierne efekty – mówi Robert Soszyński, Zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.

Rok 2019 zakończył się rekordowo niską liczbą ofiar śmiertelnych na ulicach Warszawy – tak wynika z wstępnych danych uzyskanych od Komendy Stołecznej Policji. Przez cały rok śmierć na drogach poniosło 35 osób (ta liczba może się jeszcze nieznacznie zmienić, w statystykach uwzględnia się również osoby, które zmarły w ciągu 30 dni od wypadku). W analogicznym okresie 2018 roku śmierć poniosły 42 osoby. To wciąż o 35 ofiar za dużo, dlatego cieszy nas, że ta liczba spada w rekordowo szybkim tempie – aż o prawie 20 proc. w ciągu roku. Szczególnie wyraźnie spadła liczba ofiar wśród seniorów – niemal o połowę.

Szczegółowe dane dotyczące przyczyn i okoliczności wypadków drogowcy przedstawią jak co roku wiosną w raporcie o bezpieczeństwie na drogach.20191111_polczynska_po_frezo-3

Zeszłoroczny wynik to kontynuacja dobrego trendu: od sześciu lat liczba ofiar na drogach w Warszawie szybko i systematycznie spada: łącznie o 54 proc. – To bardzo znacząca poprawa. Ważne są jednak kolejne działania, bo każda śmierć na drodze to ogromna tragedia. Dlatego chcemy nadal zmierzać w kierunku wizji zero, która jest coraz bardziej realna – mówi Michał Domaradzki, dyrektor Biura Polityki Mobilności i Transportu.

Warto docenić poprawiające się statystyki, na tle danych z regionu czy całej Polski. W 2019 r. w skali kraju liczba ofiar wzrosła drugi rok z rzędu. W 2019 r. zginęło ok. 30 osób więcej (wzrost o 1 proc.) Również w perspektywie wieloletniej trend krajowy nie jest optymistyczny – w ciągu 6 lat liczba ofiar spadła tylko o 14 proc. W Warszawie taki spadek udało się osiągnąć w ciągu jednego roku. W przeliczeniu na milion mieszkańców, stolica ma niemal czterokrotnie niższe wskaźniki liczby wypadków niż średnia krajowa i dwukrotnie niższe niż średnia dla Unii Europejskiej.

– Takie wyniki to nie przypadek. Podchodzimy do sprawy bezpieczeństwa kompleksowo. Staramy się nie poddawać emocjom dominującym w dyskusji publicznej na temat bezpieczeństwa. Decyzje podejmujemy na podstawie profesjonalnych audytów. Choć to nie zawsze popularne, liczy się efekt – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.

enmrgvpwkaawxdw-1536x768Audyt podstawą działania

Warszawa od 2016 r. prowadzi kompleksowy audyt przejść dla pieszych. Do tej pory zbadaliśmy ponad 3000 przejść w 12 dzielnicach. W 2020 r. audyt obejmie tysiąc kolejnych zebr w 6 dzielnicach. Tak kompleksowego podejścia do identyfikowania problemów na przejściach dla pieszych nie było jeszcze na całym świecie.

Co roku, opierając się na wynikach audytu, ZDM buduje kilkanaście sygnalizacji świetlnych (w ostatnich tygodniach m.in. na al. KEN, Przyczółkowej i Lesznie), montuje oświetlenie ok. 400 przejść dla pieszych, instaluje progi zwalniające, azyle dla pieszych i inne formy uspokojenia ruchu (np. ronda). Od momentu rozpoczęcia audytu przebudowa objęła kilkadziesiąt najbardziej niebezpiecznych przejść. Ponad 100 kolejnych jest już w planach ZDM lub innych jednostek miejskich.

Dalsza poprawa bezpieczeństwa, oprócz naszych działań, zależy również od zmian w przepisach i sprawnej egzekucji wykroczeń. Liczymy, że w 2020 r. zmianie ulegną przepisy regulujące pierwszeństwo pieszego przed przejściem dla pieszych. Przepis ten ma zwiększyć ostrożność kierowców na zebrach, które powinny być miejscem, gdzie pieszy może czuć się bezpiecznie.

