REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

20 procent mniej ofiar na warszawskich drogach

Strona główna Infrastruktura 20 procent mniej ofiar na warszawskich drogach

35 osób zginęło w 2019 r. na warszawskich drogach. Ich liczba spada w rekordowo szybkim tempie. Każda ofiara to ogromna tragedia, dlatego drogowcy dokładają wszelkich starań, aby warszawskie drogi były jak najbezpieczniejsze.

– Nie ma nic ważniejszego niż życie ludzkie. Dlatego bezpieczeństwo ruchu drogowego jest dla miasta najważniejszym priorytetem. Cieszę się, że nasze działania przynoszą wymierne efekty – mówi Robert Soszyński, Zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.

Rok 2019 zakończył się rekordowo niską liczbą ofiar śmiertelnych na ulicach Warszawy – tak wynika z wstępnych danych uzyskanych od Komendy Stołecznej Policji. Przez cały rok śmierć na drogach poniosło 35 osób (ta liczba może się jeszcze nieznacznie zmienić, w statystykach uwzględnia się również osoby, które zmarły w ciągu 30 dni od wypadku). W analogicznym okresie 2018 roku śmierć poniosły 42 osoby. To wciąż o 35 ofiar za dużo, dlatego cieszy nas, że ta liczba spada w rekordowo szybkim tempie – aż o prawie 20 proc. w ciągu roku. Szczególnie wyraźnie spadła liczba ofiar wśród seniorów – niemal o połowę.

Szczegółowe dane dotyczące przyczyn i okoliczności wypadków drogowcy przedstawią jak co roku wiosną w raporcie o bezpieczeństwie na drogach.20191111_polczynska_po_frezo-3

Zeszłoroczny wynik to kontynuacja dobrego trendu: od sześciu lat liczba ofiar na drogach w Warszawie szybko i systematycznie spada: łącznie o 54 proc. – To bardzo znacząca poprawa. Ważne są jednak kolejne działania, bo każda śmierć na drodze to ogromna tragedia. Dlatego chcemy nadal zmierzać w kierunku wizji zero, która jest coraz bardziej realna – mówi Michał Domaradzki, dyrektor Biura Polityki Mobilności i Transportu.

Warto docenić poprawiające się statystyki, na tle danych z regionu czy całej Polski. W 2019 r. w skali kraju liczba ofiar wzrosła drugi rok z rzędu. W 2019 r. zginęło ok. 30 osób więcej (wzrost o 1 proc.) Również w perspektywie wieloletniej trend krajowy nie jest optymistyczny – w ciągu 6 lat liczba ofiar spadła tylko o 14 proc. W Warszawie taki spadek udało się osiągnąć w ciągu jednego roku. W przeliczeniu na milion mieszkańców, stolica ma niemal czterokrotnie niższe wskaźniki liczby wypadków niż średnia krajowa i dwukrotnie niższe niż średnia dla Unii Europejskiej.

– Takie wyniki to nie przypadek. Podchodzimy do sprawy bezpieczeństwa kompleksowo. Staramy się nie poddawać emocjom dominującym w dyskusji publicznej na temat bezpieczeństwa. Decyzje podejmujemy na podstawie profesjonalnych audytów. Choć to nie zawsze popularne, liczy się efekt – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.

enmrgvpwkaawxdw-1536x768Audyt podstawą działania

Warszawa od 2016 r. prowadzi kompleksowy audyt przejść dla pieszych. Do tej pory zbadaliśmy ponad 3000 przejść w 12 dzielnicach. W 2020 r. audyt obejmie tysiąc kolejnych zebr w 6 dzielnicach. Tak kompleksowego podejścia do identyfikowania problemów na przejściach dla pieszych nie było jeszcze na całym świecie.

Co roku, opierając się na wynikach audytu, ZDM buduje kilkanaście sygnalizacji świetlnych (w ostatnich tygodniach m.in. na al. KEN, Przyczółkowej i Lesznie), montuje oświetlenie ok. 400 przejść dla pieszych, instaluje progi zwalniające, azyle dla pieszych i inne formy uspokojenia ruchu (np. ronda). Od momentu rozpoczęcia audytu przebudowa objęła kilkadziesiąt najbardziej niebezpiecznych przejść. Ponad 100 kolejnych jest już w planach ZDM lub innych jednostek miejskich.

Dalsza poprawa bezpieczeństwa, oprócz naszych działań, zależy również od zmian w przepisach i sprawnej egzekucji wykroczeń. Liczymy, że w 2020 r. zmianie ulegną przepisy regulujące pierwszeństwo pieszego przed przejściem dla pieszych. Przepis ten ma zwiększyć ostrożność kierowców na zebrach, które powinny być miejscem, gdzie pieszy może czuć się bezpiecznie.

