SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

130 elektryk dojechał do Warszawy

Strona główna Infrastruktura 130 elektryk dojechał do Warszawy

Do Warszawy dotarły już wszystkie autobusy wyprodukowane przez firmę Solaris Bus & Coach w ramach kontraktu na dostawę elektrycznych autobusów przegubowych. Ostatni z nich dzisiaj wyjechał na trasę na linii 503. Oznacza to, że pod względem liczby elektrobusów jesteśmy w pierwszej trójce państw europejskich.

Pasażerowie dostali prezent na Boże Narodzenie. W barwach Warszawskiego Transportu Publicznego jeżdżą już wszystkie ze 130 elektrycznych solarisów Urbino 18 kupionych przez Miejskie Zakłady Autobusowe. Ten, który dotarł jako ostatni łatwo rozpoznać, bo został specjalnie oklejony, a w dodatku ma łatwy do zapamiętania numer taborowy – 5999. Najnowszy Urbino będzie jeździł m.in. na linii 503, obsługiwanej wyłącznie przez tabor bezemisyjny. Pojazd w czerwono-żółtych barwach MZA będzie stacjonował w zajezdni Stalowa.

Pokaźna grupa elektryczna

Po tej dostawie flota elektrycznych pojazdów MZA zwiększyła się do 160 (dziesięć autobusów elektrycznych dostarczył wcześniej Ursus Bus). Co ciekawe, jest to także szczególny wóz dla firmy Solaris Bus & Coach, bo zjechał z taśmy z okrągłym numerem 20 000 co oznacza, że jest dwudziestotysięcznym autobusem wyprodukowanym w historii polskiej firmy.

Autobusy elektryczne mają wiele zalet, przede wszystkim pomagają dbać o jakość powietrza w Warszawie i komfort życia mieszkańców. Elektryki są ciche i nie emitują spalin, dlatego w ramach WTP są wykorzystywane przede wszystkim na Trakcie Królewskim, czyli w centrum miasta, w rejonie historycznej zabudowy.

Zadanie dla „rozkładowców”

Autobusy elektryczne wymagają też specjalnej infrastruktury. Ładowarki są montowane na zajezdniach, gdzie pojazdy doładowują baterie w nocy. Dzisiejsza technologia nie wystarcza, żeby autobus „przejeździł” cały dzień na baterii naładowanej nocą, dlatego ładowarki stoją też na pętlach, gdzie autobusy dodają sobie energii, wykorzystując krótkie przerwy w pracy.

Dla pracowników Zarządu Transportu Miejskiego, układających rozkłady jazdy oznacza to dodatkowe wyzwanie, bo muszą uwzględnić podczas postoju na pętli, czas na odpowiednie doładowanie poziomu baterii. Osoby układające rozkłady muszą wziąć pod uwagę możliwe opóźnienia i czas potrzebny na wysłanie w trasę wozu dodatkowego, który wypełni lukę, gdy inny autobus będzie się ładował. Infrastruktury do ładowania na pętlach nie ma jeszcze we wszystkich, niezbędnych miejscach, dlatego bywa tak, że autobus musi zjechać do zajezdni na ładowanie baterii. W tym przypadku trzeba uwzględnić czas dojazdu do zakładu, czas ładowania i czas potrzebny na powrót.

Niedługo powinno być już prościej. Razem z flotą autobusów rośnie liczba ładowarek. Urządzenia działają już np. na pętlach Spartańska i Konwiktorska. Niedługo ruszą te na Chomiczówce, Szczęśliwicach, a równolegle trwają prace na krańcu Esperanto (stoją tam już dwie ładowarki). Urząd Dozoru Technicznego wydał też zgodę na użytkowanie kolejnych ładowarek (pantografowych), w zajezdni przy ul. Włościańskiej, blisko pętli Marymont. Ładują się tam już pojazdy jeżdżące na liniach 511, 705 i 735. Energii wystarczy dla wszystkich.

Zakup pojazdów jest współfinansowany ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i obejmuje zakup 130 niskopodłogowych autobusów wraz z infrastrukturą towarzyszącą, czyli siecią ładowarek ulicznych. Kwota dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej to 180 000 000,00 złotych.

Wiadomości

Szpital Południowy będzie szczepił przeciw COVID-19

Na terenie placówki zostanie uruchomiony miejski punkt szczepień przeciw koronawirusowi. Już od 25 stycznia będą mogli się...

Fotoradary na moście Poniatowskiego. Umowa podpisana, czas na montaż urządzeń

Zgodnie z zapowiedzą Rafała Trzaskowskiego - prezydenta m.st. Warszawy, podpisaliśmy umowę na dostawę i montaż fotoradarów na moście...

FINETECH REWITALIZUJE DLA OKAM „SERCE” BOHEMY

Na początku stycznia 2021 OKAM podpisał z firmą FineTech Construction umowę na dalszą rewitalizację historycznej zabudowy...

Komunikat o jakości powietrza 19 stycznia – zakaz palenia w kominkach

W dniu 19 stycznia 2021 r. w części województwa mazowieckiego, w tym na obszarze  całej Warszawy, istnieje ryzyko wystąpienia przekroczenia poziomu...

Etno Cafe zaprasza do Browarów Warszawskich

Etno Cafe to rzemieślnicza palarnia kawy z Wrocławia funkcjonująca z sukcesem od 2012 roku.  Teraz otwiera swoją kawiarnię w Browarach...

Nowy budynek TVP z wejściem VIP z czerwonym dywanem

Telewizja Polska po raz drugi przy ul. Woronicza 17 chce postawić nowoczesną halę zdjęciową z osobnym wejściem dla VIP i...

Polecane

Zimowe szaleństwo na Pradze. Piruet zaprasza na lodowisko do Konesera

W świątecznej scenerii Placu Konesera pojawiło się lodowisko na świeżym powietrzu, które będzie otwarte aż do końca lutego. Podczas  przerwy świątecznej...

Wydruki zdjęć Warszawy

Przez lata fotografowaliśmy rosnącą panoramę Warszawy. Zebraliśmy pokaźną kolekcję fotografii stolicy, a teraz chcielibyśmy zaoferować najlepsze zdjęcia w postaci wydruków...

Rozpoczyna się Artystyczna Jesień w praskim Koneserze. Kilkaset wydarzeń dla dzieci i dorosłych.

Przed nami Artystyczna Jesień w Centrum Praskim Koneser, podczas której można będzie bezpłatnie uczestniczyć w wielu wydarzeniach. Do końca roku na...

Tulipan House – aplikacja dla najemcy przyszłością biurowców?

Wyobraź sobie, że w poniedziałek rano wchodzisz do biurowca, w którym pracujesz. Co czujesz? Czy jest to miejsce, o którym możesz powiedzieć,...

Zakończyło się Lato Konesera – cykl wakacyjnych imprez kulturalno-rozrywkowego centrum stolicy

Lato Konesera było niezwykle popularne wśród mieszkańców Warszawy i turystów. W ramach cyklu, zorganizowanego na terenie Centrum Praskiego Koneser od początku...

Wolskie Rotundy według Danuty Karsten

Danuta Karsten stworzyła w Warszawie niezwykle spektakularną instalację w Wolskich Rotundach, na terenie byłej gazowni, zatytułowaną „Stałość w ulotności”.