Zmiany w prawie 

Drogowcy wnioskowali o zmiany  do władz centralnych, w tym podwyższenie limitów mandatów za najpoważniejsze wykroczenia – nie były one zmieniane od ponad 20 lat i straciły swoją prewencyjną funkcję. Konieczne jest również wprowadzenie możliwości obsługi fotoradarów przez samorządy, pod warunkiem zatwierdzenia ich lokalizacji przez służby państwowe. Obecny system jest wadliwy (co wykazała kontrola NIK) i ogranicza samorządom możliwości poprawy bezpieczeństwa na zarządzanych drogach. Odpowiednie dofinansowanie służb kontrolnych i obsadzenie setek wakatów mogłoby się przyczynić do eliminowania z ruchu piratów drogowych, powodujących tragiczne wypadki.

Działania m.st. Warszawy na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach, powiązane z egzekucją przepisów i systemową naprawą prawa na szczeblu krajowym, mogą przynieść dalsze skokowe ograniczenie liczby ofiar na drogach i przybliżyć Warszawę do osiągnięcia tak pożądanej „wizji zero”.

Jesteś świadkiem wydarzenia w Warszawie lub chcesz podzielić się informacjami na temat nowych inwestycji? Skontaktuj się z nami przez Facebooka lub pisz redakcja@nowawarszawa.pl

Wiadomości

Courtyard by Marriott Warsaw Airport pomaga medykom

Należący do Polskiego Holdingu Hotelowego, Courtyard by Marriott wspomaga kadrę medyczną Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA w Warszawie, będąc bazą noclegową dla...

Projekty budynku przy ul. Bednarskiej 2/4

Zakończył się konkurs architektoniczny na projekt budynku naukowo-dydaktycznego przy ul. Bednarskiej 2/4, z którego korzystać będą wydziały Dziennikarstwa, Informacji i...

Kolejne ograniczenia w związku z kornawirusem

Od jutra rząd w związku z koronawirusem wprowadza kolejne ograniczenia. Od 1 kwietnia do odwołania każda osoba do 18 roku...

CBRE przeprowadzi się z Ronda 1 do WarsawUnit

Czołowa firma z branży nieruchomości wybrała na swoją siedzibę biurowiec Ghelamco. CBRE wynajęło ponad 4000 mkw. w Warsaw UNIT, flagowym...

MAŁY RUCH NA DROGACH

Epidemia koronawirusa ma niecodzienny wpływ na natężenie ruchu w Warszawie. Wzięliśmy pod lupę rondo Dmowskiego, gdzie w normalnych warunkach pojawia się...

Wieśland podwójnym zwycięzcą w konkursach Fundacji im. Stefana Kuryłowicza

Czy wiejska sielanka może stanowić tło nowoczesnego architektonicznego projektu? A śmiały manifest z wizją zielonych łąk lub młyna w centrum miasta...

Polecane

Innowacyjne udogodnienia w Tulipan House

Zaprojektowane na nowo lobby biurowca Tulipan House to nie tylko ekologiczny design, ale też przestrzeń, która na każdym kroku podkreśla dumę...

Warszawski rynek mieszkaniowy 2019

W 2019 roku w Warszawie przekroczono mieszkaniowy Rubikon. Na rynku pierwotnym średnia cena sprzedaży metra kwadratowego, na koniec pierwszej połowy roku, przekroczyła 9 tysięcy...

Noc Wieżowców 2018

Po przerwie wracamy do Was z trzecią edycją Nocy Wieżowców. zdjęcia: Kuba Jurkowski Wejściówki na Wydarzenie są imienne i nie istnieje możliwość zmiany danych na...

Rondo ONZ jeszcze wystrzeli w górę!

BY <!-- &amp;amp;amp;amp;lt;iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-N25V7L" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"&amp;amp;amp;amp;gt;&amp;amp;amp;amp;lt;/iframe&amp;amp;amp;amp;gt; Rondo...

Rondo Daszyńskiego w cieniu wieżowców

Rondo Daszyńskiego to chyba jeden z największych placów budowy w Europie. W czterech narożnikach tego ronda powstają lub są planowane biurowce o łącznej powierzchni 300...

Krwawe zaćmienie Superksiężyca w Warszawie

W nocy z 27 na 28 września doświadczyliśmy pełnego zaćmienia "Superksiężyca", następna taka okazja przydarzy się dopiero w 2033 roku. Zaćmienie rozpoczęło się o...