Zmiany w prawie 

Drogowcy wnioskowali o zmiany  do władz centralnych, w tym podwyższenie limitów mandatów za najpoważniejsze wykroczenia – nie były one zmieniane od ponad 20 lat i straciły swoją prewencyjną funkcję. Konieczne jest również wprowadzenie możliwości obsługi fotoradarów przez samorządy, pod warunkiem zatwierdzenia ich lokalizacji przez służby państwowe. Obecny system jest wadliwy (co wykazała kontrola NIK) i ogranicza samorządom możliwości poprawy bezpieczeństwa na zarządzanych drogach. Odpowiednie dofinansowanie służb kontrolnych i obsadzenie setek wakatów mogłoby się przyczynić do eliminowania z ruchu piratów drogowych, powodujących tragiczne wypadki.

Działania m.st. Warszawy na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach, powiązane z egzekucją przepisów i systemową naprawą prawa na szczeblu krajowym, mogą przynieść dalsze skokowe ograniczenie liczby ofiar na drogach i przybliżyć Warszawę do osiągnięcia tak pożądanej „wizji zero”.

Jesteś świadkiem wydarzenia w Warszawie lub chcesz podzielić się informacjami na temat nowych inwestycji? Skontaktuj się z nami przez Facebooka lub pisz redakcja@nowawarszawa.pl

Wiadomości

Koncert i płyta Brodki na 80. rocznicę Powstania Warszawskiego

Z okazji 80. rocznicy Powstania Warszawskiego, Muzeum Powstania Warszawskiego zaprosiło do współpracy wyjątkową postać polskiej sceny muzycznej – Brodkę. Wokalistkę, autorkę...

PLAC ZBAWICIELA ZAPRASZA SPACEROWICZÓW

Latem na placu Zbawiciela piesi i klienci lokali gastronomicznych będą mieli więcej miejsca. Od 15 czerwca będzie tam obowiązywała specjalna organizacja...

Oliwska Vita rozrasta się na warszawskim Targówku

Develia uruchomiła sprzedaż II etapu inwestycji Oliwska Vita, która powstaje na stołecznym Targówku. Projekt zakłada 201 mieszkań w szerokiej gamie funkcjonalnych...

Konkurs na rzeźbę LIXA rozstrzygnięty.

Poznaliśmy laureata konkursu na projekt rzeźby, która powstanie w przestrzeni kompleksu biurowego LIXA. Zdobywcą nagrody głównej został Maciej Rembieliński, autor pracy...

Osiedle „Marzenie” powstanie w Alejach Jerozolimskich

Firma Bouygues Immobilier Polska podpisała umowę z generalnym wykonawcą. Została nim firma Łucz-Bud, która zajmie się realizacją projektu Reve („Marzenie”). W ramach...

Jaka stolica przyszłości? Strategia rozwoju Warszawy i plan ogólny

Już wkrótce rozpoczną się prace nad strategią rozwoju Warszawy 2040+ oraz planem ogólnym. Dokumenty określą, w jakim kierunku powinna się rozwijać stolica...

Polecane

Jakie są ceny biur na wynajem w topowych lokalizacjach w Warszawie?

Przy wyborze lokalizacji trend jest niezmienny od lat, bowiem wśród najchętniej wybieranych dzielnic biurowych w Warszawie są Wola i Śródmieście. Świadczy o...

Weekend poza Warszawą, czyli najlepsze pomysły na krótki wypoczynek poza stolicą

Czasami najpiękniejsze przygody kryją się tuż za rogiem. Dla tych, którzy chcą oderwać się od rutyny i zgiełku stolicy, mamy kilka inspirujących...

XV WARSZAWSKIE TARGI MIESZKANIOWE DOM 2024

Już za 2 tygodnie (8-9.06.2024 ) w Pałacu Kultury i Nauki odbędą się Warszawskie Targi Mieszkaniowe DOM 2024. To już piętnasta edycja...

Zbliżają się Międzynarodowe Targi Książki w Warszawie!

Targi Książki w Warszawie odbędą się w dniach od 23 do 26 maja br. w Pałacu Kultury i Nauki i na placu...

II edycja Festiwalu Fotoforma już w czerwcu!!

Nadchodzi II edycja Festiwalu Fotoforma! Już 13 i 14 czerwca 2024 r. to wyjątkowe wydarzenie ponownie zagości na PGE Stadionie Narodowym w...

Popularna marka wkracza do Centrum Praskiego Koneser. Green Caffè Nero wzbogaca ofertę gastronomiczną kompleksu

25 kwietnia 2024 roku w Centrum Praskim Koneser – największym, zrewitalizowanym kompleksie mixed-use w Warszawie – otworzy się popularna i ceniona przez...