Aglomeracja warszawska to największy rynek handlowy w Polsce, oferujący ponad 1,1 mln mkw. powierzchni najmu w centrach handlowych (13% krajowych zasobów). Co ciekawe, pomimo takich zasobów, Warszawę charakteryzuje niewystarczająca liczba projektów handlowych w odniesieniu do potrzeb rynku i zasobów konsumentów, co znajduje odzwierciedlenie w niskim poziomie pustostanów (ok. 1,5%), a także jednym z najniższych wśród głównych aglomeracji wskaźników nasycenia powierzchnią handlową (438 mkw. na 1 000 mieszkańców).
Anna Bartoszewicz-Wnuk, Dyrektor Działu Badań Rynku w Polsce, JLL
Aglomerację charakteryzuje najwyższa w Polsce siła nabywcza (9 706 euro na osobę na rok – 165% średniej krajowej, a w samej Warszawie 10 478 euro ). Czynniki te generują zapotrzebowanie na nowe projekty, szczególnie w rozwijających się dzielnicach Białołęki i Wilanowa, ale również na Wawrze, Ursynowie czy Woli.
Warszawskie centra handlowe, w szczególności największe i najbardziej znane obiekty o zasięgu regionalnym (Złote Tarasy, Arkadia czy Galeria Mokotów) funkcjonują bardzo dobrze. Charakteryzuje je zerowy poziom pustostanów, a także listy najemców oczekujących na wolny lokal pod wynajem. Te centra stanowią również przyczółki do ekspansji międzynarodowych sieci na polskim rynku. Warto również zauważyć, że prawie 78% warszawskich centrów handlowych ma już ponad 10 lat. Z tego powodu modernizacje i rozbudowy istniejących obiektów stanowią kluczowy i najbardziej perspektywiczny trend w stolicy.
Aktualnie aktywność deweloperów jest dość niska. W budowie znajduje się jedno nowe centrum (Galeria Legionowo), a dwa już istniejące (Wola Park i Factory Ursus) są rozbudowywane. Wiele projektów jest jednak w przededniu rozpoczęcia prac. Są to: Galeria Północna na Białołęce i Galeria Wilanów, Ferio Wawer, rozbudowa Centrum Janki, Fabryka Wołomin oraz kilka centralnie zlokalizowanych obiektów biurowo-handlowych, takich jak Ethos, CEDET, Hala Koszyki oraz Nowy Sezam.
Rozwijają się również stołeczne ulice handlowe – Nowy Świat, Marszałkowska, Mokotowska, Chmielna oraz Plac Trzech Krzyży. Ekspansji śródmiejskiego handlu sprzyjają prowadzone renowacje kamienic, adaptacja parterów budynków na lokale pod wynajem, rozkwit turystyki krajoznawczej i biznesowej, zmiana nawyków konsumentów oraz pojawianie się unikalnych projektów z tradycjami handlowymi, takich jak wspomniany Ethos, CEDET czy Nowy Sezam.